Ultima ora
Publicat: miercuri, 25 septembrie 2013

Utilajele care sapă tunelurile pentru metroul din Drumul Taberei, în funcțiune. Magistrala spre Otopeni, din 2016

Ministerul Transporturile anunță că au pornit utilajele care sapă tunelurile Magistralei 5 de metrou, Drumul Taberei-Eroilor, miercuri fiind pus în funcțiune primul echipament (TBM – tunnel boring machine). Evenimentul de lansare a avut loc în prezența primului ministru, Victor Ponta și a ministrului Transporturilor, Ramona Mănescu, pe şantierul viitoarei staţii de metrou Academia Militară, ce face parte din tronsonul 1 Drumul Taberei – Eroilor, al Magistralei 5 de metrou. „Utilajele nu se mai opresc până nu termină de săpat tunelurile. Vom supraveghea cu atenție aceste lucrări pentru ca termenele să fie respectate. Am cerut constructorului să se asigure că traficul la suprafață va fi redat conform planificării, la finalul anului viitor”, a declarat ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu. Potrivit programului de lucrări, structura staţiilor şi a tunelelor va fi gata în prima jumătate a anului 2015. Urmează lucrările de montare a căii de rulare, cele de automatizări şi finisajele. Termenul preconizat pentru darea în folosinţă a tronsonului Râul Doamnei – Eroilor 2 este al doilea semestru al anului 2016. Proiectul este finanţat din fonduri structurale nerambursabile în cadrul Programului Operational Sectorial –Transport.

Magistrala 6, Gara de Nord-Aeroportul Henri Coanda, în constructie din 2016

Pe de altă parte, conform wall-street.ro, proiectul Magistralei 6 de metrou, pe tronsonul Gara de Nord-Aeroportul Henri Coanda, va fi finalizat doar dupa ce autoritatile vor incheia lucrarile la tronsonul Drumul Taberei-Universitate si linia spre Lacul Straulesti, a declarat premierul Victor Ponta. „Problema este ca daca incepem zece proiecte si nu terminam niciunul, asta este cea mai rea varianta. Noi ne-am trezit ca sapaturi trei metri la Magistrala 5 si niciun ban, cu studiul de fezabilitate si niciun ban pentru aeroport, cu toate lucrurile incepute cate un pic si nimic terminat. Haideti sa ne concentram sa terminam asta (Magistrala 5-n.r.), sa terminam Straulestiul si dupa aceea o sa facem si drumul spre aeroport”, a spus Ponta, aflat pe santierul Magistralei 5.

Declarații de presă susținute de premierul Victor Ponta, după vizitarea lucrărilor la șantierul Magistralei 5 de metrou, Drumul Taberei-Pantelimon

