Ultima ora
Publicat: duminică, 16 aprilie 2017

Mesajele liderilor principalelor confesiuni creștine de pe teritoriul României cu ocazia Sfintelor Paști

Iubirea milostivă și smerită a lui Hristos pentru oameni este mai tare decât păcatul, decât moartea și decât iadul, ca forme de existență egoistă, însingurată și nefericită, afirmă patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Daniel, în Pastorala de Sfintele Paști.

„De ce trebuie să mărturisim noi adevărul Învierii Domnului Iisus Hristos ca biruință asupra păcatului, asupra morții și asupra iadului? Pentru că iubirea milostivă și smerită a lui Hristos pentru noi, oamenii, este mai tare decât păcatul, decât moartea și decât iadul, ca forme de existență egoistă, însingurată și nefericită. În acest sens și Biserica Domnului Iisus Hristos, unită cu El prin harul Sfântului Duh, este mai tare decât porțile iadului (cf. Matei 16, 18). De ce? Pentru că Biserica lui Hristos este comuniunea sfântă și veșnică a oamenilor cu Preasfânta Treime, Izvorul vieții și al iubirii veșnice (cf. 2 Corinteni 13, 13)”, spune patriarhul.

Potrivit acestuia, „Sfintele Evanghelii ne arată, însă, că, înainte de răstignire și moarte, Iisus nu a răspuns la violență cu violență, refuzând folosirea sabiei pregătite de Simon-Petru (cf. Ioan 18, 10) și nu a răspuns la răutate cu răutate, ci S-a rugat pentru iertarea ucigașilor Săi, zicând: ‘Părinte, iartă-le lor, că nu știu ce fac’ (Luca 23, 34)”.

„Când sufletul omului se umple de gânduri rele, de viclenie, de ură, de invidie și de violență, atunci el se deschide spre iad (cf. Psalmul 87, 3). Însă, când sufletul omului se umple de pocăință smerită și iertare sinceră, de pace și de iubire milostivă, atunci el se deschide spre rai. De aceea, Mântuitorul Iisus Hristos ne învață că ‘Împărăția lui Dumnezeu este înlăuntrul vostru (Luca 17, 21)’ „, afirmă patriarhul.

Întâistătătorul BOR consideră că numai „credința noastră în biruința lui Hristos Cel înviat asupra păcatului, asupra morții și asupra iadului ne întărește în lupta noastră cu patimile egoiste individuale sau colective și în lupta cu duhurile răutății (cf. Efeseni 6, 12), care produc adesea deznădejde sau însingurare în suflete, ceartă și dezbinare în familie și societate, violență și crimă, conflicte de putere și războaie în lume ș.a”.

„Prin urmare, bucuria biruinței Domnului Iisus Hristos asupra păcatului, asupra morții și asupra iadului ne cheamă să ne rugăm și să lucrăm pentru pace și viață, să aducem bucurie în jurul nostru, ajutând, după putință, prin cuvânt și faptă, pe cei care au nevoie de iubirea și ajutorul nostru”, îndeamnă patriarhul.

Amintind că Sfântul Sinod al BOR a proclamat 2017 drept Anul omagial al sfintelor icoane, al iconarilor și pictorilor bisericești, dar și Anul comemorativ Justinian Patriarhul și al apărătorilor Ortodoxiei în timpul comunismului pe tot cuprinsul Patriarhiei Române, PF Daniel subliniază că aceasta „este o datorie morală față de înaintași, care, în vremuri ostile Bisericii și religiei în general, au mărturisit credința lor în Hristos Cel răstignit și înviat, cu prețul pierderii libertății sau chiar a vieții”.

„Lumina martirilor trebuie comemorată cu recunoștință și venerație, ea fiind totodată izvor de putere spirituală în viața și misiunea Bisericii astăzi”, arată patriarhul.

