Ultima ora
Publicat: marți, 17 septembrie 2013

Bosch îmbunătăţeşte siguranţa şi confortul din trafic cu ajutorul sistemelor sale de asistenţă pentru şofer

Sistemele de asistenţă sporesc nivelul de siguranţă în timpul conducerii, avertizând şi sprijinind şoferii aflaţi în situaţii critice. De asemenea, acestea au în grijă sarcinile monotone, repetitive. Fiind unul dintre principalii furnizori de componente auto la nivel mondial, Bosch depune eforturi permanente pentru îmbunătăţirea continuă a acestor sisteme. „Sistemele de asistenţă asigură o conducere mai sigură, mai ecologică şi mai relaxantă”, a declarat Gerhard Steiger, preşedintele Diviziei Sisteme de Control al Şasiului din cadrul Bosch. Portofoliul său cuprinde toate tehnologiile necesare şi, în acelaşi timp, inginerii Bosch lucrează intens la interconectarea acestora, pentru a putea oferi funcţii şi mai puternice pentru sporirea siguranţei şi a confortului. Funcţiile din ce în ce mai automatizate de conducere vor constitui adevărate pietre de temelie la realizarea „viziunii zero” a concernului german, obiectivul de a elimina accidentele rutiere soldate cu pierderi de vieţi omeneşti.

Pentru a spori siguranţa, sunt disponibile mai multe sisteme: frânarea preventivă de urgenţă, sistemul de asistenţă pentru menţinerea benzii de rulare şi sistemul de detectare a stării de somnolenţă a şoferului. În viitor, acestora li se vor alătura un sistem de protecţie anticipativă pentru pietoni şi un asistent pentru zonele aflate în construcţie.

Pentru un plus de confort, sunt disponibile sistemele de asistenţă la parcare şi de vizibilitate pe timp de noapte, recunoaşterea indicatoarelor rutiere şi, în viitor, o funcţie de asistenţă pentru traficul aglomerat. În 2012, Bosch a înregistrat o cifră a vânzărilor de peste 5 miliarde de euro pentru sistemele de asistenţă şi de siguranţă. „Piaţa sistemelor de asistenţă pentru şofer va înregistra o creştere anuală de peste 20 la sută în următorii ani”, a declarat Wolf-Henning Scheider, membru al Consiliului de administraţie al Robert Bosch GmbH. Pentru dezvoltarea acestor sisteme lucrează un număr de aproximativ 5.000 de ingineri la nivel mondial.

Bosch şi sistemele de asistenţă pentru şofer înregistrează o dezvoltare vertiginoasă

În viitor, Euro NCAP va acorda punctajul maxim de cinci stele doar autovehiculelor echipate cu funcţii de asistenţă pentru şofer: începând cu 2014, autovehiculele trebuie să fie echipate cu cel puţin o funcţie de asistenţă. Începând cu 2016, acestea trebuie să fie echipate cu sistemul de protecţie anticipativă pentru pietoni. Acest lucru va genera o creştere suplimentară a siguranţei rutiere.

Cumpărătorii de autovehicule apreciază sistemele de asistenţă, simţind avantajele oferite de acestea ori de câte ori se urcă la volan. Prin urmare, producătorii de autovehicule le comercializează ca echipamente prin care îşi pot evidenţia produsele faţă de concurenţă. Între începutul producţiei de serie în anul 2000 şi mijlocul anului 2013, Bosch a produs în total un milion de senzori radar de 77 GHz. Ţinta de două milioane va fi atinsă la sfârşitul anului 2014 şi se estimează că senzorul cu numărul zece milioane va fi produs în 2016. Volumul de vânzări al senzorilor video Bosch s-a dublat în perioada 2012 – 2013. De la începerea producţiei de serie în 1993, Bosch a produs aproximativ 250 de milioane de senzori cu ultrasunete, utilizaţi pentru aproximativ 40 de milioane de sisteme de asistenţă la parcare.

Momentele istorice din evoluţia sistemelor de asistenţă Bosch:

1978: comercializarea primului sistem de antiblocare la frânare (ABS) din lume
1980: prima unitate de comandă electronică a airbagurilor din lume
1984: sistemul de antiblocare la frânare pentru motociclete
1989: Bosch „TravelPilot”: primul sistem de navigaţie din Europa
1993: sistemul de asistenţă la parcare pe bază de senzori cu ultrasunete
1995: primul program electronic de stabilitate (ESP®) din lume
2000: tempomatul adaptiv (ACC) pe bază de senzori radar
2008: sistemul semi-automat de asistenţă la parcare pe bază de senzori cu ultrasunete
2010: primul sistem de monitorizare a unghiului mort pe bază de senzori cu ultrasunete din lume

2010: sistemul de frânare preventivă de urgenţă
2010: funcţia de recunoaştere a indicatoarelor rutiere
2010: sistemele de avertizare privind părăsirea benzii de circulaţie
2013: amplificatorul electromecanic al forţei de frânare (iBooster)

Portofoliul sistemelor de asistenţă Bosch:

Sistemele de control al frânării: Programul electronic de stabilitate (ESP®) stabilizează autovehiculul atunci când roţile încep să patineze şi poate frâna autovehiculul în mod autonom în anumite situaţii. Amplificatorul electromecanic al forţei de frânare iBooster, care va intra în producţie la sfârşitul anului 2013, reprezintă viitorul tehnologiei de amplificare a forţei de frânare. Acesta funcţionează fără vid şi sprijină şoferul în timpul manevrelor de frânare în funcţie de situaţie. În plus, autovehiculele electrice echipate cu iBooster ating niveluri deosebit de ridicate de recuperare a energiei de frânare, în timp ce sistemele de asistenţă beneficiază de răspunsul rapid şi silenţios din partea acestei funcţii.

