Ce este fobia de şcoală­?

Ce este fobia de şcoală­?

 

Cu toţii am avut emoţii, cel puţin o dată, la o lucrare de control, o teză sau când dascălii ne scoteau în faţa clasei. Dar când această teamă devine permanentă, iar elevului îi este pur şi teamă de şcoală, situaţia devine cu adevărat gravă, spun specialiştii, mai ales atunci când frica se transformă într-o suferinţă fizică. Doi copii din Arad au fost diagnosticaţi cu fobie de şcoală, iar acum învaţă acasă cu ajutorul unui dascăl.

„Fobia şcolară este un diagnostic vechi, face parte, de fapt, din anxietatea de performanţă prezentă la copii, la adolescenţi. Se recomandă, în primul rând, psihoterapie validată stiinţific, pentru ca minorul să înveţe să gestioneze acele situaţii activatoare”, explică Ramona Pencea – psiholog.

„În statisticile noastre există doi copii diagnosticaţi cu fobie şcolară, probabil există mai mulţi copii care nu sunt diagnosticaţi, dar care nu au ajuns la noi. Teama faţă de responsabilitatea pe care o implică şcoala cunoaşte diferite nivele de un elev la altul”, spune Dan Pârva – consilier educaţional.

„Am simtit şi eu, de câteva ori, că nu vreau să vin la şcoală pentru că nu găseam o motivaţie, cred că asta este din cauza faptului că şcoala, în momentul de faţă, nu se bazează atât de mult pe nevoile reale ale elevilor, şi că este o programă, după părerea mea, puţin învechită”, este de părere Valeriu, elev.

 

„Referitor la fobia faţă de şcoală, mi se pare că este foarte important ca, copilul să aibă o comunicare acasă cu părinţii, să înţeleagă că este susţinut şi să înţeleagă că are o motivaţie şi susţinere din partea părinţilor pentru a continua studiile”, susţine şi Alex, un alt elev.

„I-aş sfătui, în primul rând, să se gândească dacă profilul pe care l-au ales li se potriveşte, şi dacă ar vrea să obţină o carieră, ar putea să ajungă din cauza asta depresivi, să ajungă la psiholog, pentru cp nu fac ce le place”, adaugă şi Bianca, o altă colegă.

Dascălii spun că de vină este sistemul românesc de învăţământ, care îi împovărează peste măsură pe copii.

„În prezent, copiii au cu totul şi cu totul alte aşteptări faţă de şcoală, de cum aveam noi acum 20-30 de ani, lucrurile evoluează foarte repede, şi scoala ar trebui să se adapteze la modul în care învaţă copiii în ziua de astăzi”, admite Sorin Haiduc – director Colegiul National „Dimitrie Țichindeal” din Arad.

În Romania, rata abandonului scolar este aproximativ 19%. Însă, nu esxistă o statistică în ceea ce priveşte numărul elevilor care renunţă la cursuri din cauza stresului pe care îl provoacă şcoala. Specuialiştii avertizeată că părinţii trebuie să ia în serios situaţiile în care copiii se plâng, de exemplu, că se sufocă sau tremură numai la gândul că mâine începe o nouă zi de curs. Sunt semne clare ale unei posibile fobii.

 

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.