Published On: lun, Dec 18th, 2017

LEGEA TURISMULUI IN ALERTA : AGENTIILE DE TURISM SOLICITA RASPUNSUL SI COOPERAREA AUTORITATILOR

Share This
Tags

Forma ambiguă în care este redactat Proiectul de lege privind activitatea de comercializare a pachetelor de servicii turistice, propus adoptării în Camera Deputaților a produs panică printre agențiile de turism românești. Într-o petiție semnată de zeci de firme autohtone in doar cateva ore de la publicarea ei, adresată Președintelui României se reclamă neclaritătile din obiectul și conținutul legii ce ar putea pune în dificultate atât siguranța turistului cât și stabilitatea prestatorilor interni și externi. 

In momentul de fata in Romania exista 2640 de agentii de turism autorizate, conform listei afisate pe site-ul Ministerului Turismului si actualizata ultima data in 19.05.2017, majoritatea acestora fiind constituita din agentii mici.

Îngrijorările sunt cauzate de noile definiții date agenției de turism în care nu se prezintă clar ce drepturi și obligații au cele două categorii de agenții, organizatoare sau de intermediere, ori cele referitoare la instrumentele de garantare. Dintre instrumentele de garantare existente, luate in discutie si dezbatute ( polița de asigurare firmă, polița de asigurare turist, scrisoare de garanție bancară, cont fiduciar, mărirea capitalului social, fond de garantare etc ) în proiectul de lege al Guvernului se menționează doar contribuția agențiilor de turism organizatoare la un Fond de Garantare de stat. Instrumentul de garantare obligă la cheltuieli pentru siguranța turistului iar cea mai recomandată măsură din partea agenţiilor în cadrul numeroaselor comunicări cu autorităţile a fost “asigurarea pe pachet”, prin care, mai ales în cazul vreunui faliment al unui mare jucător pe piață, turistul să fie despăgubit imediat la nivelul sumei plătite pentru concediu și nu parțial dintr-un fond limitat.

Varianta propusă de guvern presupune cheltuieli de administrare fără a se preciză valoarea lor; se ridică astfel întrebări firești cum ar fi: câți funcționari publici vor administră acest fond, ce salarii vor avea, vor mai există și alte cheltuieli, ce procent revine turistului și cât cheltuielilor administrative? etc.

Agențiile de turism au neclarități cu privire la procedurile de despăgubire: în cazul imposibilității onorarii contractelor, noul proiect nu menționează concret că turiștii trebuie să fie despăgubiți imediat, transparent și la nivelul întregii sume plătite. După ce au trecut prin situații limită în urmă falimentelor unor touroperatori mari aceștia au nevoie instrumente de garantare alternative, așa cum s-a discutat și li s-a promis la întâlnirile consultative cu autoritățile sau în recomandarea Comisiei Europene prin Directiva emisă în această speță.
În proiectul de lege sunt prezentate 3 contribuții obligatorii ale agențiilor de turism organizatoare, toate în contul aceluiași fond: o prima plată inițială de minim 2000 de euro, o sumă trimestriala nerambursabila care se calculează pe bază unui procent de contribuție si a treia ce se calculează pe baza unui comision de gestiune. Tot in acest proiect apare o contribuție rambursabilă ce se restituie agenției de turism doar în anumite condiții, acestea nefiind explicitate.

Faptul că nu există detalii exacte despre maximul contribuției inițiale si modul in care aceasta a fost stabilita, procentul de contribuție anuală, mărimea comisionului de gestiune, cât de mare va fi contribuția rambursabilă și despre condițiile în care se rambursează – dar există detalii despre faptul că acestea se vor modifica, în fiecare an, prin ordin comun al ministrului turismului și al ministrului finanțelor publice – îi îndreptățește pe profesioniștii din turism să ridice întrebări cu privire la viitorul firmelor românești din domeniu. Guvernul trebuie să ia în considerare faptul că activitatea în turism se planifică în avans, fiind posibil că aceste cheltuieli cu fondul să nu fie bugetate la nivelul modificat anual de către ministerele menţionate.

Majoritatea agențiilor de turism autorizate din România sunt societăți comerciale de dimensiuni mici și mijlocii iar noua legislație și metodele de garantare a pachetelor turistice ar trebui să fie concepute astfel încât să poată fi suportate din punct de vedere financiar de către oricare dintre touroperatorii actuali. Pentru protejarea antreprenorilor din turismul românesc se solicita autorităților ca, înainte de aplicarea oricăror legi și norme, să se realizeze un studiu de impact asupra operatorilor economici din branșă care să fie dat publicității. În prima fază, dacă varianta nefericită a fondului va rămâne singurul instrument de garantare, acesta să fie la nivelul prețului primei anuale a poliței de insolvabilitate pe care agențiile au încheiat-o anual, cheltuială deja au inclusă în bugetul lor.
Având în vedere că micile agenții românești au cheltuit mai mult pentru siguranța turistului decât cele mari iar in propunerile Directivei Europene se doresc cât mai multe instrumente de garantare dintre care antreprenorii români să poată opta, fiind imperativ ca aceştia să își permită o contribuție raportată la cifra lor de afaceri.

De asemenea, conținutul noii legi ar trebui să mentioneze clar transparența cheltuielilor pentru administrarea fondului, folosirea acestor surse strict în scopul pentru care au fost constituite si modul de reasigurare a acestui Fond.

Adresa transmisă Presedintelui Romaniei

Asociatia Profesionistilor din Turism din Romania

Comments

comments

About the Author

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Switch to mobile version