Ultima ora
Publicat: joi, 27 februarie 2014

Sindicaliștii BNS ies în stradă. Prima acțiune are loc chiar la începutul lunii martie

Sindicaliștii afiliați la Blocul Național Sindical au decis în cadrul Consiliului ce a avut loc în data de 25 februarie 2014 să iasă în stradă în acțiuni de protest organizate la nivel național.

În cursul zilei de marți BNS va face publice informațiile legate de primul protest, programat chiar în prima decadă a lunii martie, urmând ca datele legate de celelalte acțiuni să fie anunțate treptat, pe măsură ce se definitivează aspectele organizatorice.

Protestele se vor desfășura la nivel național și vor aduce în stradă lucrători din toate sectoarele economice, deopotrivă din companii private și din societăți/regii/companii etc aflate în portofoliul statului.

Decizia luată de delegații la Consiliul BNS a fost generată de o serie de probleme grave ce afectează sectoare-cheie ale economiei, probleme pentru care Guvernul nu a știut sau nu a vrut să găsească rezolvare. Protestele au ca scop să readucă în atenția clasei politice și a guvernanților subiectele cu adevărat importante, cele aflate pe agenda României reale, și să determine autoritățile să ia măsuri în regim de urgență pentru soluționarea acestora.

Una dintre problemele ce necesită rezolvare urgentă vizează investițiile în infrastructura de transport, respectiv în finalizarea cât mai rapidă a lucrărilor la autostrada Pitești-Sibiu.

Blocul Național Sindical este reprezentantul lucrătorilor din companiile Dacia Renault și Ford Craiova, însă are membri de sindicat și în societățile dezvoltate pe orizontală, cele care produc componente și subansamble auto.Autostrada Pitești-Sibiu este vitală pentru ca cele două platforme industriale să își mențină un nivel competitiv pe piață și să asigure stabilitatea locurilor de muncă și venituri decente pentru angajați. Industria dezvoltată pe orizontală este parte integrantă din economia zonală și asigură un trai decent pentru aproximativ 150.000 de lucrători și familiile acestora.

Solicităm imperativ Guvernului să ia măsuri în regim de urgență pentru a asigura construcția tronsonului de autostradă Pitești – Sibiu, cu atât mai mult cu cât această obligație este prevăzută și în documentele programatice ale Uniunii Europene și cu atât mai mult cu cât ne sunt alocați bani europeni în acest scop prin Programul Operațional Sectorial Transport 2014-2020.

Este inadmisibil să risipim banii europeni pe proiecte fără impact economic și social din cauza lipsei de viziune strategică, este inadmisibil să pierdem fondurile din cauza delăsării și lipsei de profesionalism a celor care ne conduc, șieste inadmisibil să ne facem de râs în toată Europa din cauza poftelor și mofturilor unor politiceni aflați temporar la putere.

Avem de ales între a satisface câteva mofturi și interese politicianiste și a face o prioritate dintr-o investiție care va securiza sute de mii de locuri de muncă!

Blocul Național Sindical spune un ”NU!” răspicat politicilor care stimulează creșterea competitivității prin exploatarea unei forțe de muncă remunerată prost, dar cu norme supraîncărcate.

Competitivitatea trebuie să crească prin investiții în infrastructură, prin asigurarea unui cadru legislativ coerent, stimulant și stabil, prin reducerea birocrației și prin eliminarea corupției. Lucrătorii afiliați la BNS refuză să mai țină în cârcă guverne incapabile să pună pe roate un sistem economic după regulile țărilor dezvoltate!

–       Bătaia de joc cu care este tratat sectorul energetic este un alt motiv pentru care începutul primăverii ne va găsi în stradă. Guvernul României se mișcă extrem de lent când vine vorba să ia decizii legate de acest sector, aproape cu rea-voință, în condițiile în care vorbim de o zonă de ține de siguranța națională.

Blocul Național Sindical a livrat autorităților propuneri de soluții la cheie pentru sectorul energetic, inclusiv cu surse de finanțare și potențiali parteneri care pot sprijini o dezvoltare sustenabilă, însă s-a lovit de dezinteres și de o lipsă de perspectivă îngrijorătoare.

Este de neînțeles apatia cu care sunt primite soluțiile venite din zona partenerilor sociali, mai ales că atunci când propunerile noastre au fost acceptate și implementate s-au dovedit de un real succes. De exemplu, la sfârșitul anului trecut o propunere venită din partea BNS a salvat peste 1000 de locuri de muncă în cercetare în domeniul energiei.

