Ultima ora
Publicat: joi, 02 noiembrie 2017

Consumatorii europeni sunt din ce în ce mai expuși în online la anunțuri invazive și înșelătoare

Dispozitive minune, produse care te îți schimbă înfățișarea în doar câteva minute, abonamente gratuite le servicii pe care le plătești apoi înzecit și de care nu mai reușești să scapi, capcanele online sunt multe și greu de evitat. Consumatorii europeni sunt din ce în ce mai expuși în online la anunțuri invazive și înșelătoare. Prin urmare, este important să fii foarte atent și circumspect atunci când vine vorba de oferte mult prea bune pentru a fi adevărate, astfel încât să nu ajungi să plătești pentru bunuri sau abonamente la servicii de care nu ai nevoie. Pentru a te ajuta, Rețeaua Centrelor Europene – ECC-Net a realizat un film care te poate ajuta să identifici cele mai comune capcane online.

Tipul de oferte menționat mai sus apare din ce în ce mai des în social media (Facebook, Instagram, Twitter etc.) ori ca reclame pop-up pe diferite site-uri. Aceste anunțuri publicitare îi fac pe mulți să ia decizii de moment și să cumpere produse și servicii care nu le sunt necesare, care nu fac ce este menționat în reclamă sau chiar primesc ce nu au comandat. Trebuie să știi, totuși, că atunci când ești obligat să accepți un produs sau un serviciu fără a-ți fi dat consimțământul în mod expres în acest sens, achiziția poate fi considerată înșelătoare și nu este obligatorie. Deci, este foarte important să respingi orice astfel de achiziție care îți este impusă.

Cunoașterea este esențială
Abilitatea de a identifica o capcană online, precum și cunoașterea drepturilor pe care le ai în calitate de consumator reprezintă soluția pentru a evita o achiziție inutilă. Trebuie să știi când să refuzi să plătești pentru produse sau abonamente pe care nu le dorești ori de care nu ai nevoie. Un sondaj* realizat de o parte a Rețelei arată că mulți consumatori europeni au cunoștințe limitate în ceea ce privește drepturile lor atunci când ajung să primească un pachet nedorit sau când au căzut într-o capcană legată de un abonament online. În special, nu sunt cunoscute drepturile privind retragerea dintr-un contract online și faptul că pot solicita băncii emitente a cardului prin care a fost făcută plata inițierea unei proceduri de refuz la plată și recuperarea banilor.

ECC-Net îți prezintă un film care, printr-o abordare simplă și umoristică, îți dezvăluie cele mai comune trăsături ale acestor capcane online. Scopul filmului este să-ți permită să identifici cât mai bine și mai repede care dintre ofertele online reprezintă capcane.

„Cu acest film și cele 5 sfaturi despre cum poți scăpa de capcanele online sperăm să oferim consumatorilor posibilitatea de reacționa în mod activ atunci când se simt constrânși să cumpere ceva sau chiar pentru a evita de la început ofertele dubioase„, a declarat Irina Chirițoiu, Director ECC Romania.

Filmul poate fi văzut aici

5 sfaturi – cum să scapi de capcanele online
1. Înainte de a introduce numele și adresa, trebuie să verifici dacă acest lucru te obligă la o achiziție sau un abonament.
2. O ofertă pentru o perioadă de încercare trebuie să menționeze clar dacă implică un abonament obligatoriu.
3. Nu trebuie să plătești pentru un produs pe care nu l-ai comandat și nici nu ești obligat să-l returnezi.
4. Vânzătorul este cel care trebuie să dovedească faptul că ți-ai dat acordul pentru achiziție.
5. În cazul în care vânzătorul retrage bani de pe card fără consimțământul tău, poți să anunți banca emitentă a cardului și să soliciți returnarea banilor.

*Sondajul a fost realizat de Sifo Kantar în șase țări Suedia, Norvegia, Finlanda, Olanda, Belgia și Austria, țările care au raportat cel mai mare număr de probleme legate de capcanele online din cadrul Rețelei ECC Net.

Raportul retelei ECC Net poate fi citit aici

Despre Centrul European al Consumatorilor
Centrul European pentru Consumatori Romania este membru al Rețelei Europene a Centrelor de Consumatori (ECC-Net), o rețea europeană care cooperează pentru a ajuta consumatorii atunci când cumpără mărfuri sau servicii în afara granițelor UE. Rețeaua constă dintr-un centru european de protecție a consumatorilor în fiecare stat membru al UE și în Norvegia și Islanda.

Ziarul Ultima Oră este de acord cu orice tip de comentariu atât timp cât păstrează termenii unui limbaj civilizat, fără atacuri injurioase ori diverse amenințări la adresa semnatarilor articolelor susmenționate. Restul mesajelor ( cu un conținut inadecvat, injurios, nepotrivit cu ținuta morală și etică a publicației noastre ori având o clară tendință de mesaj publicitar) va fi eliminat din sistem iar ”atacatorii” vor fi blocați. Vă mulțumim!

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>