Facebook, Google si Instagram nu cer bani, dar le platim cu propria libertate

1 din 6 oameni din intreaga lume este online, foloseste motorul de cautare Google sau are pagina de Instagram sau Facebook. 1 din 6 oameni se bucura de beneficiile internetului si de gratuitatea marilor platforme. Dar sunt cu adevarat acestea gratuite? Nici pe departe. Costa mai mult decat suntem dispusi sa platim, si totusi o facem.

Initial, internetul a fost perceput ca o sursa de cunoastere, un mijloc prin care ne putem dezvolta, prin accesul facil la informatii din toate timpurile si toate colturile lumii.

Este la indemana oricui sa afle in doar cateva secunde, raspunsuri pentru care generatiile trecute, erau nevoite sa petreaca ore in sir in biblioteci si laboratoare. Avem acces neingradit la toata cunoasterea pe care a dobandit-o specia umana pana in prezent. In plus, datorita retelelor sociale, putem interactiona cu oameni din intreaga lume sau putem sa devenim celebri. Suntem mai aproape de vedetele care ne plac, la curent cu tot ce se intampla in diverse domenii si, mai ales in tema cu evenimentele din viata prietenilor nostri.

Cand vine vorba de internet si retele sociale, verbul potrivit, care descrie fenomenul in doar cateva litere este „putem”. Putem face milioane de lucruri, si putem sa le facem …GRATUIT?!

Aici intervine aspectul pe care putini dintre noi il constientizam. Din pacate, si Facebook, si Google, si Instagram, precum si alte aplicatii de acest gen, au pretul lor. Ne ofera o multime de beneficii, si nu ne cer nici macar un dolar pe luna. Se „multumesc” cu libertatea noastra. Ce inseamna acest lucru? Este foarte simplu. De fiecare data cand cauti o informatie pe Google, sau dai un like pe facebook si intagram, sau accesezi diverse pagini si site-uri, ti se construieste un „portret robot” comportamental. Concret, intr-o baza de date se stocheaza caracteristicile esentiale ale comportamentului tau in mediul online.

Avand aceste date despre tine, Facebook, Google sau Instagram pot sti ce preferinte culinare ai, ce fel de muzica iti place, ce prieteni ai, cat de activ esti in mediul online, ce hobby uri ani, care iti sunt preferintele politice si ce fel de inclinatii sexuale ai. Desipar informatii banale, acestea sunt mine de aur pentru cele trei companii, care vand datele, companiilor publicitare.

Acestea vor sti exact ce fel de reclame sa iti plaseze in newsfeed, astfel incat sa te captiveze. Daca esti pasionat de moda si obisnuiesti sa dai like-uri la site-uri de profil sau sa faci cumparaturi online, NU E O COINCIDENTA faptul ca primesti doar astfel de reclame. Ai fost urmarit, si cineva se imbogateste datorita comportamentului tau online.

Astfel, Mark Zuckerberg a ajuns in doar cativa ani unul dintre cei mai bogati oameni din lume, la fel ca fondatorii celorlalte platforme de acelasi tip. Datorita faptului ca esti activ, urmarit si valorificat. Oricat de dur ar parea, iata ca si retelele sociale au pretul lor, si inca nu stim cat este de „piperat”, pentru ca datele personale pot ajunge in posesia unor organizatii politice sau teroriste, ce ar putea manipula milioane de oameni, precum s-a intamplat in scandalul furtului de date de catre Cambridge Analytica.

Totusi, pe langa faptul ca poti fi manipulat foarte usor sa cumperi lucruri de care in mod real nu ai nevoie, internetul te poate face sa pierzi mult timp, in mod inutil.

Desi contine informatii utile si poate fi un mijloc educativ, este plin de tentatii de la care putini reusesc sa se abtina. Din pacate, majoritatea utilizatorilor petrec foarte mult timp online, neglijandu-si viata reala, iar de aici pana la esecuri in societate si in viata de cuplu este doar un pas. Specialistii recomanda sa petreceti cat mai putin timp online si sa intrati pe internet cu un scop precis, iar cand acesta a fost implinit, sa nu va mai lasati captivati de reclame si filmulete atractive, deoarece sunt pierdere de timp.

Magda FLOREA,

manager.ro

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.