Tradiții în Kazahstan (2)

Este binecunoscut faptul că Marea câmpie a dat lumii hipologia (cultura despre cai)  şi cultura călăreţilor.

Pentru prima dată domesticirea calului de către om a avut loc pe teritoriul Kazahstanului,  după  cum  reiese din  săpăturile   din   aşezarea   Botai, din nordul  ţării.

Îmblânzirea calului le-a dat strămoşilor kazakhi superioritatea de neconceput la acel moment şi, la scară   planetară,   a făcut cea   mai mare revoluţie în economie şi în afacerile militare.

În acelaşi timp, domesticirea calului a marcat începutul culturii călăreţilor. Un călăreţ pe un cal, înarmat cu un arc, suliţă sau sabie, a devenit un simbol al erei când în prim-planul istoriei au ajuns imperiile puternice create de popoarele nomade.

Imaginea port-drapelului călare pe un cal este emblema cea mai recunoscută a epocii eroice şi, în acelaşi timp, un cod cultural special al lumii nomade, care este asociată cu naşterea culturii călăreţilor.

Forţa motorului este până în zilele noastre măsurată în cai putere.  Şi această tradiţie de lungă durată este  un  tribut simbolic  adus  acelei  epoci  măreţe în care călăreţul a dominat planeta.

Nu trebuie să uităm că până în secolul al XIX-lea omenirea s-a bucurat de realizările acestei revoluţii tehnologice importante, care a venit în lume din vechiul spaţiu kazakh.

În epoca străveche a civilizaţiei de câmpie îşi au originile componentele de bază ale îmbrăcăminţii moderne. Cultura călăreţilor a dat naştere unei îmbrăcăminţi optime pentru  războinicul  călăreţ. Mizând pe confort  şi  simţ practic în timpul călăritului, au împărţit pentru prima dată îmbrăcămintea în partea superioară  şi cea inferioară. În acest mod a fost inventat prototipul pantalonilor.

Acest lucru le-a oferit călăreţilor libertatea de a călări  şi de a lupta pe un cal. Locuitorii câmpiei au cusut pantaloni din piele, pâslă, cânepă, lână  şi in. În ultimii mii de ani, acest tip de îmbrăcăminte nu s-a schimbat fundamental. Pantalonii vechi găsiţi în timpul săpăturilor au aceeaşi formă ca  şi cei moderni.

Este, de asemenea  cunoscut faptul că, în prezent, toate varietăţile de cizme sunt „moştenitorii” încălţămintei  moi,  cu carâmb  şi călcâi, care era  folosită de  nomazi pentru călărie.

Într-un efort de îmbunătăţire  a conducerii calului  la călărie, locuitorii  câmpiei au inventat  şaua înaltă  şi scăriţa. Inovaţiile au permis călăreţului să stea în siguranţă pe un cal şi chiar la alura rapidă a calului să folosească mai eficient arma – un arc, o suliţă, o sabie.

Au adus la perfecţie tirul cu arcul în timpul mersului pe cal – au schimbat construcţia armei: arcul a devenit compozit – mai complicat şi complex, mai confortabil  şi cu o forţă de distrugere mai mare, iar săgeţile au primit penajul  şi vârf de metal, pentru a putea străpunge armura.

O altă inovaţie tehnologică introdusă de triburile turcice care locuiau pe teritoriul Kazahstanului a fost invenţia unei săbii, caracteristica distinctivă a acesteia fiind o lamă dreaptă sau curbată, cu un mâner întors în direcţia lamei. Această armă a devenit cea mai importantă  şi comună din arsenalul armelor ofensive.

Strămoşii kazakhi au fost primii care au creat o armură din plăci pentru protecţia calului şi a călăreţului. Acest fapt a dus la apariţia unei cavalerii înarmate puternic – cea mai importantă inovaţie militară a nomazilor din Eurasia.

Evoluţia acestora în perioada începând cu mileniu I î.Hr. – până la primul secol al erei noastre a influenţat crearea unui   tip   special   de   trupe   –   cavaleria   grea,   care   pentru   mult   timp   a   asigurat   o superioritate  militară   fără precedent pentru locuitorii câmpiei, până la invenţia   şi utilizarea în masă a armelor de foc.

Se spune că în perioada Evului Mediu, atunci când războinicii kazakhi aveau nevoie de energie mai mare, dădeau o gaură în gâtul calului şi colectau sânge cald pe care îl beau, ca un semn al puterii lor, dar şi ca aliment. Caii, care în timpul luptelor erau răniţi şi nu mai puteau fi recuperaţi erau sacrificaţi pentru hrana ostaşilor. De altfel, caii au fost şi au rămas hrana de bază a acestor popoare foste nomade.

Iată cum, un popor, o naţiune, a domesticit un animal aşa cum este calul şi cu care să reuşească să facă corp comun şi să convieţuiască împreună, e drept, în slujba omului.

 

                                                                                    Prof.univ.dr. Florentin SCALEŢCHI

 

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.