Ultima ora
Publicat: joi, 27 iulie 2017

STUDIU: Europa Centrală și de Est ies din zona “zonă low-cost”. Dar România?

Modelul de creștere economică bazat pe mâna de lucru ieftină este pe cale de dispariție în Europa Centrală și de Est, astfel că guvernele și companiile din regiune trebuie să caute noi parghii de creștere.

Amenintarea regiunii se extinde pe măsură ce gradul de ocupare se apropie de un nivel record, iar muncitorii cer salarii apropiate de cele din Occident,  transmite Reuters, citat de Nasdaq.com.

Spre exemplu, greva organizată luna trecută de muncitorii de la o uzină Volkswagen de lângă Bratislava a dus la o majorare a salariilor cu 14%. Volkswagen este una dintre marile companii occidentale care au venit în Slovacia, Cehia, Polonia și Ungaria după căderea comunismului în căutare de mână de lucru ieftină.

Această migrație spre est a dat naștere unui model economic care a transformat regiunea. Însă, un sfert de secol mai târziu, piața muncii din regiune se confruntă cu un deficit de mână de lucru evidențiat de o rată a șomajului la un minim istoric. În consecință, salariile în Europa Centrală și de Est cresc mai rapid decât în Occident, în frunte fiind Ungaria, cu o creștere anuală de 12,8% în luna martie.

Zoroslav Smolinsky, lider de sindicat la uzină Volkswagen de lângă Bratislava, a început să lucreze aici în 1992, când uzina tocmai fusese cumpărată de Volkswagen. La acea dată câștiga un salariu echivalent cu 75 de euro pe lună, iar astăzi cei 12.300 de salariați Volkswagen din Slovacia câștigă în medie 1.804 euro pe lună. În pofida creșterii spectaculoase, salariile din Slovacia sunt la jumătate față de câștigul mediu al unui angajat Volkswagen din Germania, iar Smolinsky spune că astfel de discrepanțe nu se mai pot justifica.

“Timpurile s-au schimbat. Suntem în UE și trebuie să ținem pasul cu trendurile și să reducem treptat decalajul”, a declarat Zoroslav Smolinsky.

Constructorul auto francez Peugeot și cel sud-coreean Kia au majorat, de asemenea, salariile în Slovacia, în timp ce producătorii germani Audi și Mercedes se confruntă cu amenințarea unor greve în Ungaria.

Toate aceste măsuri luate de producătorii auto sunt deosebit de importante pentru că industria auto reprezintă partea leului din investițiile străine în Europa Centrală și de Est. De exemplu, diviziile Volkswagen sunt cele mai mari companii în Slovacia și Cehia, iar Slovacia a devenit cel mai mare producător auto din lume în termeni de autovehicule produse per capita.

Analiștii de la banca rusească de investiții Renaissance capital sunt de părere că investitorii străini nu vor abandona actualele proiecte pe care le au în regiune, dar este posibil ca noile investiții să meargă în altă parte.

“Niciodată Europa Centrală nu va mai oferi ceea ce oferea în anii 1990” se arată într-un raport elaborat de economiștii Renaissance Capital.

Pentru a contracara creșterea costurilor, companiile au început să ia măsuri pentru a îmbunătăți productivitatea via metode precum creșterea gradului de automatizare, susțin directorii de companii, factorii de decizie și analiștii. Însă, pe termen lung, unele companii ar putea să se îndrepte spre alte țări în căutarea de mâna de lucru mai ieftină.

De exemplu, Volkswagen a avertizat că ar putea ocoli Slovacia pentru viitoarele sale investiții. O nouă creștere semnificativă a salariilor “ar pune în pericol stabilitatea locurilor de muncă”, a avertizat Lucia Kovarovic Makayova purtătoarea de cuvânt de la Volkswagen Slovakia.

Analiștii de la Renaissance capital sunt de părere că investitorii care caută mână de lucru ieftină ar putea să se uite spre sud și est. “Credem că următorul val de expansiune a investițiilor va atinge țărmurile Turciei și sudul Mediteranei.”

Problema discrepanțelor salariale este una intens dezbătută în societățile și mediile politice din Europa Centrală și de Est. Polonezii, slovacii, cehi și ungurii susțin că vest europenii îi consideră “cetățenii de gradul doi”, iar politicienii au profitat de astfel de nemulțumiri pentru a cere salarii mai mari. Premierul slovac Robert Fico și-a declarat sprijinul pentru salariații de la Volkswagen care au intrat în grevă, în timp ce în Cehia partidul la putere a demarat o campanie de afișe înaintea alegerilor din octombrie cu titlul “Sfârșitul mâinii de lucru ieftine”.

Însă obiectivul politicienilor și liderilor sindicali de a aduce salariile la nivelul din Occident trebuie să fie însoțit și de măsuri pentru a crește valoarea adăugată a industriilor. Potrivit datelor OECD, o oră de muncă în Germania produce o valoare de 52,7 euro față de doar 19,4 euro în Cehia. Unul dintre motive este și acela că multe firme din Cehia produc componente ieftine pentru marile lanțuri globale în loc de produse finite care aduc marje și profituri mai mari.

România încă atrage investitorii tot prin costul redus al forţei de muncă

Pe de alta parte, România şi Bulgaria sunt ţările din Europa Centrală şi de Est care oferă costuri de muncă atractive pentru investitori, în timp ce Polonia excelează la capitolul educaţie, potrivit unui studiu recent al grupului financiar ING.

Avantajele Europei Centrale şi de Est sunt reprezentate de costul muncii şi disponibilitatea forţei de muncă. Dezavantajele sunt reprezentate de încrederea pe care o oferă sistemul de justiţie, sitemul educaţional şi infrastructura traficului, arată studiul ING, citând o analiză a Deloitte.

Ziarul Ultima Oră este de acord cu orice tip de comentariu atât timp cât păstrează termenii unui limbaj civilizat, fără atacuri injurioase ori diverse amenințări la adresa semnatarilor articolelor susmenționate. Restul mesajelor ( cu un conținut inadecvat, injurios, nepotrivit cu ținuta morală și etică a publicației noastre ori având o clară tendință de mesaj publicitar) va fi eliminat din sistem iar ”atacatorii” vor fi blocați. Vă mulțumim!

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>