Ultima ora
Publicat: marți, 31 decembrie 2013

Tu stii cum sa ai un Revelion reusit?

Anul 2014 bate la usa! Indiferent unde iti petreci Noaptea dintre Ani – in tara sau in strainatate, fii informat! Afla ce drepturi ai in calitate de consumator si urmeaza sfaturile A.N.P.C.P.P.S. Romania – InfoCons prezentate de Ultima Ora pentru a avea un Revelion reusit!

La supermarket

Cand cumperi produse alimentare, fii atent la ambalajul produselor: daca ambalajul este bombat sau prezinta deformari, inseamna ca produsul nu prezinta deplina siguranta. Evita achizitionarea unor asemenea produse!

Nu cumpara produse care nu iti inspira incredere din perspectiva calitatii si a modului de informare prin etichetare. Citeste eticheta si urmareste termenul de valabilitate! Eticheta trebuie sa contina o serie de informatii precum: elementele de identificare – detaliate, lista ingredientelor, proportia acestora, data limita de consum, cantitatea neta. Atentie! Refuza orice produs a carui eticheta prezinta modificari a datei limita de consum sau care nu are inscrisa aceasta data.

Pastreaza bonul fiscal pentru a proba achizitionarea produsului in cazul in care doresti sa reclami calitatea sau siguranta unui produs.

Nu cumpara produse alimentare din locuri neautorizate! Risti sa achizitionezi un produs neconform, care iti poate pune in pericol sanatatea!

La salonul de infrumusetare

Pentru a avea un Revelion reusit, A.N.P.C.P.P.S. Romania – InfoCons recomanda consumatorilor care apeleaza la serviciile unui salon de infrumusetare sa se asigure ca lista tarifelor serviciilor oferite este completa, detaliata, cu precizarea tarifului si a tuturor operatiunilor ce caracterizeaza serviciul. De asemenea, este important ca produsele cosmetice folosite in saloanele de infrumusetare sa respecte termenul de valabilitate, consumatorul putand refuza utilizarea unui produs, in cazul in care considera ca acesta nu are calitatea dorita. Nu uita, cere bonul fiscal pentru orice produs sau serviciu achizitionat!

La restaurant

Asigura-te ca prin consultarea meniului poti afla toate informatiile privind cantitatile produselor oferite si preturile acestora. Daca mancarea pe care ai comandat-o te nemultumeste si consideri ca nu este conforma din punct de vedere calitativ, ai dreptul sa refuzi comanda. Ia atitudine! Cunoaste-ti drepturile!

Calatoresti?

Cu autobuzul si autocarul

In cazul in care optezi pentru o calatorie pentru distante lungi (adica de peste 250 km), ai urmatoarele drepturi:

  • asistenta adecvata (gustari, mancare si bauturi racoritoare, precum si, daca este necesar, pana la doua nopti de cazare la hotel, in limita a 80 € pe noapte, cu exceptia cazurilor de conditii climaterice grave sau dezastre naturale majore) in situatiile de anulare sau in urma unei intarzieri de peste 90 de minute in cazul unei calatorii de peste trei ore;
  • garantarea rambursarii sau a redirectionarii in situatii de suprarezervare sau in caz de anulare sau in urma unei intarzieri de peste 120 de minute fata de ora de plecare estimata;
  • despagubiri de 50 % din pretul biletului in urma unei intarzieri de peste 120 de minute fata de ora de plecare estimata, in cazul anularii unei calatorii si daca transportatorul nu ofera pasagerilor posibilitatea de redirectionare sau de rambursare;
  • informare in cazul anularii serviciului sau al intarzierii plecarii;
  • protectia pasagerilor in caz de deces, vatamare corporala, pierdere sau deteriorare ca urmare a unui accident rutier, in special in ceea ce priveste nevoile imediate de ordin practic in caz de accident (inclusiv pana la doua nopti de cazare la hotel, in limita a 80 € pe noapte);
  • asistenta specifica gratuita pentru persoanele cu handicap si persoanele cu mobilitate redusa, atat in terminale, cat si la bord si, daca este necesar, transport gratuit pentru insotitori.

