Anomaliile grave ale privilegiilor acordate politic: cum au ajuns femeile de serviciu să aibă pensii speciale, de două ori mai mari decât medicii

Aberațiile au forme concrete, așa cum vom dovedi mai jos :

Există ceva mai special decât o pensie specială ? Da: de exemplu două pensii speciale. Sau cumulul de pensii speciale.

Care e diferența dintre un șofer la Parlament și unul de pe o ambulanță, uzat de program și ritmul de lucru? Primul a ajuns să primească pensie specială.

Haosul provocat de inechitatea brutală din sistemul de pensii e atât de mare, încât numai resetarea acestui sistem nedrept mai poate fi eficientă.

 cursdeguvernare.ro prezintă  câteva exemple, în speranța că autoritățile vor găsi soluia de bun simț.

***

În anul 2015, PSD – ALDE a declanșat vasta operațiune de reintroducere a pensiilor speciale. Acestea nu au fost însă resuscitate pe vechiul model, cel de până în 2010, când le-a desființat Emil Boc, ci într-o formă “evoluată”, ce a produs un sistem aberant și unic pe mapamond.

Teoretic, pensiile speciale sunt acordate celor care cu ocupații deosebite în societate. Practic, însă, inovațiile legislative din anul 2015 și reluate în acest an au împins lucrurile într-o zonă bizară: până și șoferii și femeile de serviciu de la Parlament sunt beneficiari ai pensiilor speciale de serviciu.

Aberația legislativă care i-a făcut pe șoferii și femeile de serviciu de la Parlament pensionari speciali

Printre alte acte modificate în momentul reintroducerii pensiilor speciale s-a numărat și Legea nr. 7/2006 privind statutul funcționarului public parlamentar, care îi viza pe consilierii și experții din cabinetele aleșilor.

Alineatul 5 de la Art. 93 conține însă o prevedere care depășește mulțimea celor cu statut de funcționar public parlamentar:

“De prevederile art. 41, art. 43 și ale art. 73-75 (referitoare la pensiile funcționarilor publici parlamentari – n. red.) beneficiază și personalul prevăzut la art. 5 alin. (4).”

Personalul de la alin 4, art 5, , care nu are statut de funcționari publici parlamentari, însă beneficiază de astfel de pensii speciale, sunt, conform legii de mai sus:

“personalul din structurile Parlamentului care desfășoară activități administrative, de gospodărire, investiții, întreținere-reparații și de deservire, pentru care încadrarea în muncă se face prin contract individual de muncă, potrivit Codului muncii.”

Așa se face că toți angajații din Casa Poporului au dobândit statut de cetățean special și beneficiază de condiții de pensionare similare celor primite de magistrați:

o pensie reprezentând 80% din media veniturilor brute realizate în ultimele 12 luni de activitate (sau 12 luni anterioară împlinirii vârstei de pensionare, fiindcă ei pot rămâne în funcție, spune legea, încasând de la stat atât salariul, cât și pensia specială)

Asta înseamnă că intră în baza de calcul salariul brut, inclusiv sporurile, indemnizația de conducere și salariul de merit etc.

Prevederile sunt, însă, chiar mai avantajoase decât în cazul magistraților: și magistrații și angajații Parlamentului se pot pensiona la 60 de ani, însă în cazul judecătorilor și procurorilor este nevoie de o vechime în magistratură de cel puțin 20 de ani. Pentru consilierii de la birourile parlamentare și celălalte categorii privilegiate de aici – ghizii care însoțesc turiștii de la Casa Poporului, șoferii etc, vechimea necesară în funcțiile respective este de numai 14 ani pentru a primi pensia specială.

Mai mult, pot încasa pensia specială, la împlinirea a 60 de ani și dacă au o cotizat la fondul de pensii 30 de ani, nu 35 ca oamenii obișnuiți) și cei care au lucrat doar patru ani la Casa Poporului – doar că li se scade câte 1% din pensie pentru fiecare an lipsă până la vechimea normală de 14 ani ca șofer, de exemplu, al instituției.

Pentru fiecare an ce depășește vechimea de 14 ani în Parlament, se procedează invers – se adaugă la cuantumul pensiei câte 1% din baza de calcul.

