Ultima ora
Publicat: joi, 27 februarie 2014

Efectele sociale şi economice generate de propunerile privind taxa clawback

Asociația Producătorilor de Medicamente Generice din România (APMGR) atrage atenția asupra efectelor sociale și economice deosebit de grave pe care adoptarea propunerilor privind taxa clawback și politica de prețuri a medicamentelor, aflate deocamdată în dezbatere publică, le-ar avea asupra pacienților români și asupra producătorilor de medicamente generice, singurii investitori din industra farmaceutică cu capacități de producție în România.

Într-o scrisoare adresată Primului Ministru Victor Ponta, APMGR atrage atenția că reglementările legislative propuse în ultima clipă a mandatului de fosta conducere a Ministerului Sănătății ignoră atât soluțiile propuse de industrie în cadrul consultărilor publice cu reprezentanții Guvernului, cât si Protocolul semnat de Ministerul Sănătății în 2013, în numele Guvernului, cu APMGR.

„Propunerile publicate nu schimbă nimic, nici pentru pacienți, nici pentru industria producătorilor de medicamente generice. Dimpotrivă, mențin o politică extrem de nocivă, care ignoră nevoile pacienților și distrug
investițiile făcute de producătorii de medicamente generice în capacitățile de producție din România.

Promisiunile fostei conduceri a Ministerului Sănătății s-au dovedit doar vorbe-n vânt și sperăm că Premierul Ponta va lua măsurile necesare pentru a rezolva aceste probleme odată cu stabilirea noii echipe guvernamentale,” a declarat Dragoş Damian preşedintele APMGR.

AMGR atrage atenția asupra efectelor sociale și economice deosebit de grave pe care adoptarea propunerilor privind taxa clawback și politica de prețuri a medicamentelor, aflate deocamdată în dezbatere publică, le-ar avea
asupra pacienților români și asupra producătorilor de medicamente generice, singurii investitori din industra farmaceutică cu capacități de producție în România.

Propunerea de calcul diferențiat a taxei clawback a fostei conduceri a Ministerului Sănătății a fost decisă absolut aleatoriu, în loc să aibă la bază sistemul actual de stabilire a prețului pentru medicamente generice (maxim 65% din prețul medicamentului inovator). Pe de altă parte, propunerea de calcul a prețurilor medicamentele de uz uman, prevăzută în propunerea de modificare și completare a normelor Ordinului 75/2009, nu ține cont de angajamentul asumat de Ministerul Sănătății în Protocolul semnat cu APMGR.

Acestea prevedea eliminarea dublei referenţieri pentru medicamentele generice prin renunțarea la compararea cu țările de referință și prin aplicarea limitei de maximum 65% o singură dată, raportat la prețul
medicamentului inovator de la momentul când primul medicament generic obține Autorizația de punere pe piață (APP).

APMGR atrage atenția că politicile de sănătate din ultimii cinci ani au dus la reducerea consumului de generice în favoarea variantelor mai scumpe, de la 36% la 28%, ceea ce înseamnă mai puțini pacienți tratați cu bani mai
mulți.

Pe de altă parte, cadrul fiscal nefavorabil a dus la pierderea de investiții în industria farmaceutică locală (care este exclusiv generică) de circa 100 de milioane de euro, în aceeași perioadă. Numai în acest an, o
investiție de 30 de milioane de euro este sub semnul întrebării din cauza creșterii continue a taxei clawback și a întârzierii trecerii la un calcul diferențiat.

Reprezentanţii APMGR consideră că măsura actualizării listei de medicamente compensate, o măsură de altfel benefică, nu poate avea loc decât prin suplimentarea corespunzătoare a bugetului pentru medicamente.

Conform calculelor APMGR, costurile anuale suplimentare induse de actualizarea listei vor ajunge la circa 2 miliarde de lei în 2016.

„A acoperi costurile exclusiv din taxa clawback înseamnă să distrugi industria farmaceutică cu capacități de producție locală, cu consecințe negative majore pentru întreaga economie, și să limitezi dramatic accesul pacienților la medicamente cu preț accesibil pentru că acestea vor dispărea de pe piață,” susţine Damian.

