ACR protesteaza impotriva masurilor „super-restrictive” din noul Cod Rutier

Automobil Clubul Român, asociatia automobilistilor din România, apreciaza demersurile efectuate de politia rutiera pentru imbunatatirea reglementarilor vizând circulatia pe drumurile publice si armonizarea lor cu normele europene in domeniu.
In acest sens, Automobil Clubul Român a formulat, in perioada de pregatire, amendamente, dupa consultarea cu un numar mare de automobilisti. Din pacate, acestea nu au putut fi prezentate, cu toate ca s-a afirmat din partea autorilor ca a fost consultata si Societatea Civila.
Automobil Clubul Român a primit in ultimele zile numeroase opinii din partea unor participanti la traficul rutier. Conform acestora, o serie de prevederi contravin drepturilor cetatenesti si libertatii de miscare ale oamenilor.
Mentionam doar câteva:
1. Proprietarii de autovehicule sunt obligati, conform art. 39, sa comunice politiei rutiere identitatea unei persoane careia i-au incredintat la un moment dat autovehiculul respectiv; aceasta obligatie constituie o incalcare a art. 41 din Constitutia României referitor la protectia proprietatii private.
2. La art. 35 exista o prevedere prin care „Participantii la trafic trebuie sa aiba un comportament care sa asigure fluenta si siguranta circulatiei…”, prevedere de un echivoc evident, care ne aminteste de ceva similar din alte vremuri, prin care „Conducatorul auto era obligat sa circule cu o viteza adaptata limitei evitarii oricarui pericol”.
3. Societatile de asigurari sunt obligate sa comunice politiei, periodic, date referitoare la vehiculele asigurate, conform prevederilor art. 73; se incalca, astfel, sistemul constitutional al dreptului de optiune in protectia proprietatii private, a principiului confidentialitatii in economia de piata si va influenta negativ concurenta societatilor de asigurari, aducând, in acelasi timp, atingere libertatilor fundamentale ale persoanei.
4. In conformitate cu art. 37 al. 4 si art. 59 al. 3, conducatorii auto sunt obligati sa respecte „semnalele” politistilor de frontiera, ale indrumatorilor de circulatie ai Ministerului Apararii Nationale, agentilor cailor ferate, personalului autorizat din zona lucrarilor pe drumurile publice etc., activitate care, pe lânga echivocul creat, conduce la fapte incredibile.
De exemplu: se echipeaza un eventual tâlhar in uniforma de cale ferata, opreste autoturismul si vei fi jefuit. Oare o femeie singura intr-un autoturism ce va face intr-un asemenea caz?
5. Se vorbeste la nivelul administratiei publice de reducerea birocratiei si, prin aceasta, implicit, de reducerea coruptiei. Noua reglementare rutiera are tot felul de prevederi prin care se cere, pe lânga alte atribute legale ale unor autoritati, si in mod expres „acordul sau avizul politiei”.
Numai un neinitiat nu pricepe ce inseamna aceasta.
6. Largirea problematicii care trebuie sa faca obiectul controlului cotidian al politiei rutiere, inclusiv in domenii care nu sunt specifice acesteia, conduce la cresterea numarului de personal salariat din politie, care este retribuit din banii publici, incarcând in continuare bugetul cetateanului, si asa destul de sarac.
7. Am fost tentati sa apreciem introducerea sanctiunilor contraventionale complementare prin acordarea de puncte de penalizare, ca o masura moderna si eficace, dar, prin Regulament, se acorda puncte pentru contraventii marunte, fapt care conduce la retinerea permiselor de conducere cu mai multa usurinta si subiectivism. Prin aceasta manevra, agentii de politie devin „supermen-i”, care, oricând pot „sicana” un conducator auto.
De exemplu: Niciodata in România, tara fara locuri de parcare in toate centrele urbane aglomerate, o greseala de parcare nu a condus la suspendarea permisului de conducere.

***

Citind noua legislatie a domeniului circulatiei rutiere, constatând ca noi, conducatorii auto, nu prea avem nici un drept, iar obligatiile sunt unele hilare sau umilitoare, ne intrebam daca politia slujeste cetateanului, este in slujba lui, sau au reinviat organele de represiune.
Se poate crede ca, sub masca armonizarii legislatiei României cu cea a Uniunii Europene, s-au strecurat obligatii cu efect de „orgoliu politienesc”.
A nu se intelege ca Automobil Clubul Român este partas la o indisciplina rutiera, dar nu orice masura superrestrictiva poate contribui la disciplinizarea traficului rutier.
Opinia noastra este ca indisciplinatii si infractorii din circulatia rutiera nu vor fi nici „domoliti”, nici eliminati prin reglementarile mentionate mai sus sau altele similare din noul act normativ.
De suferit vor suferi, se pare, cei care sunt disciplinati si vor comite unele contraventii din neatentie, care, insa, nu influenteaza semnificativ siguranta rutiera.
Sa nu uitam ca si presiunea psihologica poate conduce la accidente.

Comments

comments

Related posts

Leave a Comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Switch to desktop version