În preajma Sărbătorii Pascale, acesta adresează îndemnul la aducerea bucuriei, „prin cuvânt și faptă bună, (…) în casele celor orfani, bolnavi, bătrâni, săraci, îndoliați și singuri, astfel încât ei să simtă că iubirea jertfelnică a lui Hristos Cel răstignit și înviat pentru mântuirea lumii este izvor de lumină, de pace și de bucurie”, dar și la purtarea „în rugăciune și în iubire frățească” a românilor „care se află printre străini, departe de Patrie”.

Cu prilejul Sărbătorii Învierii Domnului, patriarhul urează tuturor pace și bucurie, sănătate și mântuire, adresând salutul pascal ”Hristos a înviat!”.

Arhiepiscopul Ioan Robu: Noaptea de Paște este o „priveghere în cinstea Domnului”

Noaptea de Paște reprezintă o „priveghere în cinstea Domnului”, afirmă arhiepiscopul-mitropolit romano-catolic de București, Ioan Robu, în Scrisoarea pastorală de Paște.

„Conform unei tradiții foarte vechi, noaptea de Paște este o ‘priveghere în cinstea Domnului’ (Lc 12,42), astfel încât credincioșii, după modelul Evangheliei (Lc 12,35-37), ținând în mână făcliile aprinse, să fie asemenea unor oameni care așteaptă ca Domnul să se întoarcă, pentru ca atunci când va veni să-i afle priveghind și să-i așeze la masa lui”, spune înaltul ierarh romano-catolic.

Monseniorul Robu trece în revistă cele „patru momente distincte” ale vigiliei din Noaptea Învierii, pornind de la „ceremonia luminii, în cadrul căreia este binecuvântat focul” și de la „vestirea solemnă a Învierii”, la „ascultarea atentă a Cuvântului lui Dumnezeu”, când „Biserica, și noi cu ea, meditează faptele minunate ale lui Dumnezeu, descrise de Sfânta Scriptură”.

„Spunea Sfântul Ioan Paul al II-lea despre acest pasaj din Scriptură: ‘Stilul poetic al relatării creației din cartea Genezei redă foarte bine uimirea de care este cuprins omul la vederea imensității creației și sentimentul de adorație pe care-l simte față de Acela care le-a scos pe toate din neființă. Este vorba de o pagină cu o puternică semnificație religioasă, de un imn adresat Creatorului universului, care, în fața repetatelor ispite de a diviniza lumea însăși, este desemnat drept unic Domn. Este, în același timp, un imn care proclamă că întreaga creație este bună, fiind în întregime plămădită de mâna puternică și îndurătoare a lui Dumnezeu’ (Dies Domini, nr. 9)”, menționează arhiepiscopul.

El amintește cel de-al treilea moment al vegherii, „cel al liturghiei baptismale” ajungând la cel de-al patrulea, care „constă în chemarea la masa pe care Domnul i-a pregătit-o poporului său prin moartea și învierea sa”.

„Astfel, apare mai puternică legătura dintre misterul Paștelui și celebrarea euharistică. De aceea, Liturghia duminicală este numită Paștele săptămânii, zi în care este celebrată biruința lui Cristos asupra păcatului și a morții. În aceeași Scrisoare apostolică ‘Dies Domini’ (nr. 2), Papa Ioan Paul al II-lea spunea că Învierea lui Cristos este ‘elementul prim pe care se sprijină credința creștină’ (cf. 1Cor 15,14). Este o realitate uluitoare, pe care o percepem pe deplin în lumina credinței, dar care a fost atestată istoric de către cei care au avut privilegiul de a-l vedea pe Domnul înviat. De asemenea, este un eveniment minunat care nu doar se detașează într-un mod cu totul unic în istoria omenirii, dar se situează în centrul misterului timpului”, mai spune arhiepiscopul.

Acesta le urează tuturor celor care prăznuiesc Paștele duminică „sărbători pascale binecuvântate” și tradiționalul „Cristos a înviat!”.

