Ultima ora
Publicat: luni, 20 mai 2013

ROMÂNIA TOLEREAZĂ

     ,,Cel mai bun eseu studentesc la Sibiu „

 
             ,,TOLERANŢA ESTE VIRTUTEA OMULUI FĂRĂ CONVINGERI.”   (G.K. Chesterton)
 
Plecând de la definiţia Dicţionarului Explicativ al Limbii Române, ,,a tolera” înseamnă a permite o situaţie, un fapt. Pentru societatea noastră cel mai potrivit este, ,, a trece cu vederea”. Tolerăm, sau suntem toleraţi este o situaţie privită din mai multe perspective, analizând termenul în esenţă pentru societatea mea cel mai potrivit este termenul, tolerăm”. Tolerăm faptul că suntem mereu pe ultimul loc, tolerăm că nu suntem ridicaţi la nivel European, tolerăm gradul ridicat de discriminare în raport cu societatea noastră.
Din punctul meu de vedere această tolerantă vine din partea constrângerilor sociale, împletim tolerantă cu lucrurile negative care se petrec în societate. Noi prin definiţie suntem un popor care trece cu vederea peste toate lucrurile fără să ne pese de consecinţe, dacă sunt negative sau pozitive. Zi de zi văd oameni pe strada lipsiţi de interes, care nu încearcă să îşi îndrepte greşelile, persoane care cer dar nu oferă nimic. Toate lucrurile negative se petrec datorită sistemului care pe zi ce trece mă face pe mine studentul să îmi îndrept atenţia către o altă comunitate. La nivel European problema este pusă în antiteză cu ceea ce facem noi, suntem toleraţi de ei pentru că se folosesc de valorile noastre, în mare parte ne accepta pentru că au nevoie de noi, plecând de la cel mai slab nivel (agricultură, clasă muncitoare), până la (medici, ingineri, profesori, avocaţi).
 
,,Orice pădure are uscăturile ei” dar pentru noi această metodă s-a generalizat astfel peste tot în mass-media suntem catalogaţi cu toţii negativ, nu există oameni mai buni sau mai răi, pentru ceilalţi noi suntem la fel şi asta tolerăm. Tolerăm o economie care se prăbuşeşte pe zi ce trece, un sistem sanitar pentru care viaţa nu mai are prioritate, o masă politică unde lipseşte pâinea şi sarea. Toate schimbările care se produc le tolerăm în prezent cu speranţa că în viitor suntem toleraţi. Din punct de vedere social anii trec, contemporanul este trecut iar modernul este prezent dar noi am rămas tot în epoca veche.
Tolerăm lucruri pe care alţii le aruncă iar noi le luăm de bune, acceptăm aparatura veche doar de dragul de a învăţa lucruri cât de cât noi. Trăim cu toţii într-o clepsidră în care timpul se scurge ceas de ceas, nimeni nu luptă pentru a schimba mentalitatea unei generaţii zugrăvita în culori cenuşii. Suntem toleraţi pentru faptul că noi trăim într-o pasivitate ieşită din comun, nu evadăm din trecut poate de dragul de a nu-l schimba cu prezentul. Aşa cum spunea un cunoscut filosof  Ludwig Wittgenstein, ,,Pentru om, eternul, importantul, este acoperit adesea de un val de nepătruns. El ştie: aici, dedesubt, exista ceva, dar nu-l vede. Valul reflectă lumina zilei.” Aşa cum am menţionat mai sus toleranţa poate fi privită din mai multe perspective, religia, organizaţiile internaţionale, diferenţa de sexe.  
 
Să analizăm domeniul religios care ridică şi el probleme din punct de vedere social şi mai ales în ceea ce priveşte toleranţa, a apus vremea când religia era predestinată oamenilor care se dăruiau întru totul, astăzi observăm cu stupoare cât de mult s-a schimbat această, plecând de la evenimentele negative care se petrec în la casele de rugăciune, până la apariţia unor personalităţi care poartă titulatura de oameni sfinţi. Este adevărat că există o mulţime de religii, acestea diferă de la o societate la alta dar ceea ce ar trebui să învăţăm în acest domeniu să nu îi criticăm pe ceilalţi, ci să îi acceptăm aşa cum sunt, dacă vrem să fim toleraţi ar trebui să învăţăm să tolerăm şi noi la rândul nostru. 
 