Am avansat numeroase astfel de propuneri de soluții menite să revitalizeze zone lipsite de perspective economice, însă acestea sunt ignorate cu bună știință.

În luna octombrie 2013, BNS a pus la dispoziția autorităților locale și centrale programe alternative de creare de locuri de muncă pentru Hunedoara și Mehedinți, două județe care se confruntă cu grave probleme economice și sociale. Am fost ignorați.

Pentru zona extractivă din Valea Jiului am venit cu soluții de salvare a locurilor de muncă și de stimulare a investițiilor locale. Am fost ignorați în repetate rânduri iar acum vorbim de o piață departe de a fi una concurențială (mai degrabă una de tip clientelar) și care va arunca în șomaj mii de persoane, fără alternative și fără protecție socială.

În ceea ce privește Regia Autonomă pentru Activități Nucleare, un alt exemplu din domeniul energetic, am atras atenția încă de acum un an asupra nevoii imperioase de identificare a unor soluții financiare care să permită continuarea activității platformei în condiții de siguranță și care să asigure un viitor pe măsura potențialului economic pe care această regie îl are.

Semnalul de alarmă pe care l-am tras a fost ignorat, iar continua amânare a luării unor decizii a ajuns să pună în pericol nu doar locurile de muncă și economia zonală, ci și siguranța națională!

Pentru că nimeni nu a vrut să își asume o decizie, RAAN a ajuns în insolvență și este acum în administrarea unei case de avocați iar riscul unui cataclism de mediu nu este deloc de ignorat.

Indiferent că este vorba de zona extractivă, de zona de producție, de transport, de distribuție sau de servicii, este inadmisibilă lipsa aceasta de interes din partea Guvernului și fuga permanentă de decizii. Probabil că situația actuală este convenabilă unor grupuri de interese, unor ”băieți deștepți” care profită financiar și care au legături strânse cu clasa politică.

–      Managementul defectuos al Companiei Naționale Poșta Română este unul dintre motivele care vor scoate în stradă mii de poștași, alături de familiile lor.

Deliberat sau nu, CNPR a fost devalizată perpetuu din 1990 până în prezent și a fost transformată încet și sigur dintr-o companie profitabilă, cu perspective de dezvoltare și cu o rețea impresionantă de active, într-un muribund care își duce existența în baza supraîncărcării cu muncă a unor angajați plătiți extrem de prost. Este inadmisibil ca o societate cu un asemenea potențial economic să ajungă să piardă 4.000 de locuri de muncă într-un singur an (2013) și să nu aibă nicio viziune de modernizare sau strategie de atragere de noi servicii și clienți. Din cauza lipsei de viziune și a lipsei de soluții manageriale această companie va continua să sacrifice salariați și în cursul acestui an.

–       Deciziile lipsite de viziune, aproape iresponsabile, luate în legătură cu industria de securitate națională reprezintă o problemă gravă și se numără printre motivele care îi vor scoate în stradă pe afiliații BNS.

Viitorul companiilor din sectorul producției de apărare, din sectorul energetic și în egală măsură din zona de IT și telecomunicații este condamnat la incertitudine, cu risc de asociat de șomaj și sărăcie. De foarte multă vreme România nu are o viziune de dezvoltare a acestui sector complex, în ciuda unor obligații europene asumate și în ciuda faptului că există posibilități de finanțare.

Soluții au existat și există în continuare. Ce nu a existat, în schimb, a fost voința politică și interesul ca România să aibă un sector cu valoare adăugată mare puternic dezvoltat.

Din această cauză astăzi avem în industria de apărare companii în moarte clinică, ținute într-o situație economică incertă pentru a servi drept câmp de manevră pentru case de insolvență,  pentru firme specializate în devalizarea companiilor cu capital de stat și pentru ”afaceriști” specializați în importuri de tehnică militară, beneficiari ai unor comisioane ce însoțesc tranzacțiile.

De foarte multă vreme România ar fi putut să aplice mecanisme de restructurare financiară a datoriilor istorice acumulate la începutul anilor 90, de foarte multă vreme s-ar fi putut implementa scheme de reorganizare acceptate de Comisia Europeană și de foarte multă vreme România ar fi putut să aibă un sector cu care să se mândrească pe plan internațional.

Din păcate, clasă politică a fost și este preocupată exclusiv de lupta pentru ciolan.

