Ultima ora
Publicat: joi, 19 septembrie 2013

Flori de toamnă, la Moineşti

Nu mai e un secret pentru nimeni, am subliniat-o de altfel și noi de fiece dată, în provincie au loc de multe ori manifestări muzicale mai bine organizate, mai consistente, mai ”cu miez” decît cele din Capitală. Explicația trebuie căutată pe de o parte în seriozitatea celor implicați, provincialii (nu-mi place deloc acest termen) fiind mai sufletiști și mai riguroși, iar pe de alta în faptul că, de multe ori, este vorba de truda și implicit de pregătirea unui an întreg, avînd de-a face cu spectacole aniversare, încununînd eforturile și imaginația celor 12 luni. Iar cînd este vorba și de tradiție, succesul este asigurat. Așa stau lucrurile cu manifestările culturale ”Zilele municipiului Moinești”, ajunse la ediția a 6-a și desfășurate în fața a 7-8 mii de spectatori la orele de vîrf, pe stadionul orașului (unde echipa locală de fotbal are mari șanse ca de anul viitor să evolueze în divizia B!). Tînărul primar, ing. Viorel Ilie, a coordonat și de această dată o echipă mică, dar eficientă, structurînd un program dens și atractiv în cele 3 zile de sărbătoare. Între ”punctele” din program la care audiența a fost maximă se numără recitalul de muzică de cameră ”De la preclasici la moderni”, precum și amplul festival-concurs internațional (au participat și valoroși concurenți din Bulgaria și Republica Moldova) de muzică și dans popular pentru copii și tineret ”Moineșteanca”. Se înțelege, participarea cea mai numeroasă a publicului a fost în ultimele două seri, cînd pe lîngă talentate speranțe locale, soliști, formații rock, dansatori sau cvintetul vocal de muzică ușoară ”The Divas” (măi, să fie!) au apărut la rampă nume îndrăgite. Astfel, pe scena profesionistă pusă la dispoziție de ”Axial Music” (Florin Lupancu), cu două ecrane, sonorizare bună și lumini de calitate s-au perindat vedete din diverse genuri muzicale, într-o diversitate apreciată de publicul venit și din alte localități. Din Republica Moldova au venit Nicolae și Isidor Glib, tată și fiu, dar și artiști din orașul Cantemir, înfrățit cu Moinești, Gheorghe Nichiforeac și ansamblul ”Codrenii”. În sfîrșit, în urma sugestiilor noastre din anii anteriori, poate, muzica ușoară n-a mai fost ocolită (ar fi de dorit ca fiecare seară să includă un recital de gen!): Mirabela Dauer și Raoul și-au dovedit uriașa popularitate, fiecare refren fiind reluat în cor de miile de spectatori. N-au lipsit marile șlagăre compuse de Vasile Vasilache, Ionel Tudor, Marian Nistor, Raoul, în cazul acestuia din urmă fiind vorba și de titluri de pe recentele albume ”Balkanic” și ”Îți mulțumesc”, finalul găsindu-i pe cei doi alături, pentru cîteva gustate duete. Și pentru că am amintit de aceste albume, întîmplarea a făcut ca Mirabela și Raoul să se întîlnească pe stadionul din Moinești cu doi dintre colaboratorii lor permanenți în ceea ce privește înregistrările, mixajul, backingul vocal. Este vorba de componenții duetului dance de mare succes Deep Central, George Călin (fostul coleg al Anamariei Ferentz în Demmo) și Doru Todoruț (lansat la ProTV în show-ul ”Popstars”,fost apoi la trupa Bliss, dar și actor în telenovela ”Numai iubirea”). Trupa Deep Central a luat ființă în 2006, în acest timp marcînd colaborări fructuoase nu numai cu Raoul, dar și cu Sistem sau Xonia. Din incendiarul recital al celor