Cum nu au știut managerii companiilor românești să profite de oportunități
Companiile românești au ratat fereastra de oportunitate din ultimii ani, de finanțare la dobânzi mici.
Au luat în considerare oportunitatea abia în a doua jumătate a anului 2016, adică atunci când aceasta a început să se epuizeze.
Revirimentul apetitului pentru credite s-a produs, însă, căci fereastra de oportunitate s-a obturat considerabil din septembrie 2017 încoace, adică de când piaţa a declanşat un nou ciclu monetar, marcat de noua tendință de creștere a dobânzilor.
Ferestrele de oportunitate
Piața dobânzilor a revenit pe parcursul anului 2010 la valorile de dinainte de criză, și s-a stabilizat în următorii trei ani și jumătate pe un palier între 9 și 10%, dobândă medie la creditele noi, potrivit datelor Băncii Naţionale a României (BNR).
Intervalul de stabilizare a dobânzii, deși relativ larg, confirma scăderea remarcabilă a volatilității acesteia față de primii ani ai crizei.
Evoluția dobânzii de piață la creditele noi a și justificat creșterea soldului total al creditelor pentru companii nefinanciare de la 98 de miliarde de lei în martie 2010, până la maximul istoric din septembrie 2012 (121,8 mld. lei, în echivalent).
Oportunitatea din anii 2011-2013 a fost însă doar parțial fructificată. Creșterea volumului creditelor a fost efectul demersurilor de reparație a daunelor crizei, al restructurării și refinanțării unor credite mai vechi, mai degrabă decât al revenirii apetitului pentru finanțarea dezvoltării.
Astfel că, volumul majoritar de credite în lei a fost pe termene scurte de sub un an. Și din totalul creditelor în valută, cam o treime erau pe termen de sub un an.
În plus, o mare parte din soldul record din 2012 a constituit-o și volumul de credite neperformante (inclus în statistica BNR). Curățirea bilanțurilor prin vânzarea acestora a prins viteză abia în anii următori, când volumul creditelor corporatiste acordate a și scăzut până la 99 de miliarde în august 2016.
Articol integral pe cursdeguvernare.ro