Ultima ora
Publicat: vineri, 24 februarie 2017

Rapoarte ale Centrului de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile privind o serie de incidente aviatice produse în ultima perioadă


Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) a finalizat activitățile de investigație în cazul evenimentului aviatic care a avut loc la data de 17 octombrie 2016 pe platforma de parcare a Aeroportului Internațional “Traian Vuia” din Timișoara, în care a fost implicată aeronava de tip Antonov AN-26B, înmatriculată EW-259TG, care opera un zbor de tip cargo.
În perioada 16 septembrie – 20 octombrie 2016, Aeroportul Internațional “Traian Vuia” din Timișoara s-a aflat în proces de refacere a marcajelor pe platforma de parcare a aeronavelor. A fost emisă o informare aeronautică (NOTAM A2821/16) conform căreia marcajele existente ale platformei erau suspendate, iar aeronavele trebuiau să respecte semnalele dispecerului și/sau să urmeze mașina FOLLOW-ME.


Aeronava înmatriculată EW-259TG a utilizat pentru aterizare pista RWY11. După aterizare, conform instrucțiunilor primite de la turnul de control, aeronava a urmat calea de rulare ʺLʺ și, la intersecția acesteia cu platforma, a fost preluată de mașina FOLLOW-ME, în vederea parcării pe partea de nord a platformei. În continuare, aeronava a urmat traseul indicat de mașina FOLLOW-ME: calea de rulare ʺMʺ (linia mediană a platformei), pe care a părăsit-o printr-un viraj spre dreapta, mașina FOLLOW-ME conducând-o spre nord, în vederea efectuării ultimelor două viraje (ambele spre stânga) pentru poziționarea la locul de parcare destinat, cu fața spre sud. În timpul efectuării primului viraj spre stânga, aeronava a lovit cu aripa dreaptă un stâlp de iluminare a platformei de parcare, pe care l-a doborât, apoi a continuat rulajul, neobservând semnalul de oprire de urgență al dispecerului.
Aeronava s-a oprit când a lovit al doilea stâlp de iluminare, pe care l-a înclinat.
Cauza probabilă a producerii acestui incident grav o constituie nerespectarea de către echipajul aeronavei a distanței de siguranță față de obstacole în momentul apropierii de marginea platformei, acordând întreaga atenție urmăririi mașinii FOLLOW-ME, neglijând astfel supravegherea traiectoriei aripii drepte în timpul virajului.
Cauza favorizantă o constituie nerespectarea unei distanțe optime față de aeronavă de către dispecerul aflat în mașina FOLLOW-ME, care nu a luat în considerare faptul că, deși echipajul era corespunzător informat de situația
suspendării marcajelor platformei prin NOTAM, acesta se afla pentru prima oară pe aeroportul internațional Timișoara, iar aeronava sosită este limitată la un unghi relativ mic în efectuarea virajelor și, ca urmare, ar fi trebuit să adapteze viteza de deplasare a mașinii în așa fel încât să se afle în permanență la o distanță care să asigure
echipajului o vizibilitate clară a traseului indicat să îl urmeze.


Incident aviatic Sibiu


CIAS a finalizat activitățile de investigație în cazul evenimentului aviatic care a avut loc la data de 1 iulie 2016 pe Aerodromul Măgura-Cisnădie din județul Sibiu, în care a fost implicată aeronava de tip SOCATA TB9 TAMPICO, înmatriculată PH-BRT, în timpul evenimentului „Airfield Festival”, la care au fost invitați să participe mai mulți operatori de aeronave ușoare și ultraușoare.

Din cauza ploilor abundente din zilele de dinaintea începerii festivalului, participanții au fost informați prin e-mail de către administratorului aerodromului de faptul că pe pista înierbată și pe căile de rulare sunt formate pe alocuri bălți, aerodromul putând fi folosit până pe 30.06.2016 inclusiv doar de aeronavele ultraușoare și începând cu data de 01.07.2016 și de către celelalte aeronave, dar pe propria răspundere a piloților.


În data de 01.07.2016, aeronava înmatriculată PH-BRT, având la bord pilotul și trei pasageri, a rulat pentru decolare pe pista 15 a aerodromului. Pilotul nu a reușit să atingă până la capătul pistei viteza de desprindere a aeronavei, aceasta angajându-se aerodinamic și prăbușindu-se la 250 m de pragul 330 al pistei.
Cauza probabilă a producerii acestui accident o reprezintă aprecierea eronată a performanțelor aeronavei în raport cu distanța necesară de decolare rămasă după pierderea de viteză produsă de traversarea zonelor de noroi existente
pe pista înierbată a aerodromului.
Cauza favorizantă o constituie confuzia vitezelor de desprindere între cele două aeronave operate în aceeași zi.

Incident aviatic Tulcea

Centrul de Investigații și Analiză pentru Siguranța Aviației Civile (CIAS) a finalizat activitățile de investigație în cazul evenimentului aviatic care a avut loc la data de 22 iulie 2016 în apropierea localității Sarinasuf din județul Tulcea, în
care a fost implicată aeronava de tip Cessna 172N, înmatriculată YR-ARJ.
În data de 22.07.2016, aeronava Cessna 172N, înmatriculată YR-ARJ, a decolat de pe aerodromul Strejnic – Ploiești având la bord două persoane, pilotul și un pasager, cu destinația terenul extravilan din vecinătatea localității Sarinasuf, județul Tulcea. Terenul pe care pilotul intenționa să aterizeze fusese utilizat în trecut de aeronavele care efectuau misiuni încadrate în categoria operațiunilor aeriene civile de lucru aerian.
Zborul pe rută a decurs normal, iar în jurul orei 19:15 LT, aeronava a ajuns la destinație. Deoarece pilotul nu mai aterizase în această zonă, a efectuat un tur de recunoaștere, dar din cauza erorii în identificarea acestui teren de aterizare, a aterizat într-o zonă cu vegetație și denivelări care au condus la oprirea și capotarea aeronavei în stuful din laguna lacului Razim. În urma accidentului nu au rezultat victime.
Producerea acestui accident a avut la bază eroarea în identificarea terenului de aterizare și a stării acestuia, suprafața porțiunii de teren aleasă pentru aterizare contribuind decisiv la oprirea și capotarea aeronavei în lagună.

Comments

comments

Ziarul Ultima Oră este de acord cu orice tip de comentariu atât timp cât păstrează termenii unui limbaj civilizat, fără atacuri injurioase ori diverse amenințări la adresa semnatarilor articolelor susmenționate. Restul mesajelor ( cu un conținut inadecvat, injurios, nepotrivit cu ținuta morală și etică a publicației noastre ori având o clară tendință de mesaj publicitar) va fi eliminat din sistem iar ”atacatorii” vor fi blocați. Vă mulțumim!

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>