Ultima ora
Publicat: vineri, 28 februarie 2014

Rezultatele GfK TEMAX România pentru T4 2013: Trimestrul, cel mai bun din ultimii cinci ani

Valoarea vânzărilor de pe piața bunurilor de folosință îndelungată din ultimul trimestru al anului a crescut cu aproape 11% față de T4 2012. Întregul an 2013 a crescut față de 2012 cu 7%.

Singurele două sectoare care au înregistrat scăderi în acest an au fost cele de imprimante și multifuncționale și piața foto. Celelalte au arătat creșteri, în special în T4. De exemplu, piața electronicelor a crescut la nivelul întregului an după trei trimestre de descreștere consecutivă. Valoarea vânzărilor de pe acest segment în T4 2013 a fost mai mare cu aproape 8% față de T4 2012.

Telecom

Valoarea nesubvenţionată a sectorului de telecom generată în T4 2013 a înregistrat o creştere de peste 21% în comparaţie cu aceeaşi perioadă a anului anterior, însumând 169 milioane de euro.
La nivelul întregului an, din punct de vedere valoric, s-a înregistrat o creștere de 17% datorată vânzărilor mari de smartphone-uri. Piața de telefoane mobile a înregistrat o descreștere de două cifre.
Trimestrul al patrulea al anului 2013 a adus în atenție un segment nou în cadrul sectorul telecom, cel de phablets. Acestea sunt produse ce încorporează funcție GSM și au un display între 5,6 inci si 6,99 inci. Vânzările de phablets cresc rapid și sunt considerate încă un segment de nișă pentru acei consumatori care doresc un produs între smartphone și tabletă.

Electrocasnice mici

Piața electrocasnicelor mici a înregistrat cu 13% mai multă valoare în T4 2013 față de același trimestru al anului trecut. Vânzările de Black Friday au contribuit la performanța trimestrială a sectorului, noiembrie 2013 fiind cu 27% mai mare decât aceeași lună din 2012. Majoritatea categoriilor de produse au înregistrat rate de creștere de două cifre față de același trimestru din 2012. În decembrie, cea mai bună lună din punct de vedere al vânzărilor pentru electrocasnice mici, consumatorii au continuat să cumpere produse din categoria de îngrijire personală, în special aparate de îndepărtat părul, dar și storcătoare.
Vânzările din 2013 de electrocasnice mici au cumulat o valoare totală de 114 milioane de euro, cu mai bine de 9% peste 2012. Există în continuare optimism pentru creștere dat de tendința pozitivă pe care se află segmentele de aspiratoare, atât cele cu sac dar și cele fără, de aparate pentru preparat mâncarea: blendere și mixere de mână și de expresoarele cu capsule și fullautomate.

Electronice

Ultimul trimestru al anului a adus vești bune pentru sectorul electronicelor. Cu aproape 8% mai mult decât în T4 2012, T4 2013 a adus o creștere pe întregul an de 1,6% pentru piața de electronice. Valoarea totală înregistrată pe piață in acest trimestru a ajuns la 119 milioane de euro. Mai mult de jumătate din aceste vânzări au fost realizate în noiembrie, cea mai bună lună din an.
Vânzările de televizoare cu ecran plat au fost ridicate, în timp ce vânzările pentru aparate din categoriile audio, video, console de jocuri și sisteme de navigație au fost în declin.
În timpul perioadelor promoționale, în special în noiembrie, cea mai mare cerere a fost pentru televizoare cu diagonale mari (peste 42 inci), dar și pentru Smart TV-uri. În T4 2013, aproape un televizor din trei vândute a fost dotat cu funcționalități Smart TV, în timp ce televizoarele 3D au atras mult mai puțină cerere.

Electrocasnice mari

Piața electrocasnicelor mari a menținut creșterea și în ultimul trimestru al lui 2013, fiind cu aproape 8% mai mare comparativ cu același trimestru al anului trecut, ajungând la valoarea de 113 milioane de euro. În T4 2013, produsele cu cele mai bune performanțe – mașinile de spălat rufe, uscătoarele și mașinile de spălat vase – au avut rate de creștere de două cifre. Piața de frigidere își continuă tendința de migrare către produse cu caracteristici superioare, iar piața de congelatoare a crescut cu 10% față de T4 2012.

