Ultima ora
Publicat: duminică, 12 martie 2017

Vedere de pe „Pervazul lui Dumnezeu 75”

Ieri seară,la librăria Humanitas din Galaţi a avut loc lansarea volumului „Pervazul lui Dumnezeu 75”, de Ana Barton. Evenimentul a fost excelent organizat de către gazde prin iniţiativa directorului gălăţean al librăriei, Ramona Neagu şi s-a bucurat de participarea unui public numeros si avizat.
În deschidere a vorbit profesorul de filozofie Doru Căstăian, un tânăr intelectual de marcă al urbei, care s-a preocupat constant să anime atmosfera. Pe parcursul desfăşurării evenimentului a lansat în rafale provocări culturale diverse, şi a pus în legătură discipline precum filozofia,literatura,psihologia, etologia chiar, acestea fiind teme recurente, care apar, direct sau implicit, în literatura profundă a Anei Barton. Realitatea înseşi a fost pusă sub semnul întrebării, in ciuda faptului că simpla chestionare a realitătii este dovada parametrilor ei de funcţionare. Nimicul nu raspunde la intrebari.

Ana Barton ,de necrezut pentru un scriitor postmodern se declară fascinată de personalitatea şi scrisul viguros şi rafinat în simplitate al lui Ion Creangă. Ea îl prizează pe marele povestitor dintr-un creuzet atemporal şi în ciuda peisajului social total diferit, întoarce fiinţa către surse si tradiţie.Ea împărtăşeşte cu cititorii fericitul simulacru de firesc , artificiul prin care fiecare prelucrează diferit de ceilalţi realitatea şi adesea,diferit faţă de el însuşi . Astfel, Ion Creangă este în viziunea autoarei cu origini târgoviştene un suprarealist prin totala libertate pe care şi-o arogă în a percepe, a decupa realitatea, şi a interveni demiurgic asupra ei prin emotie,limbaj şi stilistică.
Pentru Ana Barton lansarea de carte de ieri a fost ,după cum ne-a mărturisit „un prilej cu care oamenii au vorbit cu oamenii, În măsura în care arta poate aduce oamenii la un loc, arta supravieţuieşte artistului “.
Doru Căstăian, vede în evenimentul de ieri o reuşită “Cartea de proză scurtă a Anei Barton mi-a prilejuit o surpriză. A fost prima oară când o citeam şi mărturisesc, mă aşteptăm la ceva mai puţin reuşit . S-a dovedit a fi un scriitor matur care are o voce ,stăpâneşte admirabil tehnica , e un scriitor cu lecturi, în mod cert, voi citi şi restul cărţilor sale. Acest volum de proză scurtă , are totuşi valori uşori inegale, nu există scriitor care să adune proze la fel de bune dintr-un volum . Unele sunt extreme de bune din punct de vedere tehnic. Mi-a plăcut subiectul talentul, intertextualitatea, tehnica, faptul că ştie sa creeze emoţie, să dozeze emoţie, să echilibreze ingredientele tehnice fără să exagereze şi scrie pe foarte multe register ,comic, dramatic psihologie până la suprarealism.”
Medicul Cornel Gingarasu, el însuşi un artist fotograf, a imortalizat momentele de reper în evoluţia lansării cărţii. Despre scrisul Anei Barton acesta ne spune: “Nivel intellectual deosebit ,o onestitate deplină, (doamna şi-a spus vârsta şi numele adevărat), şi a aruncat o lumină asupra unui moment foarte intens al crizei scriitorului care are şi alte obligaţii sociale. Incisivitate ridicată, calităţi oarecum masculine din acest punct de vedere catalizat de o sensibilitate şi de un simt al observaţiei feminine.”

Din dezvăluirile autoarei concluzionăm că aceasta recidivează în mod fericit fiind la cea de-a patra carte de autor publicată , pe lângă apariţii în volume colective. A debutat în 2014 cu volumul “Prospect de femeie” la Târgul de Carte Bookfest.

Adrian Onicescu

Fotografia: de Cornel Gingarasu

Ziarul Ultima Oră este de acord cu orice tip de comentariu atât timp cât păstrează termenii unui limbaj civilizat, fără atacuri injurioase ori diverse amenințări la adresa semnatarilor articolelor susmenționate. Restul mesajelor ( cu un conținut inadecvat, injurios, nepotrivit cu ținuta morală și etică a publicației noastre ori având o clară tendință de mesaj publicitar) va fi eliminat din sistem iar ”atacatorii” vor fi blocați. Vă mulțumim!

Leave a comment

XHTML: You can use these html tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>