Ultima ora
Publicat: miercuri, 12 aprilie 2017

Precizări oficiale privind legea salarizării și ”naționalizarea pensiilor private”

Partidul Social Democrat urmărește cu mare atenție dezbaterile și comentariile publice referitoare la proiectul de lege privind salarizarea unitară din sistemul bugetar. În acest context, se poate constata că marea majoritate a punctelor de vedere exprimate în spațiul public admit existența unor inechități majore din actualul sistem de salarizare în sectorul public, precum și necesitatea corectării acestor discrepanțe și ierarhizarea salariilor bugetarilor după un model agreat în majoritatea statelor membre ale Uniunii Europene.

În același timp, în cadrul acestei dezbateri publice s-au făcut anumite afirmații eronate care reclamă următoarele precizări:

1)     S-a afirmat greșit că salariile din administrația publică locală vor fi stabilite de primar în mod discreționar. În realitate, conform art. 11 alin. (1) din textul de lege propus, aceste salarii se vor stabili „prin hotărâre a Consiliului Local, a Consiliului Județean sau a Consiliului General al Municipiului București, după caz”. Mai mult decât atât, conform alin. (2) al aceluiași articol, salariile din acest sector vor trebui să respecte ierarhia funcțiilor prevăzută de lege, iar angajarea, promovarea și avansarea în gradație se vor face conform prevederilor Legii salarizării unitare.

2)     S-a afirmat greșit că vor scădea salariile în mai multe domenii, argumentându-se pe baza unui calcul eronat în care se înmulțea actualul salariu minim, din 2017, cu coeficienții din grila de salarizare. În realitate, potrivit art. 12 alin. (2), cu excepția funcțiilor de demnitate publică, toate celelalte salarii se vor stabili, abia „începând cu anul 2023, prin înmulțirea coeficienților prevăzuți în anexe”. Până la acea dată, conform art. 37 din proiectul de lege, creșterea salariilor va fi eșalonată în următorii 5 ani, până la atingerea nivelului prevăzut pentru anul 2022. Singura excepție o vizează salariile medicilor și asistenților medicali, ale căror salarii vor crește chiar de la 1 ianuarie 2018, la nivelul calculat pentru grila ce va deveni operațională din 2022.

  • De exemplu, un angajat care în prezent are un salariu de 4.000 lei, va beneficia de următoarele creșteri succesive, până la nivelul de 7.000 lei prevăzut pentru anul 2022:
    • În 2018, va crește cu 25%, respectiv de la 4.000 la 5.000 lei
    • În fiecare din anii 2019, 2020, 2021 și 2022: salariul va crește cu câte 500 de lei, respectiv cu câte ¼ din diferența dintre salariul de 7.000 aferent anului 2022 și salariul de 5.000 lei din 2018 (7.000 – 5.000 = 2.000; iar 2.000 : 4 = 500 lei).
    • Față de situația de mai sus, pentru personalul didactic creșterea din 2018 va fi de 50% față de salariul aflat în plată în prezent, iar pentru personalul militar și cel din cadrul MAI va creștere de 20%, respectiv 5% începând cu 1 iulie 2017.

3)     S-a mai afirmat în mod eronat că prin creșterile salariale prevăzute în Legea salarizării unitare se va ajunge la o dublare a pensiilor speciale. În realitate, acest lucru nu se va întâmpla, întrucât la art. 41 din textul de lege propus se precizează că „până la aplicarea integrală a prevederilor prezentei legi, se suspendă temporar actualizarea în funcție de majorarea salariilor, a pensiilor de serviciu”.

Consiliul Fiscal: Statul va cheltui cu salariile bugetarilor jumătate din veniturile colectate în 2022

Aplicarea Legii salarizării unice va duce la situația în care cheltuielile statului cu salariile în sectorul bugetar vor ajunge la 12% din PIB în anul 2022, ceea ce înseamnă jumătate din veniturile colectate la bugetul de stat, și nu ar mai rămâne resurse pentru aproape nimic, a declarat, miercuri, pentru AGERPRES, Ionuț Dumitru, președintele Consiliului Fiscal.