Victor Ponta: În primul rând, am vrut, împreună cu doamna ministru, să fim aici la momentul în care această nouă tehnologie, care nu a mai fost folosită în România şi care e considerate un vârf tehnologic pentru toată Europa şi pentru toată lumea, intră în funcţiune. Mă asigur, împreună cu directorul general de la Metrorex şi cu constructorul care are responsabilitatea efectuării acestei lucrări, că există finanţare, că se lucrează, este tehnologie aici. Pentru comparație cu modul în care s-a lucrat la celelalte magistrale, cu o tehnologie, evident, mai veche, am aflat că actuala mașină – Varvara se numește, nu? – lucrează cu o viteză de 10 ori mai mare decât s-a lucrat la celelalte magistrale. Îmi pare groaznic de rău pentru locuitorii din această zonă care mai au de suferit o perioadă cu traficul rutier; ideea este ca, la final, nu doar să se redea toate părțile de carosabil dar, mai ales, transportul persoanelor cu noua linie de metrou să fie realizat. Răspundem împreună – Guvern, Minister, Metrorex și constructorul – că lucrările merg fără niciun fel de întrerupere și fără niciun fel de sincopă. În rest, eu mă bucur să fim în această postură, a celor care fac lucruri; alții stau și ne critică, așa s-a împărțit lumea, între cei care fac și cei care critică la televizor. Important e că acest proiect, care a început foarte prost – ca să v-o spun foarte direct, nu a fost gândit foarte clar ca finanțare, ca timp, fostul guvern a alocat 10 milioane euro, noi trebuie să alocăm restul, până la un miliard și jumătate ca să înțelegeți; în schimb ei critică de 10 milioane, noi facem de un miliard și jumătate, dar e mai puțin importantă această polemică politică. Am încredere că și constructorul și toți cei care acum efectiv lucrează aici își fac treaba foarte bine; noi asigurăm finanțarea, d-na ministru asigură supravegherea și, cât mai repede posibil, pe măsură ce se avansează cu lucrările, să se redea partea de carosabil, traficul să fie mai ușor și, în 2015, ar trebui să fie funcțional.
Reporter: Cât a întârziat proiectul?
Victor Ponta: Cu un an, pentru că nu s-a pus niciun ban în bugetele pe 2011 și 2012; noi am pus în 2012 la rectificare bani și acum în 2013. Un lucru extraordinar de important: pentru a nu depinde de fiecare data de bugetul de stat, faptul că s-a reușit trecerea unei părți importante din finanțare în POS Transport, după ce s-a deblocat acesta – pentru că era blocat de pe vremea d-nei Boagiu și a d-lui Iordache, pe care îi știți foarte bine, e adevărat, unul e liber, celălalt e în închisoare dar au exact aceeași responsabilitate pentru faptul că am avut programul blocat – l-am deblocat, am trecut și lucrările de la Metrou, de aici de la magistrală și, în felul acesta, și finanțarea europeană pune o încărcătură mai mică pe buget, nu trebui să tăiem din alte părți și asigură o continuitate de care constructorii au foarte mare nevoie; pentru că, din punct de vedere tehnologic, această mașinărie extrem de complicată și extrem de performantă a pornit, a durat o perioadă pentru pregătirea șantierului, însă, din momentul în care pornit, nu se oprește, lucrează 24 de ore din 24.
Reporter: Pentru Străulești sunt bani?
Victor Ponta: Da. Am întrebat și eu primarii din marile orașe din Europa. Peste tot e aceeași problemă: nu ai cum să construiești metroul decât creând, pentru o perioadă de timp, foarte multe probleme pentru traficul rutier, însă, până la urmă, este o pierdere asumată de către noi toți, dacă vrem, iar metroul e necesar într-un oraș ca Bucureștiul. O perioadă de chin cu traficul rutier e inevitabilă, se întâmplă în toate marile capitale. Cei care lucrează aici au lucrat și în alte mari capitale europene, se respectă toate condițiile de mediu, bani sunt, acum se lucrează.
Reporter: Majoritatea capitalelor lumii au contact la aeroport cu metroul. La noi văd că nu.
Victor Ponta: Știu că d-na ministru s-a văzut cu finanțatorii japonezi. Problema e următoarea: dacă începem 10 proiecte și nu terminăm niciunul, e cea mai rea variantă
– noi cu asta ne-am trezit, ne-am trezit cu săpat 3 metri la Magistrala 5 și niciun ban, cu studiul de fezabilitate și nici un ban pentru aeroport, cu toate lucrurile începute, așa, câte un pic și nimic terminat. Haideți să ne concentrăm întâi să terminăm ăsta, să terminăm Străuleștiul, după care o să facem și drumul spre aeroport.
Reporter: /…/
Victor Ponta: Da, pe măsură ce se avansează cu lucrările în subteran, fiecare metru sau kilometru de șosea care poate fi acoperit și redat traficului rutier se redă. Cel mai probabil, însă, din ceea ce mi-au spus specialiștii, o schimbare semnificativă în facilitarea traficului rutier va fi undeva în toamna lui 2014, nu mai repede, nu are rost să-i mințim pe oameni, le spunem adevărul. Așa se face un metrou, n-ai cum să construiești decât acoperind și folosind anumite zone.
Reporter: /…/
Victor Ponta: Eu țin la cele două… Dar o să vorbim la Guvern, nu vreți mai bine să vorbim și despre Codul Rutier și despre Codul insolvenței? Eu am să folosesc fiecare ocazie, inclusiv astăzi, aici suntem la metrou, e adevărat. În România se vorbește de faptul că adoptăm măsuri fără dezbatere, și eu tot vorbesc, uite, se află în dezbatere Codul insolvenței, Codul Rutier, am pus în dezbatere proiectele miniere. Haideți să le dezbatem! La noi nu le dezbate nimeni și după ce stai cu ele o lună – două, vine cineva la final și zice: ”Nu e bine”. Ei, asta nu se poate. Deci, mai stăm încă o săptămână, mai dezbatem, mai vedem, sunt greșeli, le îndreptăm, dar boala asta românească, care de fapt nici nu te uiți pe proiect și la final, după ce se adoptă, vii și spui că nu e bun, mi s-a întâmplat și astăzi. Astăzi, am primit că la Codul insolvenței ar mai fi niște oameni care vor să facă observații și am zis: ”Domne, de o lună e în dezbatere, de ce v-ați trezit astăzi? dacă nu-l adoptam astăzi vă trezeați?” ”Păi, da, dar astăzi… ”Bine, uite, încă o săptămână, la fel ca și la, Codul Rutier; spuneți odată ce credeți că e bine sau e rău, dar nu după ce se adoptă”. Așa încât fac prin intermediul dvs apel, la fel cum fac apel… Aici, mai trece președintele pe la serviciu, mai trece vreun ”băiat” de-al lui pe aici prin zonă, face o poză cu telefonul și zice că nu se lucrează. S-a lucrat în ultima perioadă, s-a pregătit acest șantier, acum puteți veni și dvs; dacă vi se pare că lucrurile astea se fac peste noapte, înseamnă că n-are rost…
Reporter: /…/
Victor Ponta: De acord, însă s-a pregătit totul pentru mașini.
Reporter: Exact cum e acum era și în ianuarie.
Victor Ponta: Dar nu era mașina. Acum este.
Reporter: Erau și mașinile… Erau mașinile jos.
Victor Ponta: Asta?
Reporter: Da, da, da.
Victor Ponta: Asta care a pornit acum? /…/

