Artă digitală creată cu ajutorul AI, expusă neconvențional în magazinele Altex și Media Galaxy participante

  • Asociația Culturală Empower Art & Artists scoate arta din spațiile convenționale și o aduce mai aproape de public printr-o serie de expoziții de artă digitală creată cu ajutorul inteligenței artificiale, proiectate pe display-urile din magazinele de electronice Altex și Media Galaxy.
  • Expoziția de artă itinerantă _ready media network(RMN)__, parte din proiectul Going Digital – Embracing New Visions and Perceptions of Art, cofinanțat de AFCN, va fi prezentată în trei orașe importante din țară – București, Brașov și Constanța.
  • Vernisajul primei expoziții se va desfășura miercuri, 20 septembrie 2023, începând cu ora 18:30, la Altex București Orhideea (Calea Giulești 1-3, București, sector 6).

Cei 13 artiști participanți în proiect, 13m10j, Irina Bako, Marian Codrea, Antonia Corduneanu, Dan Chiș, Dragoș Dogioiu, Gea, Mihnea Rareș Hanțiu, Herne Hiili, Cristina Iliescu, Marta Mattioli, Nico Mureș, Radu Pandele, au creat special pentru această expoziție lucrări de artă digitală, facilitate de inteligența artificială, ce vor fi prezentate într-o instalație audio-video site-specific, în spații inedite pentru artă: magazinele de electronice Altex și Media Galaxy participante.

Această referențialitate a spațiului expozițional legată de un imaginar tehnologic este completată de conceptul curatorial ce se încadrează într-un context mai larg, pe care Călin Man, artist și curator consacrat, coordonator kinema ikon (KI), l-a dezvoltat încă de la începutul anilor 1990: _ready media_, un concept care face trimitere la estetica ready made-ului duchampian, însă cu update sincron tehnologiei anului 2023. Astfel, media însăși, luată ca atare, deturnată de un algoritm mai mult sau mai puțin aleatoriu, poate provoca (la cerere) lucrări pe care, în mod asumat sau accidental, le numim lucrări de artă.

_ready media network(RMN)__ pune în discuție, detașat, critic, ironic, dar responsabil, posibilitățile digitale actuale de producere la comandă a fișierelor video.

Spiritul dadaist este păstrat prin felul în care aceste filme primite aproape de-a gata, sunt prezentate: într-un spațiu comercial, proiectate pe ecranele televizoarelor.

Prezumtivul cumpărător se transformă fără voia sa în vizitatorul unei galerii de artă atipice, subversive, filmele experimentale rulând alternativ cu clipurile publicitare.

Manifestarea artei media în spațiul românesc s-a dovedit încă de la sfârșitul anilor 1960 novatoare, cu un caracter progresist, ca rezultat al utopiei moderniste specifice acelei perioade.

Cu toate acestea, de-a lungul timpului, arta media nu și-a slăbit nicicând potențialul underground, radical sau subversiv.

Lucrările și conceptul din spatele expoziției _ready media network(RMN)__ se înscriu în aceeași linie a noutății și a diversificării artei new media prin maniera în care imaginarul vizual tehnologic este explorat, conceput și produs.

Această delegare a responsabilității creative către AI – dacă prin aceasta înțelegem capacitatea unei mașini de a imita funcții umane, cum ar fi raționamentul, învățarea, planificarea și creativitatea – reprezintă o curiozitate și o întrebare în egală măsură legate de viitor, autonomie, identitate.

Lucrările video vor fi prezentate pe 29-30 septembrie în cadrul Media Art Festival Arad (MAFA), un proiect kinema ikon și cel mai important festival multimedia din România, ce are ca punct central experimentul vizual, sonor, performativ în varianta sa tehnologică, hibridă, digitală, analogă, voit redundantă.

Proiecțiile vor fi completate de o sesiune de discuții despre una dintre cele mai complexe dezbateri recente: inteligența artificială.

Invitații speciali ai acestei sesiuni vor fi: Raluca Oancea (Nestor), curator și lector la Universitatea de Arte din București unde predă cursuri de Estetică și Arta Noilor Media; Horea Avram, istoric de artă, curator independent și profesor asociat la Departamentul de Cinema și Media, Facultatea de Teatru și Film, Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca; Cristian Nae, curator și profesor asociat la Facultatea de Arte George Enescu, Iași unde predă Istoria și Teoria Artei; Mirela Stoeac Vlăduți, fondatoarea și directoarea centrului de artă și știință MV sci-art, de la Universitatea Politehnică Timișoara; Ileana L. Selejan, istoric de artă, cercetător și curator, lector la Edinburgh College of Art unde predă Istoria artei, Cultură și Societate.

Going Digital – Embracing New Visions and Perceptions of Art va fi accesibil și pe platforma Empower Artists, care va conține o secțiune specială pentru acest proiect.