„Se dorește o creștere substanțială a salariilor în sectorul bugetar. Acum ponderea lor este de 8,4% din PIB, iar proiecțiile arată că aceasta va fi 10% din PIB în anul 2020 și de 12% în 2020, de departe cea mai mare alocare făcută vreodată în România și ar fi peste media europeană”, a spus el, relativ la proiectul Legii salarizării publicat de PSD la începutul acestei săptămâni.

Potrivit acestuia, media europeană în ceea ce privește anvelopa salariilor bugetare raportată la PIB este de 10%.

„Oricum, comparația cu media europeană nu este relevantă, pentru că veniturile din colectare sunt mult mai mici în România decât arată media europeană”, a susținut Dumitru.

El a arătat că, în România, veniturile colectate reprezintă doar 25% din PIB, mult sub media europeană de 40%.

„Noi chiar și la 8,4% din PIB alocare înseamnă că alocăm către salariile din sectorul bugetar 32% din veniturile colectate. Ar urma ca în 2022 aproape jumătate din ce colectăm să meargă către salariile din sectorul bugetar, ceea ce ar fi de departe cea mai mare cotă și este ceva nesustenabil, nerealist, pentru că nu ar mai rămâne resurse pentru aproape nimic”, a apreciat președintele Consiliului Fiscal.

În opinia sa, este evident că trebuie să creștem nivelul de colectare.

„Trebuie să înțelegem că nu ne putem compara cu media europeană ca și cheltuieli, dacă nu ne comparăm și ca resurse, care sunt mult mai mici”, a adăugat Dumitru.

Potrivit unui document al Consiliului Fiscal, în România rata de colectare a taxelor și impozitelor a fost de 28,1% din PIB în 2015, după care a scăzut la 26,1% în 2016 și va fi la 25,4% din PIB în 2017 și 2018.

Cele mai mari rate de colectare după 1995 au fost înregistrate în anii 1999 și 2000: 31,2% din PIB, respectiv 30,7% din PIB.

Documentul mai arată că, în februarie 2017, salariul mediu brut în sectorul public din România a fost de 842 de euro, iar cel din sectorul privat, de 652 de euro. În administrația publică, salariul mediu brut era de 1.116 euro, în sănătate, de 818 euro, iar în educație, de 711 euro.

Naționalizarea sistemului de pensii private din România

Pe de altă parte,  PSD dezminte categoric că actuala majoritate parlamentară sau actualul Guvern ar intenționa să naționalizeze sistemul privat de pensii din România. Această știre este falsă (fake news) și a fost deja infirmată de Ministrul Finanțelor Publice și de către Ministrul Muncii și Justiției Sociale.

   O astfel de măsură nu se regăsește nici în programul prezentat de PSD în timpul campaniei electorale, nici în programul de guvernare asumat de Guvernul Grindeanu și aprobat de Parlamentul României. Dimpotrivă, ca partid aflat la guvernare, PSD își dorește să dezvolte un parteneriat cu mediul de afaceri și consideră că pensiile private reprezintă un pilon important în sistemul asigurărilor sociale din România.

   PSD consideră că răspândirea de informații false în legătură cu astfel de subiecte reprezintă o acțiune iresponsabilă, care creează tensiuni nejustificate și provoacă îngrijorări în rândul beneficiarilor sistemului privat de pensii.

La rândul ei, Autoritatea de Supraveghere Financiară precizează că nu au fost și nu sunt discuții oficiale pe subiectul naționalizării fondurilor de pensii private obligatorii (Pilonul II) și consideră că poziția recentă a societății NN Pensii, care a avut o intervenție în spațiul public pe această temă, este ”excesivă și neavenită”.

„Autoritatea de Supraveghere Financiară a luat act de declarațiile din ultima vreme care au făcut referire la o așa-zisă naționalizare a fondurilor de pensii private obligatorii (Pilonul II), pe care însă nu le împărtășește, precizând că nu au fost și nu sunt discuții oficiale pe acest subiect. De aceea, poziția recentă a societății NN Pensii, care a avut o intervenție în spațiul public pe această temă, este excesivă și neavenită. Nu pot fi introduse subiecte în discuția cu consumatorii pe baza unor zvonuri sau declarații politice”, afirmă instituția, într-un comunicat remis miercuri AGERPRES.

