Furtul comis de stat, conștient, sau inconștient (după cum vă place) din economiile românilor

După 10 ani de la înfiinţarea Pilonului II, al fondurilor de pensii obligatorii administrate privat, sumele virate în conturile a milioane de români sunt mai mici cu 12,9% (echivalentul a 1,1 miliarde de euro) față de cât ar fi trebuit să fie,dacă guvernele țării din acest răstimp ar fi respectat legea, potrivit Asociației pentru pensiile private.

Legea 411/2004 prevedea un calendar de creștere a contribuției virate către Pilonul II de la 2% (din venitul brut) în 2008, până la 6% în 2016 (0,5 puncte procentuale / an).

În schimb, după mai multe întârzieri, contribuția a ajuns la 5,1% în 2016, nivel la care a rămas plafonată și în 2017, ca în 2018 să scadă la 3,75%, a amintit conducerea Asociaţiei pentru Pensiile Administrate Privat din România (APAPR), cu ocazia audierii de marţi de la Comisia Economică a Senatului.

Prezentarea APAPR a fost făcută în contextul perspectivei schimbării din temelii a sistemului de pensii din România, prin proiectul promis de Guvernul Dăncilă pentru încurajarea românilor de a prefera sistemul public de pensii, în dauna celui al fondurilor de pensii administrate privat.

Pilonii sistemului
Asociaţia aminteşte că sistemul de pensii naţional a fost structurat pe cei trei piloni astfel încât aceștia să fie complementari,  iar deficitul tot mai mare previzibil a pilonului I (public) să fie compensat de câștigurile din pensiile private:

„Cei trei piloni de pensii au fost gândiți să se completeze, nu să se concureze. Pe măsură ce demografia afectează Pilonul I de stat (PAYG – pay as you go), sistemele complementare (Pilonul II obligatoriu și Pilonul III facultativ) vor asigura venituri suplimentare pentru români, la vârsta pensionării
Sistemele publice sunt sub o mare presiune în toată lumea: în perioada 1995-2017, 76 de țări au crescut contribuția la sistemul public de pensii (Franța, Norvegia, Portugalia, Rusia, etc.), 55 de țări au crescut pragul vârstei de pensionare (Germania, Italia, Olanda, Marea Britanie etc.), iar 60 de state au redus pachetul de beneficii pentru actualii pensionari (Belgia, Brazilia, Italia, Japonia, Olanda, Marea Britanie, România etc.),
Se estimează că la orizontul 2040, Pilonul I va acoperi cca. 25% din salariul mediu brut pe economie, iar Pilonul II poate suplimenta această sumă cu 10-15 procente”, spune documentul APAPR citând Banca Mondială și Expert Forum.

Amenințările realității: ”Generația decrețeilor” va ieși la pensie peste mai puțin de 15 ani

România va înregistra a șaptea cea mai drastică reducere a populației din lume în perioada 2017-2050, potrivit documentului APAPR.

Astfel:

România a pierdut cca. 3,5 milioane de locuitori din populația rezidentă în perioada 1989-2017.
Declinul demografic a fost însoțit de o creștere a ratei de dependență demografică (vizibilă în piramida vârstelor).
Cea mai drastică reducere din lume a populației înseamnă o scădere 17%, de la 19,7 mil. locuitori în 2017 la 16,4 mil. locuitori în 2050
România înregistrază şi fenomenul emigraţiei pe lângă tendința globală de îmbătrânire a populației.
Peste 15 ani va ieși la pensie ”generația decrețeilor”.

Performanţe ignorate ale Pilonului II
Guvernul României continuă să ignore performanţele Pilonului II de pensii private obligatorii administrate privat:

Randamentul investițional (pe baza valorii unitare a activului net – VUAN mediu) pentru perioada mai 2008 – februarie 2018 a fost de 128,3%, adică o medie de 8,8% pe an de la lansare până în prezent.
Totalul activelor administrate a ajuns la 41,7 mld. lei (feb. 2018). Din această sumă, 7,2 mld. lei (1,5 mld. euro) reprezintă câștigul net obținut de participanți prin investirea banilor lor.
Valoarea contului mediu: 5.999 lei (include si conturile goale sau cu foarte putine contributii)
Valoarea contului mediu “activ” (alimentat luna de luna): 11.475 lei
Circa 1,2 milioane de romani au conturi individuale in valoare de peste 10.000 lei, potrivit celor mai recente date disponibile, din 28 februarie 2018.

Replica ministrului
„Nu a fost încălcată legea, s-a făcut o excepţie, o derogare. (…) Noi, odată ce ne-am angajat să transferăm acele procente către Pilonul II, s-au luat în calcul nişte randamente. Deci, nu putem să văduvim Pilonul II de sumele respective, pentru faptul că guvernele care au fost de-a lungul timpului nu au alocat acele sume. Nu este niciun risc pentru cei care sunt la Pilonul II să aibă pensiile diminuate. În niciun caz. Este o obligaţie legală. Chiar dacă un guvern ar putea să facă o astfel de năzbâtie, oamenii câştigă în instanţă fără niciun fel de problemă. Atât timp cât noi ne-am angajat ca stat, acest angajament există şi nu ai cum să îl laşi pe om să nu primească întreaga sumă pe care s-a contat”, a declarat Eugen Teodorovici, ministrul Finanţelor, citat de Agerpres.

Totodată, ministrul Finanţelor a continuat să întreţină confuzia privind retructurarea sistemului de pensii, insinuând că banii din Pilonul I de pensii ar putea fi investiţi, pentru a aduce un randament mai bun, în contradicție cu natura acestui segment al sistemului (PAYG).

„Orice stat, în mod normal – şi de fapt statele dezvoltate au şi această abordare, de a investi în şi în afara ţării respective. (…) Dorim să putem să fim atractivi, să putem să fim o posibilă alegere a fiecărui contribuabil. Ca să faci acest lucru, trebuie să fii transparent, în primul rând, trebuie să îl determini pe om, economic, să decidă să vină către tine. Şi cum poţi să faci asta, altfel decât acordându-i un randament mult mai bun, cu siguranţa că banul pe care astăzi îl alocă se va întoarce către el peste o anumită perioadă de timp la un nivel avantajos?”, a spsu Eugen Orlando Teodorovici.

AiCI – LINK Prezentarea APAPR de la Senat

Sursa: cursdeguvernare.ro

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.