Ultima ora
Publicat: luni, 02 octombrie 2017

Trenule – masina mica

Bucuresti, 2 octombrie 2017. In prima parte a acestei saptamani se va desfasura la Bucuresti a 12-a editie a Railway Pro Investment Summit, care va reuni sute de actori majori ai pietei feroviare internationale.

Am participat la editia de anul trecut si, ca nepot de ceferist si consultant in strategie, am fost frapat de faptul ca in timp ce in majoritatea tarilor membre ale UE, dar si in nenumarate alte tari din intreaga lume se lanseaza permanent proiecte care mai de care mai ambitioase de modernizare si dezvoltare a infrastructurilor feroviare, in Romania caile ferate joaca de ani de zile un rol trist, de Cenusareasa.

In perioada 2014-2020 tarile membre ale UE au la dispozitie fonduri TEN-T pentru infrastructura, in valoare de circa 500 miliarde de euro. Grecia, de exemplu, desi trece de ani de zile printr-o criza profunda, si-a gasit resurse de viziune sa modernizeze segmentul foarte dificil, care trece printr-o zona muntoasa, si conecteaza Salonicul cu Europa Centrala, via Belgrad, Zagreb, Salzburg, in cadrul coridorului european TEN X. Si Slovacia face progrese mari reconstruind sau modernizand linii ferate din reteaua TEN-T. Sunt doar doua exemple europene din zecile sau sutele disponibile pentru oricine este sincer interesat.

Pe continentul asiatic, foarte recent, India a anuntat un proiect ce pare la prima vedere din zona SF: un tren care va atinge 350 km / ora si care va include un segment submarin, fiind realizat cu tehnologie shinkansen, japoneza.

Astimp in Romania pe multe tronsoane se circula mai incet decat acum 100 de ani, prost si scump. Si ca si cum asta nu ar fi fost suficient, la sfarsitul anului trecut guvernul a aprobat un masterplan al transporturilor in care se pregateste sa abandoneze 40% din actuala retea de cai ferate, desi in tarile normale sistemul feroviar este « coloana vertebrala » a transportului european.

Daca pe timpul bunicului meu caile ferate erau o noua tehnologie echivalenta cu Internetul din zilele noastre iar Romania, condusa pe atunci de oameni inteligenti si patrioti, a fost unul dintre early adopters, ajungand ca la un moment dat sa aiba una din cele mai mari, dense si utilizate retele din Europa, iate-ne in situatia ca astazi decidenti inepti sa distruga ceea ce altii si-ar fi dorit sa aiba si ar face totul sa poata moderniza si extinde.

In urma cu cateva luni a iesit la iveala scandalul imens din care am aflat cu totii ca cel putin una din companiile private de transport feroviar din Romania a obtinut o pozitie privilegiata si facilitati necuvenite pe piata datorita coruptiei la nivel inalt. Proprietarul respectivei companii a fost gasit spanzurat in toaleta unui avion pe o ruta care lega Brazilia de Costa Rica.

Linia Bucuresti-Giurgiu, prima construita pe teritoriul regatului Romaniai, la indemnul regelui, cu lucrari incepute in 1 septembrie 1865 de firma britanica John Trevor-Barkley, si inaugurata in 26 august 1869 este de mai mult de zece ani deviata prin Videle (117 km in loc de 59 !) si de-abia in primavara acestui an a fost reluata cu chiu cu vai pe 42 din cei 59 de kilometri, necesitand transbordare.

Podul de la Comana este in continuare rupt pentru ca niste smecheri locali au furat pietrisul de la baza piciorului de pod, fragilizandu-l si facand-ul sa se rupa la o viitura pe Neajlov.

Cand vom scapa oare de smecherii locali — si centrali — care fura non-stop « pietrisul », surpand sub ochii nostri piciorul de pod al statului roman?

 

Geo Scripcariu

Ziarul Ultima Oră este de acord cu orice tip de comentariu atât timp cât păstrează termenii unui limbaj civilizat, fără atacuri injurioase ori diverse amenințări la adresa semnatarilor articolelor susmenționate. Restul mesajelor ( cu un conținut inadecvat, injurios, nepotrivit cu ținuta morală și etică a publicației noastre ori având o clară tendință de mesaj publicitar) va fi eliminat din sistem iar ”atacatorii” vor fi blocați. Vă mulțumim!

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>