Forme ale puterii de la cel mai elegant mod până la verticalitatea unei puteri în esenţă. Toleranţa nu este un joc al nici unei puteri lipsite de controlul unei teorii impuse şi nedefinite de alţii. Toleranţa face parte din noi, de a ne accepta aşa cum suntem, de a respira, de a comunica. Putem observa că acest concept nu este unul oarecare, îl regăsim în actele normative care ne redau existenta în societate şi anume:, drepturile omului nimeni nu trebuie să-şi impună propriile gânduri în raport cu ceilalţi. Plecând de la fenomenul contemporan şi ajungând în societatea modernă, toleranta se regăseşte ca o necesitate, cu ajutorul tolerantei obţinem o integrare printre ceilalţi asta în raport cu, ,,a fi tolerat” reuşim să trăim independent printre ei. Din punctual meu de vedere, cred că pentru viitoarele generaţii ar fi foarte bine să înveţe încă din clasele primare bazele toleranţei, acest lucru ar aduce mari schimbări în viitor, gradul de discriminare ar fi mult mai scăzut, iar în ceea ce priveşte o comunitate ar putea să devină mult mai închegată.  Eu consider că nu ar trebui să existe discriminări în ceea ce priveşte religia, diferenţa de sexe, locul în care te afli. În această lume cu toţii ar trebui să ne acceptăm aşa cum suntem, fiecare are ceva specific, fiecare este special în felul lui. Este foarte important să învăţăm să le schimbăm părerile celorlalţi, dacă ei nu ne tolerează înseamnă că există un motiv consolidate iar noi ar trebuii să le schimbăm opinia, să mergem să le dovedim că suntem buni, poate chiar mai buni decât ei dar cu o valoare informaţională mult mai mică. Am fost acceptaţi de a ne integra în Uniunea Europeană pentru a ne integra în mod special în sistemul internaţional de organizare atât socială cât economică şi politică şi acest lucru ţine tot de toleranţă. O bază a termenului de toleranţă a fost pusă odată cu Organizaţia Naţiunilor Unite, odată cu această organizaţie drepturile omului au căpătat o valoare mai mare, prin urmare acestea au reprezentat principalul motiv pentru crearea Naţiunilor Unite. Organizatia Natiunilor Unite si Membrii sai trebuie sa actioneze în conformitate cu următoarele principii:
1. Organizatia este întemeiată pe principiul egalităţtii suverane a tuturor Membrilor ei.
2. Toti Membrii Organizaţiei, spre a asigura tuturor drepturile şi avantajele ce decurg din calitatea lor de Membru, trebuie să-şi îndeplinească cu bună-credinţă obligaţiile asumate potrivit prezentei Carte.
3. Toti Membrii Organizaţiei vor rezolva diferendele lor internaţionale prin mijloace paşnice în aşa fel încât pacea si securitatea internationala, precum si justitia sa nu fie puse în primejdie. Toleranţa este un principiu care trebuie respectat de către oricare individ toate acestea au reprezentat  un pas spre democraţie. Un lucru dezamagitor este atunci cand tu ca individ esti foarte tolerant cu toti din jurul tau iar  ei nu tolereaza absolut nimic  de la tine. Nu ar trebui să ne supere imaginea pe care o avem la nivel internaţional, toate lucrurile negative care se petrec în străinătate în proporţie de 70% sunt implicate romanii. Poate că şi noi dacă an fi fost puşi în locul lor am fi reacţionat mai rău decât reacţionează ei, aceasta este realitatea iar noi nu avem decât să o acceptăm aşa cum este. În urma unei statistici în ceea ce priveşte discriminarea s-a constatat că discriminarea pe motive de orientare sexuală este percepută ca fiind foarte răspândită în ţările mediteraneene – 73% în Cipru şi Grecia şi 72% în Italia. România se situează însă sub media europeană de 51%, cu 45%. Românii par însă cel mai puţin dispuşi să accepte să aibă un vecin homosexual. România este singura ţară care nu obţine “notă de trecere” (4,8 pe o scală de la 1 la 10 a gradului de acceptare), punctând mai slab chiar decât Bulgaria (5,3) şi Letonia (5,5). Euro barometrul “Discriminarea în UE 2008” a arătat că 42% dintre români susţin că au prieteni de etnie rromă, în timp ce italienii şi cehii sunt cei mai deranjaţi de această etnie. Non-discriminarea este primul efect al egalităţii tuturor fiinţelor umane în demnitate şi în drepturi. Non-discriminarea se regăseşte în toate tratatele asupra drepturilor fundamentale, în articolele constând în aplicarea drepturilor. Acesta este un principiu general care este în dreptul internaţional de aceea înainte de a asigura o reală egalitate de tratare a tuturor fiinţelor umane este necesar a dezvolta protecţia numeroaselor categorii vulnerabile adică a acelor categorii care suferă din pricina discriminării Această protecţie este acordată în tratate faţă de femei, copii, populaţiile autohtone, minorităţi.  (,,Conventia cu privire la drepturile omului.”) . Eu consider ca acest eseu este un pas spre a ne intelege mai bine pe noi si apoi pe ceilalti. Prin simplul fapt ca invatam sa ii toleram pe ceilalti spunem ,,stop violentei” pentru ca si acest lucru este o forma de intelegere.  De altfel, istoria demonstrează că românii nu au avut niciodată probleme legate de prezenţa rromilor.” Discriminarea reprezintă o problemă majoră la nivel social, se produc astfel de lucruri sin punct de vedere religios, cetăţenie, diferenţa de sexe, eu consider că ar trebuii să se i-a măsuri în ceea ce priveşte fenomenul discriminării.
                 
 În concluzie trebuie să învăţăm să îi tolerăm pe ceilalţi, să învăţăm să ne tolerăm pe noi, să culegem şi  sa filtram lucrurile noi fără teamă. Să luptăm cu toţii pentru a ne creiona o imagine mult mai frumoasă şi mai interesantă, să le schimbăm părerea despre noi, să le dovedim că puteam să fim mai buni decât ei. Iar în ceea ce priveşte tema, ,,toleram sau suntem tolerati”, eu cred că atâta timp cât exista o societate, o comunitate aceste două concepte trăiesc odată cu noi.,
,, Într-o lume a toleranţei, erezia îşi pierde forţa de persuasiune.”   (Valeriu Butulescu)
Foto: oron.ro
Anca DRĂGUŢ, Sibiu

Ziarul Ultima Oră este de acord cu orice tip de comentariu atât timp cât păstrează termenii unui limbaj civilizat, fără atacuri injurioase ori diverse amenințări la adresa semnatarilor articolelor susmenționate. Restul mesajelor ( cu un conținut inadecvat, injurios, nepotrivit cu ținuta morală și etică a publicației noastre ori având o clară tendință de mesaj publicitar) va fi eliminat din sistem iar ”atacatorii” vor fi blocați. Vă mulțumim!

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>