Ultima ora
Publicat: joi, 30 martie 2017

Bulgarii s-au mișcat „mai cu talent” decât noi la atragerea de fonduri europene: Sofia are metrou la aeroport!

Ca români, avem mereu tendinţa de a-i ironiza pe bulgari. O simplă deplasare la Sofia ne va face invidioşi pe ce au reuşi bulgarii în materie de transport public. Bulgarii au inaugurat prima linie de metrou în 1998, iar românii în 1979.

Pe vremea lui Todor Jivkov, în capitala Bulgariei nu exista transport subteran, Lucrurile au rămas neschimbate şi în anii 90, când transportul public era asigurat exclusiv de autobuze, tramvaie şi troleibuze.

Apoi, constatând că traficul rutier este în continuă creştere, municipalitatea din Sofia a ajuns la concluzia că singura soluţie este construcţia unor linii de metrou, iar pe 28 ianuarie 1998 a fost inaugurat primul tronson, cu o lungime de 6,5 km şi cinci staţii. Linia 1 de metrou a fost extinsă treptat, iar apoi s-a trecut la construcţia Liniei 2.

Aceasta a fost realizată cu fonduri europene, în numai trei ani de zile, motiv pentru care una dintre staţii a fost denumită „Uniunea Europeană”. Spre comparaţie, Magistrala 5 de metrou din Bucureşti, Eroilor-Drumul Taberei, va fi gata, în cele mai optimiste scenarii, abia în a doua jumătate a anului viitor, după şapte ani de zile de la începerea lucrărilor.

Şi, revenind la Linia 1 din Sofia, în urmă cu doi ani, aceasta a fost extinsă până la aeroport. Asta în vreme ce la Bucureşti un credit contractat de statul român în 2010 de la Banca de Dezvoltare a Japoniei (JICA), în urma lobby-ului susţinut făcut de preşedintele de la acea vreme, Traian Băsescu, pentru construcţia Magistralei 6, 1 Mai-Aeroport Henri Coandă, zace -nefolosit.

Nu numai că în aceşti şapte ani ar fi fost gata linia de metrou până la Otopeni, dar neutilizarea creditului JICA de 320 milioane de euro a atras penalizări de aproximativ 400.000 de euro pe an.

Între timp, singura conexiune de transport public cât de cât decentă a Bucureştiului cu aeroportul este Henri Coandă Expres, trenul inaugurat în 2009.
Numai că de la inaugurare şi până acum nu s-a făcut mai nimic pentru aducerea conexiunii feroviare lângă aerogară, călătorii fiind lăsaţi de tren la o haltă construită în câmp, de unde sunt preluaţi de microbuzele CFR Călători. Abia acum se lucrează la o subtraversare a DN 1 de către linia ferată, care, potrivit asigurărilor date „României libere“ de ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, va ajunge în faţa aeroportului abia la finele lui 2019.

Articol integral pe site-ul Romania Libera

Ziarul Ultima Oră este de acord cu orice tip de comentariu atât timp cât păstrează termenii unui limbaj civilizat, fără atacuri injurioase ori diverse amenințări la adresa semnatarilor articolelor susmenționate. Restul mesajelor ( cu un conținut inadecvat, injurios, nepotrivit cu ținuta morală și etică a publicației noastre ori având o clară tendință de mesaj publicitar) va fi eliminat din sistem iar ”atacatorii” vor fi blocați. Vă mulțumim!

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>