Ultima ora
Publicat: joi, 02 martie 2017

RECENZIE-MOARTEA UNUI BIET CORECTOR-ION MARIN

ION MARIN (n.1955) jurnalist și profesor universitar. A absolvit Facultatea de Ziaristică și Facultatea de Drept (UNIVERSITATEA BUCUREȘTI); studii postuniversitare în științe juridice și o bursă la ziarul „The Guardian” din Londra;doctor în ordine publică, cu o teză despre ordine constituțională. A fost președinte al Comitetului fondator, redactor-șef adjunct și membru al Consiliului Director al ziarului „Adevărul” până în 1996 când a demisionat și a înființat cotidianul „Ultima oră”, ocupând funcția de director și editorialist. A fost decan al Facultății de Jurnalism din cadrul Universității „HYPERION”,unde a predat cursuri de geopolitică, drept și jurnalism, domenii în care a publicat cursuri,studii și comunicări științifice. A publicat peste 4000 de articole. La editura „Semne” a mai publicat romanul „Vremea șacalilor”. În anul 2004 a primit „Distincția Culturală” a Academiei Române.

„Moartea ziaristului a surprins pe toată lumea. Pentru unii era o crimă perfectă, pentru alții o sinucidere regizată milimetric, dar pentru cei mai mulți a rămas un banal și stupid accident, nici măcar suspect. Ultimele rânduri din jurnalul lui, scris la persoana a treia, nu au putut în nici un fel lămuri lucrurile, nici măcar pentru prietenii săi cei mai apropiați.

Astfel că și această nouă tentativă a lui Mircea Manea de a spune adevărul a rămas în șpalt. Pe care, însă, el îl păstrase. Așa cum păstra imprudent și inutil, cum era întrutotul convins, și aceste note pe care le visa transformate, într-o zi, într-un roman. Îi era teamă că s-ar putea ca vreodată să i se ceară să-și justifice munca. Sau poate viața. Se credea un cenzor al acestei lumi. Sau măcar un biet corector.”

Cartea intitulată „Moartea unui biet corector”, scrisă de Ion Marin, conține povești cu subiecte controversate, parcă rupte din realitate. Primele însă, au o doză majoră de ficțiune, care nu poate fi înțeleasă de oricine. Consider că aceste povești pot fi interpretate în mod realist de către oamenii cu o sensibilitate aparte, adevărații cititori, cei care simt într-adevăr povestea și care se regăsesc în ea.

În carte, autorul folosește ca subiect principal „dramatismul”, astfel, atât în poveștile ficționale, cât și în cele realiste, trezește sentimente nemărginite cititorului.

El descrie în detaliu locurile în care se petrece acțiunea și folosește numeroase personaje între care face legătura și care îi fac pe pasionații de lectură să trăiască în suspans și să-și dorească ca povestea să nu se fi terminat.

În povestea „Dincolo de ceața cuvintelor”, autorul descrie perfect viața unui bărbat alături de o femeie însărcinată, cu toate detaliile semnificative, cu toanele femeii gravide, stresul din timpul sarcinii și bineînțeles, nelipsita soacră, care vrea tot ce-i mai bun pentru fiica sa și orice ar face, ginerele nu poate să îi facă pe plac.

De asemenea, povestea „De la ziar” este o transpunere a vieții reale din punctul de vedere al sistemului de sănătate. Doctorii acceptau sau chiar cereau bani pacienților, indiferent de posibilitățile financiare ale acestora, dar existau și excepții, însă ele păreau în ochii majorității, niște ciudați care nu luau mită și se mulțumeau cu salarii de nimic.

Copiii doctorilor erau nevoiți la rândul lor să ducă tradiția mai departe, așa că indiferent ce și-ar fi dorit ei, trebuiau să urmeze cariera părinților.

„Moartea unui biet corector”

Autorul stârnește între personaje discuții despre politică, dar trece imediat la comparațiile dintre meserii, ajungând la concluzia că scriitorii aveau cele mai mari salarii, pe când ceilalți nici nu puteau visa la acele sume fabuloase, pe care le primeau scriitorii de la publicații. Cea mai mare problemă însă, era cea a adevărului.

Un scriitor, un publicist, un jurnalist bun și demn, niciodată nu va publica articole false doar pentru a primi bani mai mulți bani, însă pentru mulți dintre cei înzestrați cu acest talent, confortul primează și nu statutul pe care îl dețin, așa se întâmplă și în această poveste, din nefericire.

„Nu v-ați plictisit de toate acestea, stimați cititori? De cozi, de inepții, de abuzuri, de prostie inimaginabilă, de minciună și ipocrizie, de dedublare și distanțare aparentă(autorul se substituie personajului și așa mai departe)? Nu vă este dor de o descriere cinstită de natură? De un portret frumosa de fată, vremea, însă, este, într-adevăr, foarte frumoasă, cerul este albastru și soarele stralucteste victorios.”

Presiunea din redacție, amenințările și neîncrederea, au făcut ca jurnaliștii să riposteze și să pornească o nouă investigație pentru demonstrarea adevărului și pentru a-și face dreptate.

Descrierea vieții la țară în perioada comunismului este făcută detaliat. Autorul amintește de tradițiile și obiceiurile din acea perioadă(nunți și botezuri) care erau din ce în ce mai rare pentru că oamenii nu dispuneau de resurse financiare mari. Femeile din sat bârfeau alte femei care își înșelau bărbații sau care erau pasionate de băutură. Problema majoră cu care se confruntau era aceea a cumpărăturilor, căci trebuiau să aștepte ore în șir, stând la cozi interminabile, până se aprovizionau.

Soarta personajului principal, Mircea Manea, dar și deznodământul poveștii, puteți afla citind cartea.

Această carte m-a inspirat, deși nu pot spune că sunt o mare scriitoare, asta o veți putea deduce voi, cititorii mei. Romanul „Moartea unui biet corector” , mi-a dat puterea și curajul sa mă gândesc serios la meseria mea de jurnalist, să știu ce am de făcut pe viitor, când voi fi pusă într-o situație dificilă și m-a stimulat să mă apuc de propria carte.

Lucian Avramescu, cel care a fost cândva redactor-șef la SLAST, a publicat una dintre operele autorului, Ion Marin, „Dincolo de ceața cuvintelor”, pe care o puteți regăsi și în această carte.

Redactorul a avut numai cuvinte de laudă la adresa autorului.

Pentru mine, domnul decan, Ion Marin, a fost și este exemplul de jurnalist, publicist, prozator și formator de noi oameni care îi vor duce meseria mai departe. În sufletul meu, profesorul universitar, Ion Marin, nu va muri niciodată…

Alexandra Elena CHIRA

Ziarul Ultima Oră este de acord cu orice tip de comentariu atât timp cât păstrează termenii unui limbaj civilizat, fără atacuri injurioase ori diverse amenințări la adresa semnatarilor articolelor susmenționate. Restul mesajelor ( cu un conținut inadecvat, injurios, nepotrivit cu ținuta morală și etică a publicației noastre ori având o clară tendință de mesaj publicitar) va fi eliminat din sistem iar ”atacatorii” vor fi blocați. Vă mulțumim!