Ultima ora
Publicat: miercuri, 18 septembrie 2013

Manuale digitale la clasele I şi a II-a, din anul şcolar 2014-2015

Principalele declaraţii ale Ministrului Educaţiei la Adevărul live:

1. Am cerut inspectorilor să organizeze conferinţe de presă în fiecare judeţ în care să prezinte adevărul aşa cum este inclusiv situaţiile cele mai sensibile cum este cea prezentată în video-ul dvs. Trebuie să înţelegem care este radiografia reală a şcolii româneşti. Sunt aprox. 76% din şcoli care au avize sanitare, adică arată la un nivel mediu. Acolo unde nu sunt avize sanitare, vorbim de comunităţi sărace unde nu au fost fonduri ca să ridice nivelul de trai.

2. Avem 1.400 de obiective la nivel naţional începute şi neterminate. Ele se pot realiza din bugetul statului sau din bugetele locale. Se pot verifica diferitele componente ale fondurilor structurale şi să mutăm banii neutilizaţi către componenta Regio pentru a construi şcoli noi sau a le reabilita pe cele vechi. În interiorul componentei Regio ar trebui să existe o subcomponentă educaţională, în valoare de 750 de milioane de euro, deşi nouă ne-ar trebui 1,6 miliarde de lei ca să finalizăm proiectele pe educaţie.

3. Infrastructura şcolară este în responsabilitatea autorităţilor locale, dar asta nu înseamnă că ministerul nu este interesat de starea şcolilor. Au fost grupuri sanitare de 70.000 de euro decontate de autorităţile locale care nu sunt funcţionale. Trebuie să investim în primul rând în canalizare şi apă curentă.

4. În momentul în care autorităţile locale vor investi în infrastructura educaţională în viitor, ministerul va face o analiză demografică, să vedem dacă avem mai mulţi copii într-un loc decît în altul şi să realizăm comasare acolo unde este cazul.

5. Întrebat de psihologul Mihai Copăceanu ce se poate face pentru mărirea salariilor profesorilor debutanţi şi angajarea de mai mulţi psihologi în şcoli, Pricopie a răspuns : „Ceea ce nu s-a făcut în foarte mulţi ani este destul de complicat să se facă într-o zi. Avem un orizont de 3-5 ani să închidem acest subiect la nivel naţional. Problema psihologilor din şcoli a fost ridicată şi de sindicate cu ceva timp în urmă. Dacă vom avea măcar un psiholog pe şcoală probabil că multe dintre problemele de violenţă şcolară, violenţă socială mai târziu. Numărul de psihologi în şcoli şi salariile profesorilor debudenţi ar creşte dacă am avea bani la buget. Intenţionăm să creştem salariile mici ale profesorilor şi să angajăm profesori acolo unde este nevoie printr-o mai bună eficientizare a resurselor pe care le avem.”

6. Întrebat de expertul în educaţie Tincuţa Apăteanu ce se poate face pentru promovarea educaţiei digitale în şcoli, Pricopie a răspuns: „Vrem să introducem în continuare opţionale noi cum ar fi Educaţia pentru sănătate.”

7. Procesul nu s-a încheiat pe zona ciclului gimnazial şi liceal, noua programă şcolară este încă un draft acolo. Am ales varianta de a respecta munca miniştrilor dinaintea mea.

8. Nu putem face schimbări peste noapte. Am făcut o radiografie şi am adunat datele de la PISA unde ştim că suntem în mod constant în coada clasamentului. Am constatat că în România avem şcoli care notează elevii şi cu şase puncte peste ceea ce obţin ei la Evaluarea Naţională. Vrem să reducem numărul de analfabeţi funcţionali, adică cei care nu reuşesc ca după opt ani de şcoală să ia 5 la Matematică şi Română la Evaluarea Naţională.

9. Ne aflăm într-un moment de cotitură. Educaţia de acum 20 de ani nu era atât de diferită de educaţia de la 1920, dar acum am intrat în era digitală.

10. Şcoala formează înainte de toate cetăţeni, care trebuie să înţeleagă ce se întâmplă în jurul lor, ori elemente de filosofie în ciclul primar îneamnă de fapt să construim acel simţ civic valoric al copiilor. Referitor la Educaţia financiară, copii trebuie să realizeze valoarea banului, ce înseamnă valoarea produselor, ce este o bancă, un bancomat.

11. Nu trebuie să asociem acest comerţ cu manuale auxiliare cu şcoala, nu îmi impune nimeni să învăţ după ele. Ar fi bine ca pe aceste manuale auxiliare să nu mai scrie avizat de Ministerul Educaţiei, este incorect şi imoral. Este responsabilitatea autorului să fie serios în ceea ce priveşte conţinutul materialelor auxiliarelor, piaţa decide aici. Acolo unde voi întâlni cazuri şi voi constata că se continuă cu impunerea de materiale auxiliare, voi impune legea. Am schimbat deja inspectori şi directori în baza unor evaluări şi abuzuri de acest gen.

