„APAR – următorii 20 de ani”, un eveniment istoric

 Personalități marcante din Guvernul României, ale presei auto internaționale și ai industriei auto au fost prezenți la Aniversarea APAR. „Vreau să felicit APAR cu ocazia celor 20 de ani de activitate neîntreruptă. Meritați toată admirația noastră!” declara Grațiela Gavrilescu- Viceprim ministru și Ministru al Mediului. La rândul său, Toma Petcu, Ministrul Energiei, a salutat participanții la eveniment și a vorbit despre rolul presei auto în viitorii 20 de ani cand tehnologiile verzi vor ajunge să domine mobilitatea. Călin Popescu Tăriceanu, Președintele Senatului României,  a transmis un mesaj video în care a arătat că este cititor de reviste auto încă din copilărie, publicații care i-au oferit cunoștințe importante în domeniu. Tăriceanu a jucat un rol în înființarea APAR în 1997 când a oferit o sală la Ministerul Economiei – pe care îl conducea atunci- unde a avut loc ședința de constituire. „Vă felicit cu ocazia împlinirii a 20 de ani de existență. Cred că presa auto va avea un rol foarte important în următorii 20 de ani când automobilul – așa cum îl cunoaștem azi- va suferi trasnformări radicale!” a declarat Tăriceanu pentru APAR.

Trei mari personalități ale presei europene au fost prezente la București alături de jurnaliștii români: Dr. Haig Simonian- senior editor al Financial Times și membru de onoare al APAR încă din 1998, Bernd Ostmann – Redactor șef, auto motor und sport Germania și Ilia Seliktar – Președinte al Juriului European AUTOBEST. Industria auto din România a avut o reprezentare de cel mai înalt nivel prin  Yves Caracatzanis – Director General Group Renault România și Attila Szabo – Director General Ford România. S-au adăugat reprezentați de marcă din întregul univers automotive, asigurări, design auto: George-Adrian Dincă – Director General RAR , Francois Coste – Președinte Groupama Asigurări, Mihai Boldijar – Director General Robert Bosch, Jean Philippe Salar – Director Centrul de Design al Renault București și Dan Chitaru – Director General Kia România. Excepțională a fost și participarea unuia din cei mai cunoscuți oameni din industria auto europeană, Frank Klass – VP al Geely & London Taxi. Cu toții au apreciat în alocuțiunile lor importanța presei auto, a jurnaliștilor speciilizați în automobil, subliniind că aceștia sunt singurii care înțeleg fenomenul auto în detaliu și au capacitatea să ofere publicului informația corectă.

În contextul larg al mass-mediei, invitații prezenți au fost de acord cu faptul că trebuie făcută o distincție mai clară între „profesioniști”, cei care își dedică permanent întreaga viață profesională acestui domeniu și noul val de „influenceri” emanați din mediul on-line. Atilla Szabo: „ 20 de ani de APAR constituie într-adevăr un moment extraordinar.  Aș vrea să vă spun că sunt de doi ani în România și am făcut deja cunoștință cu profesionalismul presei auto românești. Eu încă citesc cu multă plăcere revistele print pentru că îmi plac pozele și articolele scrise de profesioniști. Sigur, apreciez presa auto indiferent de suport, dar cred că la nivelul deciziei de cumpărare, a culturii auto și al feedback-ului către producătorii de mașini, printul este și va fi foarte important.”

Iar Yves Caracatzanis declara în fața audienței:„ Noi, la Renault, vedem automobilul de mâine ca fiind electric, conectat și autonom. Firesc, trebuie să pregătim împreună viitorul industriei auto din România. Voi, ca presă auto, aveți o responsabilitate importantă atât pentru informare, cât și pentru educarea corectă a pieței auto.”

Dan Chitaru a adăugat:„Noi, cei din industria și business-ul cu automobile suntem împreună cu presa auto în aceiași ecuație. Împreună avem rolul să arătăm oamenilor ce este și ce va deveni automobilul în viitor. Împreună vom construi viitorul mobilității.” 

Dan Vardie, membru fondator și Președinte de onoare al APAR, a prezentat cele mai importante realizări ale APAR printre care se numără lansarea în 1998 a evenimentelor anuale „Ziua Națională a Presei Auto” „Mașina Anului în România” –ultima ajunsă anul acesta la cea de-a 18-a ediție. A fost  subliniat rolul pe care presa auto românească l-a avut în cei 20 de ani în cazul marilor realizări ale industriei auto românești, începând cu venirea în România a Grupului Renault și preluarea mărcii Dacia, care azi a devenit un succes mondial și continuând cu preluarea de către Ford a fabricii de la Craiova. „Dacă adunăm contribuția tuturor activităilor automotive industriale și comerciale ajungem la 13,6% din PIB, demonstrându-se că reprezintă cea mai importantă activitate economică din România.” În plus, presa auto a avut un rol activ în reducerea poluării generate de automobile sprijinind programele guvernamentale reale și -în prezent- militând pentru trecerea la tehnologiile verzi.

Cu ocazia Aniversării, membrii de onoare au fost premiați și felicitați pentru perseverența de a rămâne relevanți în meseria de jurnalist auto într-o perioadă dificilă. Au fost amintiți și ceilalți membrii de onoare ai APAR care au vizitat Bucureștiul în trecut: Ray Hutton, Președinte COTY, Hakan Matson, Președintele în exercițiu COTY și regretatul Paul Frere, cel mai mare ziarist auto al tuturor timpurilor.

