Accizele la combustibil vor crește în două etape – 15 septembrie și 1 octombrie

Guvernul a modificat Codul fiscal, una din măsurile fiscale vizând aducerea ponderii taxelor în prețurile de piață ale carburanților în zona valorilor medii identificate la nivelul Uniunii Europene, informează gov.ro.

Potrivit unei Ordonanțe adoptate astăzi, accizele pentru benzine și motorină se majorează gradual, în două etapte, cu 0,16 lei/litru, începând cu 15 septembrie 2017, și cu încă 0,16 lei/litru, începând cu 1 octombrie 2017. Aceste niveluri ale accizelor pentru carburanți sunt valabile până în anul 2022, inclusiv.

Măsura este luată în condițiile în care nivelurile actuale ale accizelor practicate în România, raportat la cursul leu/euro stabilit de Banca Centrală Europeană pentru prima zi lucrătoare din luna octombrie 2016, sunt foarte aproape de limita minimă prevăzută de legislația Uniunii Europene.

De asemenea, s-a constatat că deși diminuarea fiscalității efectuată la începutul anului 2017 a vizat reducerea prețurilor de piață ale carburanților, reducerea preconizată a fost atenuată ca urmare a faptului că prețurile fără taxe ale carburanților au înregistrat creșteri astfel încât, în prezent, ponderea taxelor în prețul carburanților este cea mai redusă din UE, fiind mult sub nivelul mediu înregistrat la nivelul UE.

În ceea ce privește colectarea, din analiza comparativă a încasărilor din accize aferente semestrului I al anului 2017, față de semestrul I al anului 2016, a rezultat faptul că în primul semestru al acestui an încasările din accize aferente produselor energetice au scăzut cu 767,633 milioane lei.

O altă modificare de ordin tehnic vizează corelarea bazei de impozitare a  contribuțiilor de asigurări sociale cu cea a impozitului pe venit, în legătură cu serviciile medicale sub formă de abonament suportate de către angajatori pentru angajații proprii.

Mai exact, serviciile medicale sub formă de abonament suportate de către angajatori pentru angajații proprii nu vor fi incluse în baza de calcul a contribuțiilor de asigurări sociale, în aceeași limită de 400 de euro anual pentru fiecare angajat, similar regimului aplicabil în cazul impozitului pe venit.

Pe lângă aceste modificări, actul normativ clarifică și regulile prin care, la impozitare, veniturile din activități independente se încadrează ca fiind obținute din România sau din străinătate.

De asemenea, se introduce o limitare la calculul impozitului pe profit a cheltuielilor reprezentând creanțe înstrăinate, în limita unui plafon de 30% din valoarea acestora.

În ceea ce privește impozitul pe reprezentanță aplicat firmelor străine autorizate să funcționeze în România, în vederea administrării unitare a acestuia și eliminării dificultăților practice de prelucrare a declarațiilor fiscale, actul normativ prevede exprimarea în lei a acestuia, menținând nivelul existent al impozitului  (valoarea de 18.000 lei reprezintă echivalentul a 4000 euro la cursul de schimb estimat prin prognoza economică a Comisiei Naționale de Prognoză, care a comunicat pentru perioada 2018-2020 un curs de schimb mediu lei/euro considerat constant, respectiv de 4,49 lei/euro).

 

Potrivit analizei realizate de Ministerul Finanțelor, s-a constatat faptul că deși ponderea taxelor în prețul carburantului este sub nivelul mediu practicat în Uniunea Europeană, acest lucru nu este direct corelat cu prețul la pompă al benzinei și motorinei.

De exemplu, în luna iulie 2017, în România, ponderea taxelor în prețul la pompă era cea mai mică din Uniunea Europeană, respectiv 52% din prețul benzinei și  50% din prețul motorinei, în condițiile în care, în medie, la nivelul Uniunii Europene, taxele cumulează 62% din prețul benzinei și respectiv 57% din prețul motorinei. Si comparativ cu țările din regiune, ponderea taxelor în prețurile de piața ale carburanților este în prezent mai redusă în România. Cu titlu de exemplu:

  • Austria – ponderea taxelor în prețurile de piața: 60% în cazul benzinei și 55% în cazul motorinei,
  • Polonia – ponderea taxelor în prețurile de piața: 57% în cazul benzinei și 54% în cazul motorinei
  • Bulgaria – ponderea taxelor în prețurile de piața: 53% pentru benzină și 51% pentru motorină.

 

Anterior, la începutul ședinței de guvern, ministrul Finanțelor, Ionuț Mișa,  anunța creșterea accizelor la combustibil.

„În privința accizelor, am făcut, domnule prim ministru, o analiză. Ele vor crește, după cum știți”, a afirmat Mișa.

Ministrul a mai spus că măsura de creștere a accizelor la combustibil va fi etapizată, pentru a nu produce un șoc la nivelul consumului care poate genera creșteri de preț.

„Această măsură se produce în etape pentru a nu produce un șoc la nivelul consumului, șoc care poate genera creșteri de preț, ar urma scăderi de consum și poate afecta bugetul de stat, având încasări mai mici la bugetul de stat și nu se mai atinge un obiectiv”, a afirmat Mișa.

Sursa: AGERPRES; gov.ro

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.