Reporter: Toate, toate, amândouă erau?
Victor Ponta: Când ați pregătit-o?
/…/: Era băgată, dar nu era pregătită.
Victor Ponta: …tehnologic.
/…/: Au spus că în 3 săptămâni îi dau drumul și n-au avut bani.
Victor Ponta: Bani au fost, știți si dvs.
Reporter: /…/ cum e cu treaba de pe 30? Avem metrou, dar nu avem oameni care să /…/, așa am înțeles luni.
Victor Ponta: Știu că doamna ministru și ministrul Bugetului, dl Voinea, au discutat și vor continua să dialogheze. Evident că îmi doresc să nu existe grevă la metrou și îmi doresc ca toate eforturile pe care toată țara le face – pentru că să știți că noi dăm în fiecare an 800 de milioane subvenție la metrou din banii tuturor cetățenilor României, și cel din Sălaj și cel din Botoșani plătește pentru metrou – 1,5 miliarde euro pentru această magistrală îi dăm din banii tuturor cetățenilor și cel din Timișoara și cel din Constanța plătește pentru metrou, așa încât asta ar mai lipsi acum, să avem și o grevă; după ce că facem toate eforturile, cred că n-ar fi corect și de bun simț.
Reporter: Aţi avut o discuţie cu doamna Grapini, astăzi ?
Victor Ponta: Am avut o discuţie cu doamna Grapini. NU am o problemă. Dimpotrivă. Eu apreciez efortul pe care îl face doamna Grapini. Cred că trebuie să se obişnuiască mai mult cu poziţia de ministru, că nu mai e aşa, un producător de textile care vorbeşte cu presa. Când vorbeşte cu presa ca ministru, orice greşeală, orice echivoc, de-abia aşteaptă să ţi-o scoată din context. Mai e un lucru pe fond, dincolo de acest lucru: doamna Grapini a muncit foarte mult şi eu sunt foarte mulţumit de munca domniei sale, pentru proiectul privind impozitul forfetar. Acuma, că primeşte nişte jigniri absolut suburbane de la un deputat – de la PNL, nu? – sau mă rog, ce-o fi el, treaba lui, de la un deputat de Bucureşti, sigur că afectează. Eu sunt mai rezistent la jigniri, dar dna Grapini cred că nu merită să fie tratată ca la bodegă de un coleg de alianţă teoretic. Aşa încât eu vreau doar să vă spun că susţin proiectul dnei Grapini privind impozitul forfetar, cred că e un proiect bun; va pleca la parlament acest proiect şi dacă cineva are critici – mai ales dintre ai noştri, cei din USL – poate să adreseze acele critici într-un limbaj urban, că tot suntem la metrou.
Reporter: /…/
Victor Ponta: Nu. Sincer, nu este vorba de aşa ceva. Repet, când eşti ministru, tot ceea ce spui se întoarce pe o sută de feţe şi uite, învaţă şi doamna Grapini aceste dezavantaje ale funcţiei.
/…/ pentru Slovacia şi România şi toate poveştile care au apărut că nu ştiu ce pierdem, cum să pierdem, ideea asta e la n+3 să nu pierdem nici un ban şi după cinci ani când nu am absorbit nici un euro, poate euro pentru poşetele doamnei Udrea, dar în rest…eram la 7%, am ajuns acum la 22-23%, însă nu putem recupera decalajul în doi ani de aceea regula n+3 adoptată şi ieri, în comisia specială a parlamentului european ne ajută să folosim aceşti bani.
Reporter: Deci, domnul Dragnea nu a trimis nici un document…
Victor Ponta: Renunţă la bani ?
Reporter: Da
Victor Ponta: Haide domnule, fiţi serioşi. Da
Reporter: Domnule prim-ministru apropo de închiderea podului de la Agigea…