doi n-a lipsit nici unul din hit-uri: ”Cry It Away”, ”Russian Girl”, ”In Love” (locul 1 în Romanian Top 100 și în clasamentele din Bulgaria), ”Music Make Me Free”, ”Speed of Sound”, ovații însoțind mai ales ”Sus, pînă la cer” (succesul din acest an) și mai ales superbul cîntec din 2012, ”O stea”. Anda Adam, ”Selecta” venită direct de la aeroport, după un concert în Italia, a tras toate privirile, alături de dansatoarele sale, prin costumațiile provocatoare. Cunoscutul impresar Florin Nedelcu a însoțit-o ca de obicei pe una dintre artistele sale de bază, Anna Lesko: frumoasă, incitantă, cu două dansatoare talentate, interpreta a fost parcă mai ”cuminte” decît altădată, dar recitalul ei a fost la fel de gustat. O adevărată isterie, și prin prisma difuzării masive la posturile de radio a piesei ”Bagă bani”, a provocat Puya, deși acesta se cuvenea să respecte ora la care fusese programat de gazde. Pe numele său real Dragoș Gărdescu, a debutat la 16 ani, pentru ca la 18, în 1997, să fie deja faimos prin albumul ”Băieți de cartier”, cu trupa La Familia. În egală măsură actor de film, Puya a cules aplauze cu titluri cum ar fi ”Undeva în Balcani”, ”Change”, ”Sus pe bar”, ”Americandrim”, ”Vestul sălbatic”, ”haos”, ”Nimic nu e nou”, ”Nicăieri nu-i ca acasă” și, de actualitate, ”Maidanez”. Finalul a fost cu adevărat apoteotic (nu ne referim, firește, doar la focurile de artificii), primarul Viorel Ilie așezînd inspirat pe ultima poziție una dintre cele mai valoroase formații ale noastre, Vunk, premiată de altfel și de revista ”Actualitatea Muzicală” a Uniunii compozitorilor pentru calitatea indiscutabilă a muzicii și a textelor, acestea din urmă niciodată banale, ci fie cu implicare socială (”Vreau o țară ca afară”), fie impregnate de umor și fină ironie (”Regele șoselelor”, ”Prăjitura cu jeleu”, ”Doi somnambuli”), ca să nu mai vorbim de minunatele cîntece de dragoste (”1000”, ”O ultimă dorință”, ”Baladă pentru o minune”, ”Lîngă inima ta vine inima mea”). Meritul indiscutabil aparține liderului trupei, Cornel Ilie, autor în egală măsură de muzică de film (”Pescuit sportiv”) sau al unor hit-uri pentru Andreea Bălan, Keo, Dana Nălbaru, Maria Radu. Asociindu-și și un fantastic joc de lasere adus din Anglia, membrii formației Vunk au făcut să cînte și să danseze un stadion întreg, nelipsind piesele de mare succes ”Pleacă!” (se putea fără ea?), ”Independent”, ”Noi o scoatem la capăt”, ”All Too Young”, ”Iubire cu împrumut”, ”Dau alarma”, ”Artificii pe tavan”, ”La orice oră”, ”Așa, și?” (cu videoclip de ultimă oră).
Un alt spectacol de înaltă ținută artistică a fost organizat de cunoscutul promotor Dorin Irimia în ambianța mai puțin obișnuită, dar selectă și aristocratică, a Castelului Cantacuzino de la Bușteni. A fost un adevărat show internațional, deschis chiar de invitatul de onoare, cîntărețul italian Enrico: originar din Calabria, a cochetat de două ori cu festivalul de la Sanremo și a fost adus pentru prima oară în România de Ion Caramitru. Dotat cu o voce excepțională, Enrico a încîntat printr-o adevărată călătorie în timp, parcurgînd cu lejeritate toate marile epoci ale șlagărului italian. Adorabili copiii din ansamblul ”Mugurelul” din Rîșnov, condus de Dana Corboș, în coregrafia lui Gică Popa, după care a ”explodat” temperamentalul Alexandru Jidveianu (pe numele real…Elek Laszlo!), descoperit de cunoscuta