Ultima ora
Publicat: marți, 15 august 2017

Campania ”Stop diagnostic pe net! Mergi la cabinet” a pornit la drum

Colegiul Medicilor din România (CMR) a lansat, recent, campania „Stop diagnostic pe net! Mergi la cabinet”, care are ca scop informarea și conștientizarea populației asupra riscurilor la care se expune atunci când informațiile culese de pe internet iau locul consultațiilor medicale de specialitate.

Potrivit CMR, pacienții care apelează la surse de informare neconvenționale riscă întârzierea unui diagnostic corect sau ratarea acestuia și ajung la medic într-o etapă avansată a bolii, fapt care poate reduce semnificativ șansa de vindecare și pentru care nimeni nu poate fi tras la răspundere.

Președintele Colegiului Medicilor, Gheorghe Borcean, a precizat că această campanie se adresează atât publicului, cât și medicilor. Potrivit acestuia medicii au observat că tot mai mulți pacienți aleg să caute informații medicale, sfaturi terapeutice de pe internet sau rețele de socializare.

„Medicii din România se simt și sunt responsabili de securitatea sanitară a cetățenilor, a pacienților. Chiar dacă noi, CMR, nu avem astăzi o cercetare statistică — profesionistă sau nu — asupra acestui subiect, știm cu toții din practica de zi cu zi că avem tot mai mulți și tot mai adesea pacienți care doresc să își ia infomații, diagnostice și terapeutice din medii neconvenționale, în speță internetul și rețelele de socializare, dar nu exclusiv”, a declarat Borcean.

El a subliniat că, spre deosebire de medici, cel care dă informația pe internet sau pe rețelele de socializare este cel mai adesea un anonim sau un neidentificabil, situat oriunde în lume și care nu își asumă nicio răspundere pentru informația sau sfaturile pe care le oferă.

„Mergeți la medic pentru orice problemă de sănătate! Aveți încredere în medicul dumneavoastră! Urmați sfaturile și indicațiile medicale! Nu întârziați în suferința dumneavoastră apelând la mijloace alternative! Nu vă asumați riscuri care vă pot afecta iremediabil sănătatea! Nu există boli, ci bolnavi”, a atenționat președintele CMR.

Vicepreședintele Colegiului, Emanoil Ceaușu, a spus că este foarte importantă încrederea pe care o are pacientul în medic și că singura informație corectă este cea dată de medic în urma consultației.

 

Mesajul președintelui CMR, dr. Gheorghe Borcean:

”Acest obiect, stetoscopul, invenția lui Laënnec, medic și savant francez, (1771-1826), pe lângă că a constituit începutul unei revoluții de principiu în medicină, constituie, de atunci, un simbol care apare în toate pictogramele, un simbol al medicului însuși și al personalului calificat din sănătate.

Laënnec l-a inventat pentru că i s-a părut nepotrivit să își lipească urechea de pieptul gol al unei tinere femei pentru a-i asculta zgomotele cardiace.

Cu viteza de atunci a difuzării informației, lumea academică medicală nu a recunoscut fără discuții importanța și beneficiul invenției. S-a spus că este împotriva doctrinei filozofice a medicinei de până atunci, ca să se interpună în relația directă și imediată între medic și pacient un tub de cauciuc, că este impropriu ca medicul să vrea și să știe despre pacient mai mult decât însuși acela știe.

Să aveți în vedere că la acea epocă, diagnosticul în medicină se baza aproape exclusiv pe ceea ce pacientul relata despre sine (vezi medicina umorilor ale cărei remedii erau lăsarea de sânge și purgația).

Iar acesta este smartphone-ul meu.

De multă vreme, acest aparat nu mai este considerat decât de către unii vârstnici ca fiind un telefon. Nu, el este un instrument de accesat și de oferit informație specifică și globală. De multă vreme, acest device are capacitatea, prin programele sale, de a prelua, de a stoca și de a trimite date de orice fel. Vorbim acum despre date medicale ca puls, tensiune arterială, temperatură, diete, consum de calorii, stil de viață. Aceste date cu caracter medical sunt trimise în rețelele globale integrate care, adesea, le folosesc și în scopuri nemedicale.

Vă voi spune că la celălalt capăt al rețelei, cel mai adesea nu se află un medic, ci un nemedic sau chiar un computer, că datele astfel obținute pot fi transferate fără acordul pacientului în big data, că există posibilitatea ca mari rețele și sisteme să își pună datele în comun astfel încât proprietarul datelor (pacientul) să devină doar o informație și un obiect de lucru manipulabil în scop necontrolat.