Începând de acum, Bernd Ostmann – unul dintre cei mai influenți jurnaliști auto ai Germaniei în ultimii 20 de ani, fost redactor șef al „auto motor und sport”, cu o activitate profesională de peste 40 de ani – a devenit membru de onoare APAR. În discursul său, Bernd Ostmann a făcut referire la importanța redactorilor din presa auto scrisă, ca principali producători de conținut de calitate pentru celelalte tipuri de media și faptul că nu este suficient să ai permis de conducere ca să scrii despre mașini. Ostmann a dat ca exemplu China, unde producătorii auto și redactorii profesioniși din presa auto fac cursuri de specializare cu celelalte categorii de redactori, inclusiv din social media. „Sunt onorat să devin membru al Asociației dvs. După o experiență de o viață în presa auto, vă pot spune că nu veți rămâne fără job în următorii 20 de ani! De jurnaliști auto profesioniști va fi întotdeauna nevoie, iar oamenii vor ajunge să plătească pentru expertiza jurnaliștilor auto!”

În partea doua forumul s-a axat pe discutarea noilor tendințe și realități ale industriei auto românești, dar și pe plan mondial:  tehnologiile verzi de propulsie, connected drive, car-sharing și autonomous driving. Forumul a evidențiat că și România începe să conștientizeze la nivel politic importanța adoptării unei legislații favorabile tehnologiilor de propulsie cu motoare electrice- „în întreaga Europă, Romania are cel mai mare ajutor financiar pentru mașini pur electrice”- Grațiela Gavrilescu,  dar și importanța dezvoltării infrastructurii și capacităților de încărcare, după cum a subliniat Toma Petcu.

Directorul General al RAR, George Dincă a subliniat că Registrul Auto Român a inițiat o serie de proceduri pentru verificarea și autorizarea instalațiilor pe Gaz Natural Comprimat (CNG) și a  achiziționat echipamente moderne ce pot măsura cu precizie consumurile dar și emisiile de noxe, CO2 și microparticule. România a ajuns, prin politicile greșite adoptate, să dețină unul dintre cele mai îmbătrânite parcuri auto din Europa, cu o medie de vârstă de peste 13 ani vechime.

Pentru pregătirea pieței în vederea adoptării noilor tendințe, Francois Coste, Președinte Groupama, a arătat că societățile de asigurare pregătesc deja proiecte speciale prin care proprietarii automobilelor viitorului, care vor avea la bord tehnologii tematice din ce în ce mai complexe de prevenire a accidentelor, inclusiv din sfera connected drive, să fie avantajați. „Conceptul „pay as you drive„ va conduce la o reducere de până la  50% din primele de asigurare.” a explicat Coste.  La rândul său , Mihai Boldijar a arătat implicația foarte serioasă a lui Robert Bosch în industria automotive din România în numeroase direcții de dezvoltare începând cu „autonomous driving” și connected, așa cum se întâmplă la Centrul de inginerie Bosch de la Cluj.

Jean -Philippe Salar a folosit conceptul Symbioz pentru a demonstra cum, în viitor, automobilul va face parte integrantă din sistemul nostru de viață – fiind nu doar un mijloc de deplasare autonom sau semi autonom, dar și un dispozitiv care comunică direct cu locuința cu care schimbă permanent informați,i dar și energie electrică în funcție de balanța energetică a locuinței.

Nu mai este un secret pentru nimeni, China a pornit o mare ofensivă pe terenul propulsiei electrice, aceasta fiind alimentată și de poluarea extrem de mare din orașele acestei țări. Geely, unul dintre cei mai mari producători auto chinezi, care deține în protofoliu și marca Volvo se pregătește de intrarea în Europa prin noul brand Lynk & Co dar și primul taxi electric. „A proiecta un taxi electric nu este aceiași temă cu un automobil electric destinat exploatării obișnuite. Fiabilitatea bateriei in orice condiții meteo și în timp este crucială la un taxi. Noul „London Taxi” a fost proiectat după aceste cerințe dure. Iar producția va fi în Marea Britanie, într-o investiție importantă făcută de Geely.” a declarat Frank Klaas.

APAR a lansat în premieră un document istoric numit „Credo” care prezintă viziunea presei auto românești despre cum se va dezvolta automobilul în următoarele decade. Documentul explică pe înțelesul tuturor ce fel de automobile vom conduce în viitor și cum tendințele actuale ne vor afecta viața. Documentul APAR se înscrie într-un context European mai larg. În Februarie a.c. , Juriul European AUTOBEST a lansat la Lisabona, Portugalia, un document similar, care a fost adoptat de multe organizații naționale de presă auto ca document de lucru în fiecare țară în parte, așa cum este cazul României prin APAR.

Poate că Dr. Haig Simonian a concluzionat cel mai bine în discursul său esența acestui forum: „Acum 19 de ani, când am venit prima dată la București, cu toții vorbeam despre performanță dinamică, design și poate despre consumuri. Mașini electrice? Cred că glumiți! Software? Poate puțin pe la managementul motorului. Autonomous Driving? SF pur! Când mă uit la cât de mult s-au dezvoltat lucrurile între timp, aproape că îmi este frică să mă gândesc la temele de peste 20 de ani! Care va fi viitorul mobilității pe atunci? Va fi mașina electrică pe baterii sau celule de combustibil cu hidrogen? Sau pur si simplu, taxiuri zburătoare? Nu știu. De un sigur lucru sunt obsolut sigur. Dacă mă veți invita în 2037 la Aniversarea de 40 de ani APAR, un lucru va rămâne mereu același: capacitatea jurnalistului auto de a judeca corect și competent lucrurile, fenomenele, evenimentele, tendințele. Și asta indiferent dacă în jurnalism vor lucra oameni și/ sau roboți.”

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.