Cu avionul

Nu ti se permite imbarcarea, zborul tau este anulat ori s-au facut rezervari peste limita locurilor disponibile? Atunci ai dreptul:

  • fie sa iti continui calatoria folosind mijloace de transport comparabile,
  • fie sa obtii rambursarea pretului biletului si, daca este cazul, sa beneficiezi de transport gratuit inapoi la punctul de plecare.

Intarzieri majore – ai dreptul la rambursarea costului biletului daca zborul intarzie mai mult de 5 ore. Din momentul in care accepti solutia rambursarii, compania aeriana este scutita de obligatia de a-ti asigura continuarea calatoriei sau de a-ti oferi alt tip de asistenta.

Compania aeriana are datoria de a te informa asupra drepturilor de care beneficiezi si asupra motivelor refuzului imbarcarii, anularii zborului sau intarzierii prelungite a acestuia (in general, este vorba despre orice intarziere de peste 2 ore, cu exceptia zborurilor pe distante de peste 3 500 de km, caz in care se iau in considerare intarzieri de pana la 4 ore).

Daca bagajele pe care le-ai predat la check-in sunt pierdute, deteriorate sau au sosit cu intarziere, ai putea avea dreptul la o despagubire din partea companiei aeriene, cu o valoare de pana la aproximativ 1 220 euro.

Cu trenul

In cazul anularilor sau intarzierilor, companiile feroviare au obligatia sa te informeze asupra evolutiei situatiei.

Daca se anunta ca vei ajunge la destinatia finala cu o intarziere de cel putin o ora, poti:

  • sa iti anulezi calatoria si sa soliciti rambursarea imediata a pretului biletului (integral sau doar pentru segmentul de calatorie neefectuat).

Daca intarzierea te impiedica sa iti indeplinesti scopul calatoriei, ai putea sa beneficiezi inclusiv de transport gratuit inapoi la punctul de plecare sau sa iti continui calatoria cu prima ocazie, ori la o data ulterioara aleasa de tine. Aceasta solutie poate presupune alte mijloace de transport, daca trenul este blocat, iar serviciile respective au fost suspendate.

  • sa primesti gustari si bauturi racoritoare (in functie de durata de asteptare)
  • sa beneficiezi de cazare – daca trebuie sa astepti peste noapte.

Daca alegi sa iti continui calatoria in conditiile date sau accepti propunerea de a folosi alt mijloc de transport pentru a ajunge la destinatie, ai putea avea dreptul la despagubiri dupa cum urmeaza:

  • 25% din pretul biletului pentru intarzieri intre 1 si 2 ore
  • 50% din pretul biletului pentru intazieri de peste 2 ore.

Daca bagajele tale inregistrate au fost pierdute sau deteriorate in cursul calatoriei, ai dreptul la despagubiri. Acest drept nu se aplica insa daca bagajele erau impachetate necorespunzator, aveau o natura speciala sau nu erau adecvate pentru transport.

Asociatia Nationala pentru Protectia Consumatorilor si Promovarea Programelor si Strategiilor din Romania – InfoCons si Ultima Ora iti ureaza un An Nou fericit, cu sanatate si realizari! La multi ani cu o9atitudine!

Ziarul Ultima Oră este de acord cu orice tip de comentariu atât timp cât păstrează termenii unui limbaj civilizat, fără atacuri injurioase ori diverse amenințări la adresa semnatarilor articolelor susmenționate. Restul mesajelor ( cu un conținut inadecvat, injurios, nepotrivit cu ținuta morală și etică a publicației noastre ori având o clară tendință de mesaj publicitar) va fi eliminat din sistem iar ”atacatorii” vor fi blocați. Vă mulțumim!

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>