Sistemele de servodirecţie: Nivelul de asistare a direcţiei asigurat de aceste produse, fabricate de societatea mixtă ZF Lenksysteme GmbH, poate fi selectat prin utilizarea software-ului sistemului. Sistemul de direcţie poate interveni automat pentru stabilizarea autovehiculului, completând astfel programul electronic de stabilitate (ESP®) şi fiind un element esenţial pentru sistemele de asistenţă viitoare.

Senzorii – organele senzoriale ale autovehiculelor

Senzorii radar: Măsoară cu precizie distanţa la care se află şi viteza cu care se deplasează alte autovehicule pe o rază de peste 200 de metri, constituind astfel baza ideală pentru tempomatul adaptiv şi sistemele de frânare preventivă de urgenţă. Pentru senzorii săi radar, Bosch utilizează exclusiv banda de frecvenţă de înaltă capacitate de 77 GHz, care a fost alocată permanent aplicaţiilor auto pe plan mondial. În anul 2013 a fost lansată o nouă generaţie de senzori radar cu rază medie de acţiune şi un nivel ridicat de rentabilitate, ce pot fi utilizaţi pentru partea din faţă şi cea din spate a autovehiculelor.

Senzorii video: Pot recunoaşte orice, de la indicatoarele şi marcajele rutiere, până la pietoni şi biciclişti. Noua cameră video stereo Bosch, care va intra în producţia de serie în 2014, are vedere binoculară, putând astfel măsura distanţele. Această soluţie unică de senzori răspunde tuturor cerinţelor noi ale testelor Euro NCAP.

Senzorii video cu unghi larg sunt utilizaţi pe o scară din ce în ce mai mare pentru sistemele de asistenţă la parcare şi pentru efectuarea manevrelor. Deoarece permit o vedere de 360° (vedere panoramică), aceşti senzori acoperă întreaga zonă din imediata apropiere a autovehiculului.

Senzorii cu ultrasunete: Utilizând principiul de orientare a liliecilor în întuneric, această tehnologie este eficientă din punct de vedere al costurilor şi este utilizată cu succes de douăzeci de ani, în cadrul sistemelor de asistenţă la parcare pentru a măsura distanţele. „Prin intermediul tehnologiei stereo, putem materializa un potenţial nou pentru sistemele de siguranţă pe bază de cameră video”, a declarat Gerhard Steiger, preşedintele Diviziei Sisteme de Control al Şasiului din cadrul Bosch. „O cameră video mono are nevoie de o „instruire” amplă înainte de a putea face distincţia între diferitele tipuri de obstacole, cum ar fi pietonii şi autovehiculele, aflate în câmpul său vizual. Spre deosebire de aceasta, o cameră video stereo poate măsura şi detecta toate obstacolele doar în funcţie de mişcarea acestora şi de distanţă”, a continuat acesta.

Navigaţie interconectată: Sistemele de asistenţă extrem de eficiente şi gama extinsă a funcţiilor de conducere automată necesită date de navigaţie precise, care sunt actualizate în mod regulat prin Internet. Este deja disponibilă o aplicaţie Bosch pentru iPhone, care poate raporta către „cloud” indicatoarele rutiere înregistrate, în timp ce funcţia „orizont electronic” furnizează informaţii exacte despre traseu, inclusiv unghiul de înclinaţie a drumului şi gradul de dificultate al virajelor. Funcţiile de interconectare a autovehiculelor utilizează aceste date pentru a reduce consumul de carburant, iar autovehiculele electrice pentru a-şi extinde autonomia de funcţionare.

Interfeţele cu utilizatorul: Interfeţele cu utilizatorul reprezintă un element cheie al succesului sistemelor de asistenţă. În cazul în care funcţiile de asistenţă trebuie să preia în mod progresiv sarcini de conducere din ce în ce mai extinse, acestea trebuie să fie intuitive şi uşor de utilizat. Prin urmare, Bosch studiază şi evaluează diferitele abordări posibile, utilizând o mare varietate de soluţii, inclusiv sistemele de afişare liber programabile şi de afişare a datelor pe parbriz. În viitor, vor fi utilizate noi metode de vizualizare pe bază de realitate mărită, pentru a suprapune în mod realist informaţiile precum recomandările pentru conducere şi avertizările referitoare la situaţia curentă de trafic. Conceptele multi-modale reprezintă o altă abordare pentru o utilizare simplă. Aceste interfeţe reacţionează la gesturi, atingere şi comenzi vocale.

„Cu ultrasunete, radar şi video: Bosch produce toate tipurile de senzori necesari pentru asistenţa şoferului”, spune Steiger, „iar împreună cu sistemele sale de frânare şi de direcţie şi competenţa sa în domeniul integrării acestora în autovehicul, acest lucru asigură companiei un fundament excelent pentru dezvoltarea unor sisteme de asistenţă noi şi chiar mai puternice.”

Comments

comments

Ziarul Ultima Oră este de acord cu orice tip de comentariu atât timp cât păstrează termenii unui limbaj civilizat, fără atacuri injurioase ori diverse amenințări la adresa semnatarilor articolelor susmenționate. Restul mesajelor ( cu un conținut inadecvat, injurios, nepotrivit cu ținuta morală și etică a publicației noastre ori având o clară tendință de mesaj publicitar) va fi eliminat din sistem iar ”atacatorii” vor fi blocați. Vă mulțumim!

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>