Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate e încă în stadiu de proiect
Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate, ale cărei baze de organizare și funcționare au fost puse prin H.G. nr 997/2016, hotărâre de guvern ce a intrat în vigoare la data de 29.01.2017, adică în urmă cu cinci săptămâni, mai are de așteptat până ce va intra în funcțiune.
Ministrul Mediului, Daniel Constantin, a răspuns pentru cititorii României Curate la câteva întrebări privind demararea în viitor a activității acestei Agenții, care în principal va avea rolul de a superviza activitatea de administrare a ariilor protejate și de creionare a unor metode unitare de evaluare a planurilor de management și de stabilire a priorităților de protecție pe viitor:
RC: Cum se vor repara anomaliile de natură legislativă generate de neînființarea ANANP în cele 60 de zile legale, termen deja depășit?
MM: Până la funcționarea efectivă a ANANP este în vigoare OUG nr. 90/2016, privind stabilirea unor măsuri pentru asigurarea managementului ariilor natural protejate, astfel asigurându-se continuitatea activităților.
RC: Câți angajați va avea ANANP în primă fază (în primele 3 luni de funcționare), în a doua fază (în primul an de funcționare) și pe termen mediu (în 3 ani)?
MM: Cadrul legal pentru structura central ANANP este de 90 de posturi. Această structură a fost dimensionată astfel încât să respecte Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice și în mediul de afaceri, prevenirea și sancționarea corupției, cu modificările și completările ulterioare și atribuțiile principale ce îi revin în sarcină. Funcțiile publice din structura ANANP vor fi ocupate prin concurs, în condițiile legii, fără o previzionare exacta a numărului acestora în timp.
RC: Prima garnitură de conducere va fi numită, va fi o selecție de dosare, va fi concurs?
MM: Conducerea ANANP este asigurată de un președinte, cu rang de secretar de stat, doi vicepreședinți, cu rang de subsecretar de stat și un secretar general, numiți și eliberați prin decizie a primului-ministru.
RC: Care vor fi principalele schimbări în managementul ariilor protejate generată de înființarea ANANP? Ne interesează schimbarea vizibilă în primele 3 luni, vizibilă în primul an, respectiv vizibilă după primii 3 ani de funcționare.
MM: ANANP s-a înființat pentru asigurarea și coordonarea administrării unitare și eficiente a ariilor naturale protejate.
RC: Care vor fi principalele consecințe pozitive generate de introducerea ANANP? (vă rugăm detaliați)
MM: ANANP coordonează și verifică implementarea de către structurile de administrare a planurilor de management și activităților aferente ariilor natural protejate, asigurând monitorizarea specific a capitalului natural, printr-un sistem unitar, informatizat de gestionare și actualizare a bazei de date electronice; asigură suportul ethnic necesar pentru fundamentarea actelor normative, a strategiilor și politicilor privind ariile naturale protejate, precum și armonizarea cu legislația Uniunii Europene, convențiile, acordurile și tratatele la care România este parte; stabilește și pune în practică criterii de performanță pentru evaluarea administratorilor și custozilor ariilor naturale protejate.
CITEȘTE ȘI
Mihai Goțiu l-a interpelat pe ministrul Mediului: ”Când facem planurile pentru ariile protejate?”
RC: Care va fi bugetul anual al ANANP, conform proiecțiilor făcute de minister, atunci când a generat proiectul înființării sale? Acest buget va crește considerabil în timp, sau se va menține constant? Dacă da, care vor fi sursele de finanțare?
MM: ANANP este instituție publică cu personalitate juridică, finanțată din venituri proprii și subvenții acordate de la bugetul de stat. Veniturile proprii sunt rezultate prin aplicarea mecanismului economic specific în domeniul administrării ariilor natural protejate și sunt cheltuite pentru administrarea ariilor natural protejate și funcționarea ANANP.
RC: Veți accepta numirea de persoane controversate, sau care au luat și poziții ce nu corespund 100% protejării mediului înconjurător, la șefia ANANP?
MM: Președintele, vicepreședinții și secretarul general sunt numiți și eliberați prin decizia primului-ministru.
RC: Care vor fi salariile echipei de conducere (nivelul salariului de ministru, secretar de stat etc? ) și care vor di salariile sftafului tehnic și administrativ?
MM: Salariile personalului ANANP vor fi conform legislației salarizării personalului bugetar.
RC: Care ar putea fi piedicile de natură tehnică, de natură legislativă și de natură politică de care s-ar putea lovi proiectul înființării ANANP și care ar fi soluțiile pe care le propuneți pentru ca sincopele potențiale să fie depășite?
MM: Nu se întrevăd piedici de natură tehnică și legislative privind înființarea și funcționarea acestei instituții.
Notă: Redactarea și publicarea articolului s-a realizat din Proiectul “Să facem împreună legi pentru natură!”, derulat de Federația Coaliția Natura 2000 România în parteneriat cu Societatea Academică Română și co-finanțat printr-un grant din partea Elveției prin intermediul Contribuției Elvețiene pentru Uniunea Europeană extinsă. Acest articol nu reflectă neapărat poziția oficială a guvernului elvețian. Responsabilitatea pentru conținutul acestuia este asumată de redacția România Curată.
Sursa: România Curată