realizatoare TV Florentina Satmari și cîștigător, între altele, al concursului ”Maria Tănase”. Anastasia Lazariuc a fost, ca de fiecare dată, fascinantă prin feminitate, sensibilitate, gingășie, calități ce au pus în valoare repertoriul său unic. Dimensiunea internațională a fost completată de valorosul artist Radu Captari, absolvent al Conservatorului din Chișinău, cu masterat la acela din Moscova. Dirijor (a activat mult timp la Teatrul Evreiesc de Stat din București), compozitor, actor, chitarist, acesta excelează în marele repertoriu rusesc, ajutat și de calitățile sale vocale remarcabile. Meritul lui Dorin Irimia este acela că aduce în prim-plan artiști pe nedrept, dacă nu uitați, atunci prea puțin utilizați; este cazul frumoasei Miki (fostă ”de la Kpital”), care sub numele ei real, Mihaela Marinache, a apărut cu succes de 2 ori pe scena festivalului de la Mamaia și care astăzi, alături de senzualele sale dansatoare, abordează contaminant orice gen muzical. Mutîndu-ne în alte zone ale țării, să consemnăm că și în localități mai mici, datorită unor oameni inimoși, pasionați, se pot organiza spectacole de mare calitate. De pildă în com. Chiheru de Jos, jud. Mureș, unde primarul Emanoil Hurdugaci ne invită an de an să ascultăm muzcă bună în ambianța de rară frumusețe a acestor meleaguri. De această dată s-au sărbătorit 560 de ani de atestare documentară, timp de 8 ore estrada de pe stadion găzduind artiști îndrăgiți, cum ar fi Valeria și Traian Ilea, Mihaela și Ciprian Istrate, Dorin Pintea, Laura Oltean, solistele de muzică ușoară Nicole și Timea. N-au lipsit nici aici artificiile (de ce ar fi Chiherul secular mai prejos?), coordonate ca de fiecare dată de fiul devotat al comunei, cunoscutul Ioan Matei. Și dacă tot vorbim de artificii în comune și de primari de toată isprava, se cuvine amintit aici la loc de cinste, ca și Hurdugaci, un alt edil cu dragoste față de muzică și de artiști: e vorba de Adrian Răsmeriță, de la Nămoloasa (localitate istorică), jud. Galați. Este absolut uluitor cîte vedete autentice, anunțate ca la carte, printr-un afiș color, a putut acesta reuni într-un show cum nu prea vezi nici pe marile scene din Capitală: Alexandru Jula, Gabriel Dorobanțu, duetul Alesis, Carmen Rădulescu, Alexandra Canareica, formația Nemuritorii, Mandola Munteanu! Totul cu sunet și lumini ”ca la oraș”, spre uimirea localnicilor, obișnuiți cu ”țepele” pe care le dau diverși ”impresari” veroși, specialiați în păcălirea credulilor, în absența unei legislații ferme. Și pentru a nu-i întrista prea tare pe bucureșteni, încheiem salutînd cele două seri de excepție organizate de Lucia Cherecheș într-o ambianță de vis, în care și-au pus talentul în valoare Nicola, Alexandru Jula, Radu Ille, Alexandra Canareica, trupa de dans ”Rebel”. Concluzia noastră: uite că se poate!

Octavian URSULESCU

Comments

comments

Ziarul Ultima Oră este de acord cu orice tip de comentariu atât timp cât păstrează termenii unui limbaj civilizat, fără atacuri injurioase ori diverse amenințări la adresa semnatarilor articolelor susmenționate. Restul mesajelor ( cu un conținut inadecvat, injurios, nepotrivit cu ținuta morală și etică a publicației noastre ori având o clară tendință de mesaj publicitar) va fi eliminat din sistem iar ”atacatorii” vor fi blocați. Vă mulțumim!

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>