Ultima ora
Publicat: miercuri, 29 ianuarie 2014

Trafic rutier în condiţii de iarnă: Sfaturi utile pentru şoferi

Cum meteorologii anunta ninsori in urmatoarea perioada, Politia Rutiera atentioneaza ca vor fi instituite mai multe filtre rutiere in trafic, pentru verificarea echiparii autoturismelor pentru sezonul de iarna. Astfel ca, in cazul in care nu aveti autoturismul dotat corespunzator pentru acest anotimp, riscati sa vi se retraga certificatul de inamtriculare. Cum puteti evita sanctiunea, aflati in articol.

Avand in vedere avertizarea meteo privind racirea accentuata a vremii, caderea de precipitatii sub forma de ninsoare si intensificari ale vantului, politistii recomanda conducatorilor de autovehicule „sa circule cu prudenta, sa reduca viteza de deplasare si sa evite manevrele riscante, care nu sunt absolut necesare, precum depasirile pripite”.

In plus, Politia Rutiera atentioneaza ca utilizarea anvelopelor de iarna este obligatorie atunci cand se circula pe drumuri acoperite cu zapada, gheata sau polei. De asemenea, autovehiculele cu greutatea de peste 3,5 tone trebuie echipate cu dispozitive antiderapante.

„Pentru ca traficul rutier si pietonal sa se desfasoare in conditii de normalitate, in zonele in care va ninge, vor fi instituite filtre rutiere pentru verificarea echiparii corespunzatoare a autoturismelor pentru sezonul de iarna”, mai informeaza Politia Rutiera.

 Atentie! Pentru neechiparea corespunzatoare se retrage certificatul de inmatriculare, iar valoarea amenzii este intre 9 si 21 puncte amenda.

Conducerea pe timp de iarnă
Sunt putine persoanele care gasesc o reala placere in a conduce pe zapada. In special din cauza dificultatii in a pastra directia de deplasare, vitezelor mici, frigului, etc. Urmand aceste sfaturi veti putea sa va terminati calatoria cu bine. Nu uitati ca zapada si gheata ridica probleme chiar si pentru cel mai experimentat conducator auto.

Adaptati permanent viteza de rulare la conditiile de drum si de trafic.

» Asigurati-va ca masina este in stare buna de functionare. Nu uitati sa verificati in prealabil si instalatia de incalzire interioara, dezaburirea lunetei spate, stergatoarele de parbriz, lichidul de racire, lichidul de stergere a parbrizului, pneuri de zapada (M+S). Dotati-va autovehiculele cu anvelope pentru sezonul rece.
Informati-va asupra conditiilor de deplasare pe traseul ales, precum si despre conditiile meteo rutiere prognozate pentru zona tranzitata.

» Planificati-va calatoria tinand cont de conditiile si previziunile meteo.
Asigurati-va rezerve de combustibil, apa, hrana, haine groase, paturi, medicamente, un telefon mobil pe care sa-l folositi in caz de urgenta, apeland cu mult calm numarul de urgenta 112, precum si un incarcator/baterie de rezerva. Tineti la indemana un pachet de urgenta. Acesta poate consta (dar fara a se limita la) din: o lanterna, o patura, cateva pachete cu ciocolata, o lopata, nisip.
Utilizati luminile de intalnire si pe timpul zilei, pe toate categoriile de drumuri si a celor de ceata in cazul aparitiei acestui fenomen.
Tineti cont de faptul ca atunci cand afara este zapada, distantele sunt mai greu de apreciat. De aceea, mentineti o distanta mai mare intre masina pe care o conduceti si cea din fata!

» Prima zapada este cea mai periculoasa. In cazul in care nu a fost aruncat nisip, drumul devine alunecos. Nisipul aruncat pe strada are rolul de a creste aderenta asfel incat, daca se circula cu atentie, drumul este aproape sigur. Un alt pericol este acela al dezghetului-inghetului peste noapte, ceea ce duce la formarea unui strat subtire de gheata pe suprafata drumului. Atunci drumurile neacoperite de nisip devin aproape impracticabile. Un alt inlocuitor al nisipului o constituie sarea. Aceasta va transforma gheata sau zapada intr-o mocirla sarata, dar va imbunatati aderenta cauciucului. Principalul dezavantaj este ca amestecul de apa si sare este foarte coroziv pentru elementele metalice expuse ale masinii. Solutia este de a o spala de indata ce vremea o va permite, insistand pe partea inferioara a ei.
Evitati sa actionati brusc frana si mecanismele de directie, deoarece puteti derapa foarte usor. » Daca vehiculul derapeaza, nu franati. Ridicati usor piciorul de pe acceleratie si rotiti volanul in sensul in care derapeaza FATA masinii. Manevra asta va permite sa recontrolati autovehiculul. Rotiti volanul usor si nu prin miscari bruste.

» Utilizati frana de motor. Aceasta se obtine prin trecerea intr-o treapta de viteza inferioara.

ATENTIE: daca turatia motorului in treapta superioara este ridicata, in treapta inferioara o idee buna ar sa accelerati la debreiere, urmand sa eliberati progresiv acceleratia. In cazul in care diferentele de turatie sunt foarte mari masina poate derapa.

» Ce faceti cand va impotmoliti in zapada? Primul sfat este sa nu mai accelerati; nu veti iesi ci veti face mai mare groapa in care s-a impotmolit masina. Echipamentul de urgenta este cel mai important! Presarati nisip sau sare in jurul rotilor motoare pentru a imbunatati aderenta masinii. O alta solutie ar fi sa puneti un covor vechi sub roti de care acestea sa se ‘agate’. Puteti de asemenea sa eliberati zapada din fata rotilor cu ajutorul lopetii

» O idee buna este sa plecati de pe loc in treapta a 2-a a cutiei de viteze. Asta va imprima un moment mai scazut asupra rotilor, ceea ce va face ca tendinta de derapare sa fie mai scazuta. Necesita insa o corelare mai mare intre cele doua pedale: ambreiaj si acceleratie.

» Gheata este si mai problematica. Cu cat este mai subtire cu atat este mai greu de vazut. Gheata va persista si in zilele mai insorite de iarna, in zonele umbrite de copaci sau cladiri. De asemenea, dupa o noapte cu temperaturi scazute sub 0°, asteptati-va sa intalniti portiuni de gheata.

Respectati indicatiile agentilor de circulatie si a lucratorilor de la Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale, in cazul interzicerii temporare a circulatiei pe unele sectoare de drum, pentru facilitarea interventiei echipajelor de deszapezire si a autosalvarilor.
In zilele cu ninsori, viscol, ploi, temperaturi scazute, fiti mai atenti la pietoni. Acestia sunt mai putin prudenti, circula zgribuliti, astfel ca nu se asigura corespunzator la traversare.

Ziarul Ultima Oră este de acord cu orice tip de comentariu atât timp cât păstrează termenii unui limbaj civilizat, fără atacuri injurioase ori diverse amenințări la adresa semnatarilor articolelor susmenționate. Restul mesajelor ( cu un conținut inadecvat, injurios, nepotrivit cu ținuta morală și etică a publicației noastre ori având o clară tendință de mesaj publicitar) va fi eliminat din sistem iar ”atacatorii” vor fi blocați. Vă mulțumim!

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>