Ca primă măsură de încurajare a consumului de medicamente generice, în conformitate cu politicile promovate de Uniunea Europeană, APMGR cere Primului Ministru Victor Ponta revizuirea imediată a taxei clawback prin introducerea calculului diferențiat pentru medicamentele generice. Formula de calcul trebuie să aibă la bază sistemul actual de stabilire a prețului pentru medicamente generice (maxim 65% din prețul medicamentului inovator).

Președintele APMGR Dragoș Damian. „Promisiunile fostei conduceri a Ministerului Sănătății s-au dovedit doar vorbe-n vânt și sperăm că Premierul Ponta va lua măsurile necesare pentru a rezolva aceste probleme odată cu stabilirea noii echipe guvernamentale,” a adăugat Damian.

Propunerea de calcul diferențiat a taxei clawback a fostei conduceri a Ministerului Sănătății a fost decisă absolut aleatoriu, în loc să aibă la bază sistemul actual de stabilire a prețului pentru medicamente generice (maxim 65% din prețul medicamentului inovator). Pe de altă parte, propunerea de calcul a prețurilor medicamentele de uz uman, prevăzută în propunerea de modificare și completare a normelor Ordinului 75/2009, nu ține cont de angajamentul asumat de Ministerul Sănătății în Protocolul semnat cu APMGR.

Acestea prevedea eliminarea dublei referenţieri pentru medicamentele generice prin renunțarea la compararea cu țările de referință și prin aplicarea limitei de maximum 65% o singură dată, raportat la prețul medicamentului inovator de la momentul când primul medicament generic obține Autorizația de punere pe piață (APP).

APMGR atrage atenția că politicile de sănătate din ultimii cinci ani au dus la reducerea consumului de generice în favoarea variantelor mai scumpe, de la 36% la 28%, ceea ce înseamnă mai puțini pacienți tratați cu bani mai
mulți.

Pe de altă parte, cadrul fiscal nefavorabil a dus la pierderea de investiții în industria farmaceutică locală (care este exclusiv generică) de circa 100 de milioane de euro, în aceeași perioadă. Numai în acest an, o investiție de 30 de milioane de euro este sub semnul întrebării din cauza creșterii continue a taxei clawback și a întârzierii trecerii la un calcul diferențiat.

APMGR subliniază, de asemenea, că măsura actualizării listei de medicamente compensate, o măsură de altfel benefică, nu poate avea loc decât prin suplimentarea corespunzătoare a bugetului pentru medicamente. Conform calculelor APMGR, costurile anuale suplimentare induse de actualizarea listei vor ajunge la circa 2 miliarde de lei în 2016.

„A acoperi costurile exclusiv din taxa clawback înseamnă să distrugi industria farmaceutică cu capacități de producție locală, cu consecințe negative majore pentru întreaga economie, și să limitezi dramatic accesul
pacienților la medicamente cu preț accesibil pentru că acestea vor dispărea de pe piață,” a mai declarat Damian.

Ca primă măsură de încurajare a consumului de medicamente generice, în conformitate cu politicile promovate de Uniunea Europeană, APMGR cere Primului Ministru Victor Ponta revizuirea imediată a taxei clawback prin introducerea calculului diferențiat pentru medicamentele generice. Formula de calcul trebuie să aibă la bază sistemul actual de stabilire a prețului pentru medicamente generice (maxim 65% din prețul medicamentului inovator).

Ziarul Ultima Oră este de acord cu orice tip de comentariu atât timp cât păstrează termenii unui limbaj civilizat, fără atacuri injurioase ori diverse amenințări la adresa semnatarilor articolelor susmenționate. Restul mesajelor ( cu un conținut inadecvat, injurios, nepotrivit cu ținuta morală și etică a publicației noastre ori având o clară tendință de mesaj publicitar) va fi eliminat din sistem iar ”atacatorii” vor fi blocați. Vă mulțumim!

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>