Ultima ora
Publicat: miercuri, 07 iunie 2017

Fonduri UE pentru constructia podului de la Peljesac (Croatia)

Comisarul european pentru politică regională, Corina Crețu, a aprobat miercuri, 7 iunie, alocarea a 357 milioane de euro din fondurile politicii de coeziune pentru construcția unui pod care va conecta partea cea mai de sud a țării, precum și orașul Dubrovnik, de restul Croației continentale.

Construcția podului de la Pelješac, ale cărei costuri vor fi acoperite în proporție de 85% din finanțarea europeană, va îmbunătăți în mod semnificativ viața de zi cu zi a croaților, prin reducerea timpului de călătorie necesar pentru a parcurge distanța dintre Dubrovnik și Split.

Această conexiune directă va aduce beneficii importante turismului și comerțului și va consolida coeziunea teritorială a regiunii Dalmația de sud cu a restului țării.

Comisarul pentru politică regională, Corina Creţu, a declarat: „Suntem o Comisie ce construiește punți, literalmente vorbind. Acest proiect reprezintă, în termeni practici, angajamentul nostru de a înlătura barierele, pentru a uni teritoriile și a aduce laolaltă popoarele. Știu cât de mult este dorit acest pod de către poporul croat și sunt bucuroasă că UE, prin fondurile sale, poate participa la acest nou capitol din istoria țării.”

Coridorul Neum, o fâșie de coastă a Mării Adriatice, ce face parte din Bosnia-Herțegovina, reprezintă în prezent singura rută de comunicare terestră între Dubrovnik și restul Croației continentale.

Noul pod va conecta ținutul Dubrovnik–Neretva de restul țării, permițând traversarea golfului Mali Ston din Marea Adriatică. Acest lucru va facilita un flux constant de bunuri și persoane, în special în perioada de vârf a sezonului turistic.

Podul de la Pelješac va avea o înălțime de 55 m și o lungime de 2,4 km, cu patru benzi de circulație. UE va finanța, de asemenea, infrastructura conexă, cum ar fi construcția de drumuri de acces, inclusiv tuneluri, poduri și viaducte, construcția unei centuri ocolitoare de 8 km lungime în vecinătatea orașului Ston, precum și lucrări de modernizare a drumului D414, existent deja. Se estimează că lucrările vor fi finalizate până în 2022.

Un studiu de fezabilitate a fost elaborat de Croația, pentru a analiza posibilele alternative de a conecta cele două părți ale țării. Studiul a arătat că opțiunea cea mai favorabilă ar fi construcția unui pod, această opțiune obținând punctajul cel mai mare în analiza multi-criterială (inclusiv din punct de vedere al siguranței, impactului asupra traficului, protecției mediului) și de costuri, comparativ cu celelalte opțiuni, și anume: un coridor de autostradă, o conexiune cu feribotul sau construcția de tuneluri.

Necesitatea de a proteja patrimoniul natural al Croației a fost un criteriu esențial, ea fiind luată în considerare în toate fazele pregătirii proiectului.

Înainte adoptării sale de Comisie, proiectul a fost evaluat foarte atent de experți independenți, în cadrul Asistenței Comune pentru Sprijinirea Proiectelor din Regiuni Europene / Joint Assistance to Support Projects in European Regions (JASPERS), din punctul de vedere al fezabilității și viabilității sale economice. Proiectul a fost elaborat în consultare cu autoritățile din Bosnia-Herțegovina.

Ziarul Ultima Oră este de acord cu orice tip de comentariu atât timp cât păstrează termenii unui limbaj civilizat, fără atacuri injurioase ori diverse amenințări la adresa semnatarilor articolelor susmenționate. Restul mesajelor ( cu un conținut inadecvat, injurios, nepotrivit cu ținuta morală și etică a publicației noastre ori având o clară tendință de mesaj publicitar) va fi eliminat din sistem iar ”atacatorii” vor fi blocați. Vă mulțumim!

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>