12. Pricopie despre situaţia fondului clasei: „Legea ne dă dreptul să contribuim la orice în această ţară, putem să dăm bani la biserică, la şcoală, să dăm bani pentru o situaţie de boală, este dreptul fiecărui cetăţean, însă acest lucru trebuie să se facă într-o manieră instituţionalizată. Din punctul meu de vedere, directorul de şcoală sau dirigintele sau orice profesorul nu are voie să strângă bani sub eticheta de fond al clasei. Acest lucru poate fi făcut şi există legislaţie în acest sens, de asociaţiile de părinţi, care are personalitate juridică şi care decid că ceea ce se află în acea şcoală nu corespunde cu standardele lor şi vor să cumpere o plasmă. Foarte bine. Nu avem bani să cumpărăm plasme în toate şcolile din România, dar dacă un colectiv de părinţi decide să facă lucrul acesta, legal nu pot fi împiedicaţi, dar aceşti bani de fondul clasei nu au de ce să treacă pe la director sau pe la diriginte.”

13. Catalogul digital este un lucru foarte bun, dar în acest moment este dezvoltat de şcoli prin iniţiative private. În mod normal ar trebui să avem o platformă la nivel naţional care să conţină datele acestea şi în prezent lucrăm la aşa ceva. Totuşi, profesorii mi-au semnalat pierd mult timp completând rubricile din catalogul virtual. Trebuie să ne concentrăm pe ceea ce se întâmplă în clasă de la primul până la ultimul minut. După opt ani de şcoală constatăm că 35.000 de copii nu sunt în stare să ia nota 5, întâi şi întâi trebuie să-i învăţăm pe copii ce înseamnă să meargă la şcoală, să fie responsabioli, să înveţe.

14. Pricopie despre schimbarea privind admiterea la liceu: „De fapt, noi am revenit la o formulă care a existat până în anul 2002 inclusiv în anul 2002. Am preferat această formulă (75% Evaluarea Naţională şi 25% notele din V-VIII) tocmai pentru a nu crea alte dezbateri. Este o formulă care a mai funcţionat şi nu au fost probleme la vremea respectivă. De ce nu am lăsat numai Evaluarea Naţională? Am un răspuns al multor experţi în zona educaţiei, specializaţi pe evaluare: nu este corect ca viitorul unui copil să depindă de o probă care se dă la 14 ani. Un elev la 14 ani poate să aibă emoţii, poate să aibă probleme de sănătate şi atunci, pur şi simplu, viitorul lui este schimbat chiar dacă a fost şi este un copil de excepţie, el de fapt nu reuşeşte să facă faţă unui examen. Prin urmare, cele două într-un fel ponderează, dacă un copil are emoţii în faţa unui examen şi performează mai puţin, se compensează cu ceea ce el a făcut pe parcursul anului.”

15. „Anul viitor vom avea manuale digitale. Ştiţi bine că la începutul anului am fost exagerat de optimist şi am anunţat că le vom avea de anul acesta, după care, poate că pe bună dreptate s-a spus că timpul este prea scurt şi nu avem decât o singură explicaţie că de fapt lucrurile sunt aranjate de dinainte. Nu, nu e nimic aranjat dinainte. Tocmai pentru a demonstra disponibilitatea la dialog, transparenţa, am amânat procesul cu exact atâtea luni cu cât au cerut reprezentanţii editorilor, au spus că au nevoie între 6-9 luni din momentul în care cunosc programa, care a fost aprobată în primăvară şi eu am spus ok”, a spus Pricopie.

16. „Toţi profesorii din această ţară care în toamna anului viitor vor intra la clasele I şi a II-a vor trece printr-un program de formare pentru că este o abordare nouă şi trebuie să înţeleagă acest lucru. Nu este pentru prima dată când facem acest lucru, s-a făcut în anul pe care tocmai l-am încheiat cu cadrele didactice care au intrat la clasa pregătitoare pentru că iar era o filosofie didactică diferită”.

Comments

comments

Ziarul Ultima Oră este de acord cu orice tip de comentariu atât timp cât păstrează termenii unui limbaj civilizat, fără atacuri injurioase ori diverse amenințări la adresa semnatarilor articolelor susmenționate. Restul mesajelor ( cu un conținut inadecvat, injurios, nepotrivit cu ținuta morală și etică a publicației noastre ori având o clară tendință de mesaj publicitar) va fi eliminat din sistem iar ”atacatorii” vor fi blocați. Vă mulțumim!

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>