Victor Ponta: Cu podul de la Agigea, lucrurile stau în felul următor. Ideea este următoarea. Conform unui raport făcut de CNADNR, 40% din structura podului este afectată şi poate să cadă în orice moment. Ori noi nu putem să ne asumăm responsabilitatea să zicem, bun…să se meargă mai departe pe pod, doamne –fereşte să nu se întâmple ceva. Însă au existat pe plan local nişte suspiciuni că CNADNR-ul este cum să spun, prea prăpăstios şi că de fapt nu este aşa de afectat podul, o să discut şi deja am discutat cu domnul Şova şi o să trimitem zilele acestea încă o expertiză independentă care să ne spună foarte clar, da e un pericol de cădere, atunci îl închidem podul şi îl terminăm până la sfârşitul anului cu toate impedimentele necesare. Dacă există o expertiză independentă care ne spune că mai ţine podul, il mai ţinem dar la un moment dat tot mai trebuie reparat, el a fost făcut pe vreme lui Ceauşescu, când a fost făcut canalul şi de atunci nu l-a mai reparat nimeni. Era vorba să se închidă în aprilie, ca să vă spun adevărul şi în aprilie am zis că e un dezastru, distrugem tot turismul la Marea Neagră. Acum suntem în octombrie, dacă nu e bine nici în octombrie, e bine în ianuarie sau e bine în februarie, asta e până la urmă. Însă, repet pentru a nu exista nici o suspiciune, zilele acestea mai facem încă o expertiză independentă, nu a CNADNR, dacă expertiza confirmă că acel pod e un pericol atunci clar trebuie să îl închidem şi să îl reparăm cât mai repede. Am înţeles că trei luni ar fi durata maximă. Vă daţi seama că dacă ar fi după mine nu aş vrea să închidem nici un pod, dar nici nu putem să ne asumăm răspunderea că doamne-fereşte se întâmplă un accident şi după aceea cine plăteşte pentru vieţile pierdute. Asta e situaţia cu infrastructura. Nu poţi să faci omletă fără să nu spargi ouăle. Nu poţi să faci metrou dacă nu sapi. Nu poţi să ai podul sigur dacă nu îl repari şi tot aşa. Sigur că dacă s-ar putea să nu se închidă niciodată nimic ar fi extraordinar, dar încă nu s-a găsit soluţia tehnică.
Reporter: Sunt 21 de parlamentari daţi în judecată de ANI pentru incompatibilitate. Veţi aştepta toate verdictele în cazul acestor parlamentari pentru a organiza la pachet acele…?
Victor Ponta: O să discut cu conducerea Parlamentului aceste lucruri. Cu doamna ministru împreună verificăm tot ce s-a făcut în ultima perioadă la toate structurile de căi ferate, pentru că e vorba de Infrastructură, Călători, Marfă şi în măsura în care există nereguli fiţi absolut convinşi că doamna ministru, cu sprijinul Corpului meu de Control, vom lua toate măsurile necesare. Dar, deocamdată nu are rost să vorbim în teorie, vorbim cu probe. Deocamdată însă, apropo de probe, avem peste 30 de plângeri penale cu date, cu documente trimise de peste un an la DNA legat de fapte de corupţie şi fapte grave la Poşta Română, la ANAF, la… – nu mai le iau de la capăt le ştiţi foarte bine. Îmi doresc foarte mult să primim un răspuns: ori oamenii ăia au fost curaţi ca lacrima şi nu au făcut nimic, ori dacă sunt vinovaţi să răspundă. Dar, sigur, asta nu ţine de competenţa guvernului; noi sesizăm. Dacă nu mă înşel şi cu metroul am sesizat nişte lucruri de aproape un an de zile despre… şi nu avem nici un răspuns. La un moment dat sper să-l avem. Mersi. Acum haideţi staţi că am făcut conferinţă, staţi pe loc să nu urcăm cu camere şi ieşim noi şi ne vedem la guvern.
/…/
Victor Ponta: Sigur. În noiembrie trebuie să fie în parlament. Gata nu mai zic nimic, ca să nu veniţi cu noi./

 

Comments

comments

Ziarul Ultima Oră este de acord cu orice tip de comentariu atât timp cât păstrează termenii unui limbaj civilizat, fără atacuri injurioase ori diverse amenințări la adresa semnatarilor articolelor susmenționate. Restul mesajelor ( cu un conținut inadecvat, injurios, nepotrivit cu ținuta morală și etică a publicației noastre ori având o clară tendință de mesaj publicitar) va fi eliminat din sistem iar ”atacatorii” vor fi blocați. Vă mulțumim!

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>