DESPRE NECESITATEA ACESTEI CAMPANII

Medicii din România se simt și sunt responsabili de securitatea sanitară a cetățenilor, a pacienților. Chiar daca noi, C.M.R., nu avem astăzi o cercetare statistică (profesionistă sau nu) asupra acestui subiect, știm cu toții din practica de zi cu zi că avem tot mai mulți și tot mai adesea pacienți care doresc să își ia infomații, diagnostice și terapeutice din medii neconvenționale, în speță internetul și rețelele de socializare, dar nu exclusiv.

Recunoaștem dezvoltarea societății în spiritul autonomiei persoanei, recunoaștem și apreciem dorința multora, oameni instruiți cu acces la mijloacele moderne, de a-și lua în mâna proprie sănătatea. Recunoaștem că internetul și instrumentele sale constituie un progres în științele comunicării și informaționale. Această evoluție nu poate și nu trebuie oprită.

Nu vrem să vorbim aici doar despre așa-zisa ”informație medicală” pe care pacienții ar putea să o solicite și să o primească astfel. Vrem să arătăm opiniei publice că, spre deosebire de medicii personal din sănătate, cel care dă informația pe net sau pe rețelele de socializare este cel mai adesea un anonim sau un neidentificabil, situat oriunde în lume și care nu își asumă nicio răspundere pentru informația sau sfaturile pe care le oferă.

Personalul din sănătate este ținut de lege, în toate țările din lume, să aibă o răspundere pentru faptele sale – penală, civilă, disciplinară, administrativă. Mai mult, noi avem obligația de a avea o asigurare de răspundere civilă pentru daune, ceilalți nu!

Judecarea neconformităților noastre este reglementată prin acte normative, în felul acesta sistemul sanitar oficial, statul, oferă garanții cetățenilor săi, pacienților.

Din contră, apelarea la mijloacele terapeutice neconvenționale nu oferă nici garanția formării academice a celor care oferă astfel de servicii, nici garanții juridice pentru cel care le primește.

Noi știm că un sfat cu caracter medical, dat în baza unor informații subiective, adesea incomplete, nu poate sta la baza unei indicații terapeutice corecte, complete și adaptată personal solicitantului.

Ne-am întrebat și noi, medicii români și colegi de-ai noștri din țări europene, care este cauza pentru care constatăm din ce în ce mai mult că cetățenii aleg mijloace neconvenționale de diagnostic și tratament, fie că este vorba despre mediul virtual sau așa-zisele “medicini alternative”, toate acestea cel mai adesea practicate de către nemedici. Pe de o parte, pentru că în zi de azi, aproape orice sistem, structură încetățenită, sunt contestate ca valoare, eficiență, principii etice.

Pentru că, de vreme ce aceste mijloace există, este dreptul cetățeanului de a le accesa în virtutea autonomiei sale.

Pentru că cetățeanul, pacientul, nu mai este convins că medicul îi vrea binele; el poate crede că relația cu medicul îi aduce acestuia din urmă un avantaj mai mare decât beneficiul pe care medicul îl oferă pacientului!

Și chiar dacă mai crede că medicul îi vrea binele, adesea se întreabă pacientul cum și de unde știe medicul care este binele său.

Pentru că medicina a devenit tot mai tehnică și mai centrată pe principii economico-financiare, de piață, pentru că a fost tot mai mult trivializată prin abordări extraprofesionale, sau cel puțin așa pare din perspectiva publicului și pentru că adesea medicul, prin birocrația sistemului și în cerința mult trâmbițată a “calității” bazate pe evidențe tehnice, nu mai are timpul de a comunica cu pacientul, iar acesta din urmă crede că doar așa este medicina zilelor noastre și se vede îndreptățit astfel de a solicita aceleași servicii specifice de oriunde.

Pentru că s-a creat noțiunea de piață de servicii medicale, lucruri care creează confuzie cu piața de orice fel de servicii medicale.

Pentru că examinarea clinică directă și nemijlocită a devenit desuetă în ochii multor generații recente de tineri medici.

Pentru că pacientul, în mod inconștient, dorește toate acestea și le caută oriunde.

Avem deci și o problemă cu noi înșine pe care o semnalăm de câțiva ani.

Mai vedem un mare pericol în ceea ce privește confidențialitatea datelor cu caracter personal.

Există astăzi dispozitive și programe care își adaugă calificativul “medical” pentru a câștiga încrederea utilizatorilor și care ulterior folosesc informațiile în folosul exclusiv al proprietarului rețelei. În felul acesta, pacientul nu mai este o persoană umană, așa cum dorește el să fie privit (trup, suflet și spirit), ci este doar o informație.