ASF subliniază că sistemul pensiilor private obligatorii este unul solid, aflat în creștere și care are capacitatea de a genera beneficii pentru participanții la sistem.

„În acest context, ASF nu vede nicio justificare posibilă pentru o eventuală decizie care privește naționalizarea Pilonului II de pensii”, se mai spune în comunicat.

Reacția NN Pensii

Conținutul scrisorii trimise de NN Pensii către clienții săi este unul exclusiv informativ și nu reprezintă un avertisment, afirmă reprezentanții fondului, subliniind că se delimitează de orice contextualizare într-un spectru politic a mesajului transmis clienților.

„Conținutul scrisorii trimise de NN Pensii către clienții săi este unul exclusiv informativ și acesta nu reprezintă un avertisment. Nevoia acestei informări a venit ca răspuns la solicitările de clarificare din partea clienților noștri provocate de discuțiile publice din ultima perioadă cu privire la viitorul sistemului de pensii. Această comunicare a venit în contextul în care NN transmite lunar peste 300.000 de mesaje electronice clienților săi, care conțin informații referitoare la situația contului lor individual de pensie de fiecare data când noi sume sunt adăugate, iar anual sunt trimise aproximativ 1,9 milioane de scrisori care analizează evoluția nivelul anului anterior către adresa de corespondență a clienților”, menționează reprezentanții NN Pensii, într-o notă de presă.

Aceștia au adăugat că apreciază faptul că, prin declarațiile făcute, atât Ministerul de Finanțe cât și Autoritatea de Supraveghere Financiară au avut un punct de vedere ferm cu privire la susținerea sistemului de pensii administrate privat.

„Aceste declarații sunt îmbucurătoare, cu atât mai mult cu cât considerăm că aportul fondurilor de pensii private în susținerea dezvoltării economiei naționale poate crește semnificativ. Reconfirmăm angajamentul nostru de a-i servi pe cei peste 1,9 milioane de clienți, ale căror economii pentru pensie le administrăm. De aceea, ne delimităm de orice contextualizare într-un spectru politic, oricare ar fi acesta, a mesajului transmis pe 11 aprilie clienților noștri” se mai precizează în nota de presă.

Compania NN Pensii a trimis un email clienților săi în care se preciza că „în ultimele săptămâni, au existat discuții în spațiul public, cu privire la o eventuală decizie de naționalizare a fondurilor de pensii private”.

Potrivit informării, drepturile de participant la Pilonul II pot fi influențate de decizii politice precum înghețarea valorii procentului din venitul brut aferent contribuției la fondul de pensii, blocarea parțială sau integrală a virării acestei contribuții sau naționalizarea sumelor acumulate până acum în conturile viitorilor pensionari.

„De aceea, este important să urmărești permanent ce se întâmplă cu pensia ta și să te implici activ în demersurile de economisire suplimentară pentru un trai decent la bătrânețe. Sperăm ca aceste detalii să contribuie la o mai bună informare despre pensia ta viitoare. În eventualitatea unor măsuri care ar afecta pensia administrată privat, vom face toate demersurile posibile pentru a apară dreptul tău la proprietate asupra acestor bani”, se preciza în email.

Sursa: Biroul de Presă PSD; AGERPRES

Ziarul Ultima Oră este de acord cu orice tip de comentariu atât timp cât păstrează termenii unui limbaj civilizat, fără atacuri injurioase ori diverse amenințări la adresa semnatarilor articolelor susmenționate. Restul mesajelor ( cu un conținut inadecvat, injurios, nepotrivit cu ținuta morală și etică a publicației noastre ori având o clară tendință de mesaj publicitar) va fi eliminat din sistem iar ”atacatorii” vor fi blocați. Vă mulțumim!

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>