În total, piața electrocasnicelor mari în 2013 a însumat o valoare de 337 milioane de euro, cu mai mult de 5% peste performanța din 2012. Aproape toate categoriile și-au crescut valoarea vânzărilor și se remarcă  trecerea către produse cu caracteristici superioare în ceea ce privește capacitatea, eficiența energetică și noile tehnologii și către electrocasnice incorporabile.

IT

În T4 2013, piaţa IT a înregistrat o creștere de 7.6% în comparație cu perioada similară a anului precedent, însumând 163 milioane de euro.
Cu excepția calculatoarelor desk, campaniile de Black Friday și de Crăciun au adus categoriilor IT evoluții pozitive. Cele mai semnficative creșteri au fost înregistrate în cadrul tabletelor (+37%) și al tastaturilor (+28%). În cadrul segmentului de tablete, s-au remarcat vânzări considerabile pentru produse din gama entry și mid cu diagonale mai mici de 9 inci.
Cererea pentru calculatoare portabile a înregistrat o ușoară creștere de 1% în T4 2013 față de aceeași perioadă a anului anterior. Segmentul reprezintă încă mai mult de jumătate din piața IT din punct de vedere valoric.
Întregul sector IT a însumat în 2013 în jur de 455 milioane de euro și o creștere de aproape 4% față de 2012.

Piaţa de imprimante şi multifuncţionale

Piaţa de imprimante și multifuncționale a înregistrat scădere în T4 2013 (-3%) față de aceeași perioadă a anului trecut, atingând valoarea de 10 milioane de euro.
Scăderea a fost generată de performanța slabă a segmentelor de multifunctionale inkjet (-12%), single function laser (-8%) și single function inkjet (-5%).  Singura categorie pe trend ascendent a rămas reprezentată de multifuncționalele laser, care a înregistrat o creștere de 8% în T4 2013 față de T4 2012.
La nivel total, în 2013 sectorul a însumat 31 milioane de euro (-2% față de 2012).

Foto

Vânzările de camere foto digitale au fost mici în sezonul de vară și piața a scăzut cu aproape 13% în primele trei trimestre ale lui 2013. În T4 2013, vânzările au ajuns la 13 milioane de euro, după o scădere de peste 13% față de T4 2012. Vânzările de Black Friday au fost mai bune decât cele din 2012, dar cele de Crăciun au scăzut comparativ cu anul trecut.
În total, vânzările de camere foto digitale au scăzut cu 13% în 2013 comparativ cu 2012.
În timp ce vânzările de DSLR-uri, care reprezintă jumătate din valoarea de pe piață, au rămas aproape constante față de T4 2012, vânzările de camere foto compacte au scăzut cu 26%.

Studiul

GfK Temax® este un indicator utilizat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza piețele bunurilor de folosință îndelungată. Rezultatele sunt bazate pe studiile desfășurate regulat pe panelul de retail al GfK. Panelul de retail cuprinde date de la peste 390,000 de puncte de vânzare la nivel mondial. Începând cu Februarie 2009, GfK Retail and Technology calculează indicele GfK TEMAX® la nivel internațional, în peste 30 de țări. Este primul indice care include toate piețele bunurilor de folosință îndelungată în țări diferite.
Sursa: GfK TEMAX

Ziarul Ultima Oră este de acord cu orice tip de comentariu atât timp cât păstrează termenii unui limbaj civilizat, fără atacuri injurioase ori diverse amenințări la adresa semnatarilor articolelor susmenționate. Restul mesajelor ( cu un conținut inadecvat, injurios, nepotrivit cu ținuta morală și etică a publicației noastre ori având o clară tendință de mesaj publicitar) va fi eliminat din sistem iar ”atacatorii” vor fi blocați. Vă mulțumim!

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>