Și cel mai important! Aproape toate abordările mijloacelor neconvenționale se sfârșesc cu sfatul de a consulta totuși un medic. Or, atunci când aceasta se întâmplă, se poate să fie prea târziu!

DESPRE UTILITATEA CAMPANIEI NOASTRE

Sigur nu ne temem că am putea rămâne fără pacienți!

Este utilă campania pentru conștientizarea opiniei publice asupra pericolelor care o pândesc. Poate fi utilă și medicilor pentru a-i face să își pună problema cauzelor care au dus la situația prezentă și la pericolele din viitor. Să ne înțelegem, medicul contemporan nu mai poate trăi și nu mai poate practica medicina și acumularea contemporană de informație fără informația de pe internet. Medicul de astăzi nu mai poate concepe medicina fără posibilitatea consultului prin mijloacele online. Spre deosebire de ceea ce înainte am arătat, telemedicina este reglementată și se supune normelor juridice, etice și deontologice, ea este un consult la distanță între doi sau mai mulți profesioniști.

Campania noastră nu este menită să critice sau să combată ceva, nu facem prin aceasta decât să recunoaștem o stare de fapt, o evoluție viitoare și să atragem atenția nouă și pacienților, asupra faptului că spre deosebire de orice alt principiu, doar în medicina tradițională practica se desfășoară astfel: medicul observă, își ia informația, își face o ipoteză de lucru, lucrând asupra ei o transformă într-o teză, obține rezultatul, îl confirmă statistitic și din experiența altora și, cel mai important, reproduce rezultatul întotdeauna în situații identice.

 

CONCLUZII

Mergeți la medic pentru orice problemă de sănătate!

Aveți încredere în medicul Dumneavoastră!

Urmați sfaturile și indicațiile medicale!

Nu întârziați în suferința Dumneavoastră apelând la mijloace alternative!

Nu vă asumați riscuri care vă pot afecta iremediabil sănătatea!

NU EXISTĂ BOLI, CI BOLNAVI!

 

Dr. Gheorghe Borcean

PREȘEDINTE ”

Medicii din străinătate fără drept de practică în România pot efectua acte medicale DOAR cu avizul CMR

Pe de altă parte,  Colegiul Medicilor din Municipiul București (CMMB) a precizat că medicii din străinătate care nu au drept de practică în România pot efectua acte medicale doar cu avizul Colegiului Medicilor din România.

„Colegiul Medicilor din Municipiul București (CMMB) constată că în presă și pe rețelele sociale sunt promovate sesiuni de consultații pentru o a doua opinie medicală, având loc în camere de hotel sau alte spații improvizate. Astfel de acțiuni, desfășurate fie ca act filantropic, fie ca parte a unor campanii de racolare a pacienților de către unele clinici, trebuie să se desfășoare conform legii. Medicii din străinătate, care nu au drept de practică în România, nu au nici responsabilități față de statul român și pacienții din țară. Ei pot efectua acte medicale doar cu avizul Colegiului Medicilor din România”, afirmă sursa citată.

Potrivit CMMB, în lipsa acestor avize, publicul poate fi „păcălit” prin invocarea unor titluri științifice false sau chiar de către persoane fără pregătire medicală.

De asemenea, CMMB susține că apare riscul „comercializării suferinței prin recomandarea unor tratamente și investigații nenecesare”, odată ce persoana care acordă consultații o face în afara cadrului legal și a controlului organizațiilor profesionale.

„Ca instituție ce asigură respectarea de către medici a obligațiilor care le revin față de pacient și de sănătatea publică, CMMB atrage atenția asupra acestei situații. Pacienții sunt sfătuiți să solicite persoanei care acordă consultații prezentarea avizelor de la Colegiul Medicilor din România și să nu apeleze la consultații oferite în afara unităților medicale”, arată aceeași sursă.

Totodată, CMMB susține dreptul pacientului la a doua opinie medicală și consideră că sunt binevenite ajutoarele colegiale de la medicii din alte țări, România fiind confruntată cu o criză de cadre medicale, în urma „exodului” în Occident.

Sursa: AGERPRES

Comments

comments

Ziarul Ultima Oră este de acord cu orice tip de comentariu atât timp cât păstrează termenii unui limbaj civilizat, fără atacuri injurioase ori diverse amenințări la adresa semnatarilor articolelor susmenționate. Restul mesajelor ( cu un conținut inadecvat, injurios, nepotrivit cu ținuta morală și etică a publicației noastre ori având o clară tendință de mesaj publicitar) va fi eliminat din sistem iar ”atacatorii” vor fi blocați. Vă mulțumim!

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>