Anomalia legislativă a fost semnalată inițial de către think-thankul INACO. Fără succes, însă.

Exemple concrete. Amploarea fenomenului și consecințele

În afara celor 465 de aleși, în Parlamentul României lucrează alte aproximativ aproape 2.500 de persoane, cu statut de angajați sau personal contractual.

Deși nu au toți statut de funcționar public parlamentar (adică nu sunt experți, referenți, consilieri parlamentari etc.), toți beneficiază de pensiile speciale acordate în baza articolului de mai sus. Chiar dacă sunt șoferi, femei de serviciu, bibliotecari la una dintre cele trei biblioteci din Casa Poporului, sau ghizi la Centrul Național de Conferințe.

Pe rolul instanțelor se află o mulțime de dosare în care acești pensionari cer acordarea tuturor majorărilor cuvenite la pensie conform noii legislații, în multe din cazuri solicitările fiind deja soluționate favorabil.

Pentru susținerea articolului de față folosim trei exemple: Milică Medrea, fost șef al șoferilor din casa Poporului, șoferii Ion Barbu și Vasile Stoica.

Din soluția instanței într-unul din aceste cazuri:

Obliga parata (Camera Deputaților – n. red.) să comunice in scris Casei Naţionale de Pensii Publice procentul de 49,93%, de majorare a salariului de bază a functionarului parlamentar asimilat – sofer tr.I, aflat în activitate la data de 28.11.2015, cu acelaşi nivel de salarizare ca al reclamantului la data incetarii raporturilor de serviciu, procent de care a beneficiat conform art.III Legea 293/2015, in temeiul Ordinului nr.1540/16.12.2015 al Secretarului General al Camerei Deputaţilor, Parlamentul Romaniei si procentul de 10% de majorare a salariului de bază a functionarului parlamentar asimilat-sofer tr.I, aflat în activitate la data de 01.12.2015, cu acelaşi nivel de salarizare ca al reclamantului la data incetarii raporturilor de serviciu, procent de care a beneficiat conform art.I pct.4 Legea 293/2015 in temeiul Ordinului nr.1541/16.12.2015 al Secretarului General al Camerei Deputaţilor, Parlamentul Romaniei si sa transmita Casei Naţionale de Pensii Publice adeverinta nominala întocmita conform anexei nr. 3 din Ordinul nr.965/2015 din 25 august 2015 al Camerei Deputaţilor, in ceea ce priveste actualizarea pensiei de serviciu a reclamantului conform prevederilor art.731(5) Legea 7/2006.

Nu doar că li s-au acordat pensii speciale, dar unii dintre ei au reușit să și rămână în funcție, la împlinirea vârstei speciale de pensionare, cumulând pensia cu salariul de bugetar privilegiat.

Modelul este deja cunoscut, fiind practicat și de angajații MAI.

În ce privește șoferii, ar fi util sde meditat la diferența dintre șoferul unui parlamentari și un șofer (angajat tot la stat) pe o ambulanță.

Inițiatorul nr. 1 – Celebrul Florin Iordache

În nota de fundamentare depusă de inițiatori se spune că reglementarea acestei “situații extraordinare” (eliminarea de către Emil Boc a acestor pensii speciale a creat o nedreptate în 2010, în opinia autorilor) nu poate fi amânată și, prin urmare, “se impune adoptarea de măsuri speciale iemdiate de reparare a prejudiciilor create funcționarilor publici parlamentari, printr-un act normativ care să fie adoptat în procedură de urgență.”

Cinci au fost inițiatorii (care și-au pus semnătura pe Expunerea de motive) proiectului adoptat cu 198 voturi pentru, 4 împotrivă și 94 de abțineri, în plenul Camerei Deputaților, camera decizională în acest caz:

  • Florin Iordache (PSD), cel care a și elaborat proiectul
  • Virgil Delureanu (fost senator PSD)
  • Solomon Adrian (PSD)
  • Anghel Stanciu (PSD)
  • Kerekes Karoly (UDMR)

Biografia unora dintre autorii și semnatarii legii indică faptul că reintroducerea pensiilor speciale pentru funcționarii parlamentari nu au fost întâmplătoare.

Detalii pe cursdeguvernare.ro

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.