–       Agresiunea publică permanentă la adresa CEC este o altă nemulțumire care ne determină să ieșim în stradă. Disputele politice și interesele economice de alcov pun în pericol viitorul celei mai vechi instituții bancare din România și mii de locuri de muncă sunt afectate de incoerența în guvernare și de haosul generat de clasa politică.

–       Intenția autorităților de a ”privatiza” Administrația Portului Constanța și de a crea astfel un spațiu propice pentru creșterea infracționalității economice se află pe lista motivelor care au dus la decizia declanșării acțiunilor de protest.

În mod absurd, împotriva logicii și a practicilor europene, Guvernul intenționează să scoată APC de sub autoritatea Ministerului Transporturilor și să o mute în subordinea autorităților locale.

În condițiile în care Administrația Portului Constanța are rol de reglementator, această ”privatizare” va slăbi cadrul legal și va transforma portul într-un spațiu în care se vor aplica legile junglei.

De altfel, interesele economice și politice care gravitează în jurul Portului Constanța au mai dat în trecut naștere unor decizii monstruoase, tangente cu zona penală, imposibil de argumentat logic. Un exemplu în acest sens este vânzarea către un SRL din străinătate a prerogativelor deținute de statul român de a acorda pavilionul României. Acest drept exclusiv, similar cu acordarea cetățeniei române dar la o scară mai redusă, a fost cesionat de statul român unei entități private printr-un contract de agenție!

Adăugăm la numeroasele probleme semnalate de afiliații BNS din portul Constanța și tratamentul abuziv practicat de autoritatea portuară față de operatori în ceea ce privește subconcesionarea domeniului portuar pentru desfășurarea activităților. Drepturile salariale ale lucrătorilor sunt afectate direct de aceste decizii, un motiv în sine suficient pentru declanșarea acțiunilor de protest.

–       Nerespectarea angajamentelor în ceea ce privește modificarea legislației muncii și a relațiilor industriale se află de multă vreme pe lista nemulțumirilor și a mai făcut în trecut obiectul acțiunilor de protest.

Cadrul legal ce reglementează în acest moment relațiile din piața muncii este unul dezechilibrat, iar refuzul partenerilor politici de a-și respecta cuvântul asumat prin semnătură a avut ca efect degradarea relațiilor dintre partenerii sociali la toate nivelurile. Riscul de conflict social este mare și este cauzat de amânarea constantă a negocierilor menite să corecteze cadrul legislativ precum și de atitudinea dualistă a reprezentanților Guvernului.

Adăugăm la această atitudine și un dispreț total față de partenerii sociali înființați, organizați și cu reprezentativitate la nivel național obținută conform prevederilor legale. Altfel decât disprețuitor nu putem califica gestul premierului Victor Ponta de a ignora organizațiile sindicale și patronale care discutau în cadrul Consiliului Tripartit strategia de ocupare și de a alege să se întâlnească în schimb cu membrii unor asociații și structuri patronale care sfidează legea dialogului social!

Considerăm că a fost o mostră de dispreț din partea premierului să treacă pe lângă o reuniune la care participau partenerii sociali legal constituiți ca să stea la discutii cu reprezentanții Consiliului Investitorilor Străini și ai Camerei Americane de Comerț.

La ședința din data de 25 februarie a Consiliului Național Tripartit pentru Dialog Social Președintele BNS, Dumitru Costin, a informat plenul despre decizia de a fi declanșate acțiuni de protest.

Motivele au fost aduse la cunoștința partenerilor sociali prezenți la reuniune, iar BNS a dat asigurări că va răspunde pozitiv invitațiilor la dialog social și va avea toată disponibilitatea să negocieze, să participe la găsirea unor soluții viabile la problemele menționate și să contribuie astfel la detensionarea situației sociale.

 

Din păcate, în acest moment România poartă o ștampilă pe care scrie cu litere mari

LIPSĂ DE PERSPECTIVE, ȘOMAJ ȘI SĂRĂCIE.

Ziarul Ultima Oră este de acord cu orice tip de comentariu atât timp cât păstrează termenii unui limbaj civilizat, fără atacuri injurioase ori diverse amenințări la adresa semnatarilor articolelor susmenționate. Restul mesajelor ( cu un conținut inadecvat, injurios, nepotrivit cu ținuta morală și etică a publicației noastre ori având o clară tendință de mesaj publicitar) va fi eliminat din sistem iar ”atacatorii” vor fi blocați. Vă mulțumim!

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>