Aceasta va cuprinde prezentarea proiectului, lucrările video parte din expoziția _ready media network(RMN)__, broșura expozițională în format electronic și imagini de la evenimente.

Program expozițional:

București

Vernisaj expoziție _ready media network(RMN)__ la Altex București Orhideea, 20 septembrie 2023, ora 18:30

Perioadă expoziție: 20 – 26 Septembrie 2023

Adresă: Altex București Orhideea (Calea Giulești 1-3, București, sector 6)

 

Brașov

Vernisaj expoziție _ready media network(RMN)__ la Media Galaxy, 28 septembrie 2023, ora 18:30

Perioadă expoziție: 28 septembrie – 4 octombrie 2023

Adresă: Calea București 109, Brașov

Constanța

Vernisaj expoziție _ready media network(RMN)__ la Media Galaxy Constanța Tom,

5 octombrie 2023, ora 18:30

Perioadă expoziție: 5 – 11 octombrie 2023
Adresă: B-dul. Tomis, Nr. 391, Constanta/ Complex Comercial Tom

 

Arad

Sesiune de discuții Talk RMN în cadrul Media Art Festival Arad (MAFA)

Dată: 30 septembrie 2023, între orele 12:00-14:00

Adresă: Muzeul de Artă Arad (Str. Gh. Popa de Teiuș 2-4, etaj II, Arad)

Going Digital –Embracing New Visions and Perceptions of Art este un proiect al Asociației Empower Art & Artists.

Artiștii participanți: 13m10j, Irina Bako, Marian Codrea, Antonia Corduneanu, Dan Chiș, Dragoș Dogioiu, Gea, Mihnea Rareș Hanțiu, Herne Hiili, Cristina Iliescu, Marta Mattioli, Nico Mureș, Radu Pandele. Curator: Călin Man.

Accesul publicului la expoziții este gratuit.

Despre curator

Călin Man (reVoltaire), artist și curator consacrat, unul dintre primii artiști care au dezvoltat, începând cu anii ’90, proiecte bazate pe hypertext, hypermedia, hyperlink, database, interface, interactivity, www, net, html ș.a.m.d.

Coordonator kin​ema ikon (KI), cel mai longeviv grup românesc axat pe arta experimentală, care susține, din anii ’70, un program constant și coerent de artă new media.

În 2003, a fost curatorul și comisarul Pavilionului României de la Bienala de Artă de la Veneția, pentru care va propune ca instalația hypermedia să aibă trei componente: Esoth Eric de Călin Man, alteridem.exe de kinema ikon și net.art_kit de Călin Man.

Despre asociație

Asociația Culturală Empower Art & Artists urmărește să sprijine și să promoveze artiștii și specialiștii din domeniul artelor vizuale prin desfășurarea de proiecte care pun în valoare demersul și potențialul artistic din România, urmărind simultan să faciliteze accesul unui public cât mai numeros la arta contemporană. Un obiectiv important al Asociației constă în facilitarea interacțiunii dintre publicul larg și comunitatea artistică.

Asociația a deschis seria de proiecte cu publicația online, bilingvă, Empower Artists, o radiografie a manifestărilor artistice de pe scena de artă românească, raportându-se la contextul internațional. Platforma își propune să devină un important canal de comunicare pentru artiști, viitorii critici de artă și jurnaliști culturali, cât și o sursă principală de informare pentru publicul larg.

Despre parteneri

Altex este una dintre cele mai importante companii private românești și liderul pieței de produse electronice, electrocasnice, IT&C și multimedia din România. Rețeaua națională de magazine Altex (peste 125 magazine) se află în continuă expansiune, la fel și gamele de produse pe care le comercializează. Altex are misiunea de a aduce tehnologia de ultima generație în casele tuturor românilor, prin produse și servicii care le satisfac nevoile.

Media Galaxy reprezintă una dintre cele mai mari rețele de magazine cu vânzare de produse electronice și electrocasnice ce activează pe piața românească, punând la dispoziția clienților o gamă variată de produse atât online, cât și offline, în cele mai mari orașe ale țării: București, Cluj, Iași, Arad, Brașov, Constanța, Timișoara, Pitești, Baia Mare, Oradea, Craiova, Târgu Mureș, Suceava.

Parteneri principali: Altex, Media Galaxy.

Parteneri instituționali: UNARTE București, Media Art Festival Arad (MAFA), kinema ikon, Asociația Culturală Baraka Artist, Complexul Muzeal Arad.

Parteneri media: Radio România Cultural, RFI România, Revista ARTA, igloo, Agerpres, Empower Artists Magazine, IQads, The Institute, Modernism, ArTeVezi, Curatorial.ro, Revista Atelierul, Amos News, Romania Insider, Timișplus, Ultima Oră, Observator Constanța, Presa de azi.

Proiect co-finanțat de Administraţia Fondului Cultural Naţional (AFCN). Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Ne puteți urmări și pe pagina Facebook | Instagram

    
 
 

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.