Cardinalul Lucian: Sărbătoarea Paștilor ne trece de pe malul postului la limanul bucuriei de a fi cu Dumnezeu cel Viu

Sărbătoarea Paștilor ne trece în fiecare an de pe malul postului și al pocăinței, la limanul bucuriei de a fi cu Dumnezeu cel Viu, afirmă cardinalul Lucian, arhiepiscop major al Bisericii Române Unite cu Roma, Greco-Catolică, în Pastorala transmisă clerului și credincioșilor la sărbătoarea Sfintelor Paști.

„Ca în fiecare an, perioada Postului Mare ne-a condus, pe fiecare dintre noi, înspre momentul crucial al credinței: Învierea. Respectând pasul fiecăruia, mai mic sau mai mare, respectând condiția și starea noastră atât de diferită, Domnul ne-a ajutat pe toți să facem încă o dată un pelerinaj simbolic de patruzeci de zile. Ieșiți din Egiptul păcatului, am avut parte de o trecere spirituală prin Marea Roșie pe urmele poporului ales; ieșiți din lumea ce ne împresoară zi de zi, am fost invitați să intram în pustiul ce ne pune față în față cu slăbiciunile și neputințele noastre; ieșind din omul vechi, calea ne este deschisa înspre cel înnoit. Retrăind toate aceste momente încărcate de semnificații pascale, ne pregătim an de an pentru Marea Trecere în care simbolurile vor lăsa loc adevăratei Vieți, iar de pe ochii noștri va cădea valul care ne împiedică să-L vedem pe Domnul față către față”, spune cardinalul.

Potrivit înaltului ierarh greco-catolic, „Învierea lui Isus transformă în mod radical istoria omenirii, însă rămâne în esența sa un fapt supranatural, misterios, transcendent, peste putința noastră de întelegere”, Învierea Domnului, glorioasă și totodată tainică”, adresându-se „nu atât ochilor trupurilor noastre, ci ochilor credinței”.

„Pentru a-L recunoaște pe Cristos cel înviat nu era de ajuns sa-L fi cunoscut înainte, să fi străbătut cu El drumurile Palestinei, să-L fi ascultat propovăduind, sau să fi luat ultima cină împreună cu El. Nu! Era necesară pentru Maria Magdalena, pentru apostoli, dar și pentru noi, un alt fel de înțelegere și recunoaștere, o cunoaștere superioară, prin credință. Învierea Domnului, glorioasă și totodată tainică, se adresează nu atât ochilor trupurilor noastre, ci ochilor credinței: acea credință întărită prin Spiritul Sfânt în ziua de Rusalii, atunci când Apostolii vor primi curajul și energia de a ieși din ascunzișurile lor, de a înfrunta orice riscuri și pericole, spre a-L propovădui pe Domnul Înviat”, îndeamnă cardinalul.

El afirmă că „întâlnirea dintre sufletul creștin și Domnul Isus, în grădina Învierii, pune în criză întregul nostru angrenaj de sisteme și de certitudini”.

„Precum grupul de ucenici înspăimântați, auzim glasul Bisericii, anunțându-ne Vestea cea bună și trăim cu riscul de a nu vedea în tainica Prezență nimic altceva decât un simplu grădinar. Doar deschizându-ne viețile la glasul Celui care ne cheamă pe fiecare cu numele nostru, la fel ca pe Maria Magdalena, ne vom putea umple de bucuria credinței, vestind cu însuflețire tuturor: Da, Domnul a înviat cu adevărat! Veniți de luați bucurie!”, încheie cardinalul Lucian.

Sursa: AGERPRES

Foto: Crestin Ortodox

Ziarul Ultima Oră este de acord cu orice tip de comentariu atât timp cât păstrează termenii unui limbaj civilizat, fără atacuri injurioase ori diverse amenințări la adresa semnatarilor articolelor susmenționate. Restul mesajelor ( cu un conținut inadecvat, injurios, nepotrivit cu ținuta morală și etică a publicației noastre ori având o clară tendință de mesaj publicitar) va fi eliminat din sistem iar ”atacatorii” vor fi blocați. Vă mulțumim!

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>