CONSILIUL CONCURENŢEI, SANCȚIUNI DE 53 MILIOANE EURO PENTRU ASIGURATORI

Consiliul Concurenţei a sancţionat nouă companii de asigurare şi Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) cu amenzi totale în valoare de 246.739.195,6 lei (aprox. 53 milioane euro) pentru încălcarea reglementărilor naţionale şi europene din domeniul concurenţei prin coordonarea comportamentelor pe piaţă în vederea majorării tarifelor la asigurările obligatorii de răspundere civilă (RCA).

În urma investigaţiei, autoritatea de concurenţă a constatat că Allianz – Ţiriac Asigurări SA, Asigurarea Românească – Asirom Vienna Insurance Group SA, Societatea Asigurare-Reasigurare Astra Asigurări SA, Carpatica Asig SA, Euroins România Asigurare-Reasigurare SA, Generali România Asigurare Reasigurare SA, Groupama Asigurări SA, Omniasig Vienna Insurance Group SA şi Uniqa Asigurări SA au participat la un schimb de informaţii sensibile din punct de vedere comercial referitoare la intenţiile acestor societăţi de a majora tarifele RCA. Această practică concertată, facilitată de UNSAR, a condus la restrângerea concurenţei pe piaţa serviciilor de asigurare RCA în perioada octombrie 2012 – noiembrie 2016, deoarece societăţile de asigurare nu şi-au mai stabilit în mod independent tarifele, ci au acţionat concertat pe piaţă, ţinând cont de discuţiile de a-şi majora tarifele purtare în cadrul asociaţiei.

„Asociaţiile au un rol important şi este legitim ca membrii acestora să se întâlnească şi să discute pe diverse teme, însă nu trebuie să ajungă la schimburi de informaţii sensibile din punct de vedere comercial, cum sunt cele referitoare la preţuri actuale sau viitoare. Aceste schimburi de informaţii sensibile reduc incertitudinea cu privire la strategiile concurenţilor şi favorizează coordonarea comportamentului pe piaţă, eliminând concurenţa. Pe o piaţă concurenţială, companiile trebuie să se întreacă pentru a furniza servicii de calitate în condiţii avantajoase, fiecare stabilindu-şi în mod independent politica de tarife în funcţie de propria strategie şi de structura costurilor implicate de desfăşurarea activităţii”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

Amenzile au fost aplicate astfel:

  1. Allianz – Ţiriac Asigurări SA                                43.442.939 lei
  2. Asigurarea Românească – Asirom Vienna Insurance Group SA         36.970.408 lei
  3. Societatea Asigurare-Reasigurare Astra Asigurări SA                     22.037.026 lei
  4. Carpatica Asig SA                                                26.858.238 lei
  5. Euroins România Asigurare-Reasigurare SA                             6.346.453,60 lei
  6. Generali România Asigurare Reasigurare SA                                21.445.106 lei
  7. Groupama Asigurări SA                                      35.378.902 lei
  8. Omniasig Vienna Insurance Group SA                             40.529.090 lei
  9. Uniqa Asigurări SA                                              13.570.597 lei
  10. UNSAR                                                                      160.436 lei.

În cadrul investigaţiei, Euroins a recunoscut în integralitate fapta anticoncurenţială şi a furnizat, în cadrul procedurii de clemenţă, o serie de documente şi informaţii ce au avut o contribuţie semnificativă la probarea acesteia şi, ca urmare, a beneficiat de o reducere a amenzii.

În cazul societăţilor Astra şi Carpatica, Consiliul Concurenţei a luat în considerare o perioadă mai redusă de încălcare a legii, respectiv până la momentul în care Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) le-a retras autorizaţia de funcţionare.

Piaţa asigurărilor obligatorii auto a trecut prin împrejurări excepţionale, de criză, dar între timp a fost implementat noul pachet legislativ şi au fost eliminate, în mare parte, disfuncţionalităţile care au condus, în anii anteriori, la creşteri accentuate ale preţurilor. Faptul că s-au înregistrat progrese în funcţionarea pieţei asigurărilor, nu înseamnă că nu mai sunt necesare unele ajustări. Vom colabora cu ASF şi Guvernul pentru a identifica măsurile ce se impun pentru armonizarea legislației cu reglementările europene, respectiv consolidarea pieței pentru a nu conduce la creșterea prețului RCA” a mai declarat preşedintele Consiliului Concurenţei.

Autoritatea de concurenţă s-a implicat în procesul de evaluare a cauzelor care au determinat dezechilibrele pieţei şi a făcut o serie de recomandări pentru îmbunătăţirea funcţionării pieţei şi care, în mare parte, au fost preluate în legislaţia primară şi secundară, cum ar fi:

  • introducerea posibilităţii de compensare directă;
  • luarea în calculul a clasei bonus/malus a istoricului șoferului, nu doar a combinației unice șofer-vehicul;
  • utilizarea tehnologiilor de tip telematics în determinarea primei RCA;
  • asigurarea accesului la cazierul de conducător auto;
  • declararea la emiterea poliței a tuturor șoferilor uzuali ai vehiculului (în vederea evaluării mai precise a riscului de daună). În urma introducerii acestei prevederi, evoluţia primelor va fi diferită de la caz la caz (în unele cazuri, în care riscurile cresc, primele vor fi mai mari iar pentru cazurile în care riscurile se diminuează primele vor fi mai mici);
  • rafinarea criteriilor de risc folosite în calculul tarifului de primă.

Autoritatea de Concurenţă va colabora cu toţi actorii din acest sector, astfel încât, odată cu alinierea la prevederile UE, unele aspecte care, încă, creează îngrijorări să fie eliminate prin preluarea în legislaţie şi a celorlalte recomandări pe care le-a făcut şi care nu au fost preluate, cum ar fi:

  • poliţele RCA să se poată încheia pentru 6 sau 12 luni, pentru persoane fizice, şi pentru o perioadă de la o lună  la 12 luni, multiplu de o lună, pentru persoanele juridice (să nu se mai încheie poliţe RCA pentru o lună deoarece sunt destul de multe maşini în circulaţie, care nu au RCA valabil deoarece proprietarii au încheiat poliţa pentru o perioadă foarte scurtă – o lună – iar apoi au uitat să o reînnoiască)
  • introducerea unei prevederi cu privire la elaborarea de către ASF, împreună cu societățile de asigurare și unitățile de reparații auto reprezentative, sau cu organizațiile profesionale ale acestora, a unui cod de conduită aplicabil în relația dintre societățile de asigurare și unitățile de reparații auto, în vederea evitării prejudiciilor aduse consumatorilor.

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.