Ultima ora
Publicat: duminică, 29 septembrie 2013

Statul n-are bani pentru alocaţii şi investiţii, dar găseşte resurse pentru parcul auto din subordine

Deficitul bugetar a avut un salt impresionant în a opta lună a anului. Asta deoarece statul a avut grijă să îşi înnoiască parcul auto deşi, când vine vorba de investiţii, „nu sunt bani”.

Statul a ieşit în august la cumpărături şi a cheltuit circa două miliarde de lei. Ministerele şi primăriile au dat drumul la achiziţii. Programul Rabla este un exemplu bun. Pe lista persoanelor juridice care au primit tichete Rabla pentru a cumpăra autovehicule noi regăsim, în pondere majoritară, instituţii publice falimentare, finanţate de la buget, autorităţi locale şi centrale.

În schimb, sumele alocate de la buget pentru investiţii au scăzut cu un miliard de lei, iar fondurile europene au rămas fără bani pentru cofinanţare. Modul haotic în care cheltuiesc autorităţile, şi nu faptul că au fost majorate salariile bugetarilor, pare să fie principala cauză pentru care nu avem bani ca să ne dezvoltăm, prin investiţii.

Liber la achiziţii

În 2013, jumătate din persoanele juridice care au primit tichete Rabla sunt instituţii publice.

Tichetele au reprezentat avansul pentru achiziţia unor parcuri auto în valoare de zeci, poate chiar sute de milioane de lei, mult peste nivelul din 2012, de exemplu. Pe lista de beneficiari regăsim Ministerul Afacerilor Interne, cu 682.500 de lei, şi Ministerul Apărării Naţionale, cu 364.000 de lei, tichete primite în contul maşinilor casate.

Exemplele nu se opresc aici. Compania Naţională Poşta Română a primit de la Agenţia Fondului de Mediu (AFM) tichete de 858.000 de lei, un caz despre care EVZ a scris deja, iar Camera Deputaţilor peste 200.000 de lei. Nici Consiliul Concurenţei nu stă rău: a primit zece tichete valorice, în valoare de 65.000 de lei, aceeaşi sumă ca Direcţia Generală a Finanţelor Publice din Municipiul Bucureşti. Ministerul Economiei apare pe listă cu tichete în valoare de 91.000 de lei.

Cu câte unul sau două tichete întâlnim însă zeci de primării de oraşe sau sate.

Unde s-au dus banii

De la Ministerul de Interne ni s-a comunicat că decizia de înnoire a parcului, cu circa 100 de maşini, în 2013, s-a luat pentru că programul „Rabla” era o oportunitate şi nu s-au mai făcut achiziţii din anul 2009. Cu toate astea, Ministerul a făcut aceeaşi operaţiune în 2012, după cum rezultă din datele AFM.

Şi Ministerul Apărării a primit în 2012 tichete valorice de câteva sute de mii de lei. Cumulat, cele două ministere au lansat în 2013, când au cumpărat din nou maşini, licitaţii pentru achiziţii de circa 7 milioane de lei. Chiar dacă era vorba de o necesitate, se puteau găsi soluţii pentru a cumpăra mai ieftin, spun specialiştii. „Cel puţin în cazul ministerelor, se putea organiza o singură achiziţie, la nivel de Guvern. La volum mai mare se puteau obţine şi preţuri mai bune, dacă era nevoie de maşini”, a spus pentru EVZ ex-ministrul de Finanţe, Gheorghe Ialomiţianu.

Sub nivelul de alertă

Majoritatea instituţilor publice au casat însă doar câteva maşini, obţinând tichete în valoare de 13.000 sau 18.000 de lei, ceea ce înseamnă că valoarea autoturismelor cumpărate a fost de circa 100.000 – 150.000 de lei.

În luna iunie, pragul de la care instituţiile publice sunt obligate să organizeze licitaţie pentru achiziţia de bunuri a fost crescut de la 15.000 la 30.000 de euro, adică echivalentul a 133.500 de lei. Aşadar, cei care au luat doar câteva tichete, au cumpărat maşinile direct, fără licitaţie.

„Poate că interesul a fost să segmenteze aceste achiziţii, aşa încât să nu se organizeze licitaţie şi să se dea contracte cu dedicaţie”, a spus Gheorghe Ialomiţianu. Pe listele AFM apare de exemplu Primăria Târgu-Jiu, cu câte două aplicaţii pentru tichete Rabla. „De altfel, fragmentarea intervine în multe contracte de achiziţii, ca şi clientela poltică să aibă de câştigat”, a comentat acesta.

Sursa: evz.ro

Comments

comments

Ziarul Ultima Oră este de acord cu orice tip de comentariu atât timp cât păstrează termenii unui limbaj civilizat, fără atacuri injurioase ori diverse amenințări la adresa semnatarilor articolelor susmenționate. Restul mesajelor ( cu un conținut inadecvat, injurios, nepotrivit cu ținuta morală și etică a publicației noastre ori având o clară tendință de mesaj publicitar) va fi eliminat din sistem iar ”atacatorii” vor fi blocați. Vă mulțumim!

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>