Published On: lun, Ian 8th, 2018

Cum blochează Guvernul drumul României spre OCDE, clubul celor mai respectate ţări ale lumii

Share This
Tags

Politica provizoratului, promovată de guvern la conducerile companiilor cu capital majoritar de stat, pune piedici serioase parcursului României spre statutul de țară membră a Organizației pentru Colaborare și Dezvoltare Economică (OCDE).

Capacitatea unei țări candidate de a face față rigorilor OCDE este evaluată, printre altele și în funcție de progresele în implementarea principiilor conținute în Ghidul privind Guvernanța Corporatistă a Companiilor de Stat, elaborat de organizaţie, atât pentru membrii săi cât și pentru candidați.

Or, Guvernul României este corigent tocmai la capitolul guvernanță corporatistă, unde în ultimul an a făcut poași serioși înapoi, prin politica impunerii unor membri cu mandat provizoriu, de patru luni (uneori prelungit) în conducerile firmelor de stat.

În locul confirmării de către guvern a celor mai bune practici în materie de guvernanță corporatistă, politica provizoratului s-a dovedit a fi o metodă, așa numita „Metodă a celor 4 luni”.

România aşteaptă încă scrisoarea de invitaţie pentru aderare pentru a începe discuţiile pentru stabilirea unei foi de parcurs (roadmap) în acest scop.

„Procesul de aderare la OCDE implică şi elaborarea unor studii / analize sectoriale care au scopul de a evalua disponibilitatea şi abilitatea României de a implementa instrumentele legale OCDE, precum şi pentru a compara politicile şi practicile României cu practicile şi politicile OCDE (best practices)”, a declarat Sorana Baciu, preşedinte Asociaţia Administratorilor Independenţi (AAI), pentru cursdeguvernare.ro.

Aşadar, principiile de guvernanţă corporatistă pentru companiile de stat („OECD Guidelines on Corporate Governance of State-Owned Enterprises”), constituie un obiectiv pe care un membru al OCDE trebuie să îl îndeplinească.

Alte exemple de astfel de instrumente dintre cele mai importante sunt:

a) Convenția Anti-mită;

b) Codurile de liberalizare a mișcărilor de capital.

„Toate țările care au primit invitație de la OCDE de a deveni membru, trec printr-un proces de aderare marcat de etape cu măsuri concrete, care să asigure conformarea țării respective la bunele practici asumate de țările membre OCDE”, mai spune Sorana Baciu.

Aderarea la OCDE „reprezintă un obiectiv important al politicii externe a Românei reconfirmat de toate guvernele de până acum”, a mai spus expertul citat, care a fost secretar de stat pentru coordonarea relațiilor cu OCDE și politicile de dezvoltare a capitalului autohton în cadrul Cancelariei premierului Dacian Cioloş.

În 2016, Guvernul României a trimis din nou o scrisoare la OECD prin care își exprima intentia de a adera la codul de guvernanță corporatistă, iar în 2017 urma să se realizeze, împreună cu experții organizației, un studiu privind situația implementării principiilor respective în România.

România a mai avut două încercări nereușite de a adera la OCDE, în 2004 şi 2012.

Citește și:

”Lege nouă: o simplă hotărâre de guvern poate desființa guvernanța corporativă din orice companie de stat”

Sursa: cursdeguvernare.ro

Comments

comments

About the Author

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Switch to mobile version