Serviciu  informatii in sistem RSS
Ultimele titluri
Ultima Oră

Elevii tai se bucura cand intri in clasa, sau abia asteapta sa pleci?

Ionel este un baiat de gimnaziu care locuieste singur cu sora mai mare. Parintii sunt plecati in strainatate la lucru. Acesta are probleme cu greutatea, este retras si cu greu indrazneste sa scoata o vorba din gura. Prefera sa stea in casa singur. Nu stiu daca are prieteni.

La ora de matematica, profesorul isi etaleaza inteligenta emotionala: ”Ia uitati-va ma la Ionel! Vedeti cat e de prost? Nu o sa reusesti nimic in viata daca nu inveti la matematica. Dar ce sa inveti tu, ca esti prost!”

Aproape toti copiii rad. O fetita are totusi curajul sa isi intrebe mama daca e bine ce face profesorul cu Ionel ca: “mami, nu exista copiii rai. Toti sunt buni la ceva, nu-i asa?

O fi asa sau nu, asta nu se invata la facultatea de matematica, iar profesorii cred ca daca copilul nu reuseste sa aduca la numitor comun, sa calculeze arii si volume, sa rezolve integrale, sa invete formulele de derivare (chit ca habar nu au la ce sunt bune), inseamna ca copilul respective nu va reusi in viata.

Alt exemplu (am inregistrarea facuta de niste elevi de liceu): o profesoara, tot de matematica, tipa si isi motiveaza elevii de clasa a 12-a: „tampitilor, idiotilor, nu sunteti in stare de nimic. O sa picati Bacul ca nu stiti nimic. LINISTEEEEEEEEEEE!!!!!!!!!! Dorele, treci la tabla! Sa te vad acum! Rezolva exercitiile. Ce? Nu stii? Ce o sa faci tu in viata dobitocule?”

Ce nu realizeaza ei este faptul ca acestia nu vor reusi in viata nu datorita faptului ca nu stiu matematica, romana, istorie, muzica sau orice altceva, ci datorita faptului ca li s-a repetat ca sunt prostii si nu sunt buni de nimic. Explicatia e simpla: copilul isi construieste o imagine de sine in functie de ceea ce i se spune. Astfel ca daca i se spune prost se va considera prost si se va comporta ca atare. De ce se mira profesorii atunci cand elevul nu face altceva decat sa il asculte?

Am ajutat elevi pentru examenele de capacitate si Bac si nu sunt specialist pe niciunul din domeniile respective. Am vazut elevi in ani terminali de liceu care mi-au spus cu lacrimi in ochi: „nu am crezut niciodata ca voi intelege ce scrie profa pe tablaEu credeam ca eu nu pot invata matematica”!

Da, a fost nevoie sa le explic de ce -4 e mai mic decat -3 si am reusit sa-i ajut sa isi scoata din cap ideea ca sunt prosti si nu pot. Si da, au reusit sa isi ia Bac-ul pe bune in vremurile astea!

Da, mi s-a spus ca un profesor de liceu nu se va „cobori” niciodata la nivelul de a explica notiuni de gimnaziu. Cui foloseste aroganta aceasta? Daca elevul are aceasta nevoie, si daca eu imi iau timp sa-i explic, nu va creste probabiltiatea ca acesta sa inteleaga concepte mai complexe care se predau la liceu?

 Stiu, ca si profesor este dificil sa te ocupi de atatia elevi, care, la randul lor sunt atat de diferiti si au nevoie diferite. Este dificil sa iti atingi obiectivele scrise in programa scolara, sa faci exercitiile pe care ti le-ai propus cand ai facut planul lectiei! Este dificil sa predai cand elevii vorbesc intre ei! Insa, este IMPOSIBIL sa iti faci meseria cand nu te controlezi si dai vina pe elevi!

CE GRESELI SI CE SOLUTII AI CA PROFESOR!

1.      Dai vina pe elevi pentru stresul tau. Indiferent cat de stresat esti, stresul este responsabilitatea ta. Elevii nu sunt responsabili (DA! Indiferent de comportamentul lor) pentru furia, depresia sau anxietatea ta. Acestea tin de tine!

Profesia de cadru didactic are unul din cele mai ridicate rate de abandon. Profesorii se uzeaza si parasesc sistemul sau ajung la epuizare. Un profesor plictisit sau stresat la catedra nu atrage pe nimeni. Nu lasa ca problemele de acasa sau cele de la clasa sa iti
afecteze starea emotionala! Ceea ce va atrage cel mai mult elevii este un profesor deschis, calm, cu simtul umorului si care stie sa se apropie de elevi!

Nu te razbuna pe elevi! Invata sa iti controlezi stresul. Este responsabilitatea ta. De ce ceri elevului sa isi controleze comportamentul daca tu insuti nu dai exemplu in acest sens? Fa-ti un bine: invata sa nu te mai stresezi sau, macar, sa iti reduci substantial nivelul stresului.  Ghidul pe care il ofer gratuit la inscrierea pe situl meu este un bun inceput.

 2.      Ai asteptari irealiste. Asteptarea e ca in clasa sa fie liniste, elevii sa fie atenti pentru ca tu sa te poti desfasura asa cum ti-ai programat. Stiu ca ti-ai facut planul lectiei! Ai prevazut exercitiile, ai prevazut exemplele, ei prevazut timpul necesar pentru a asculta, a preda si a da tema, ai prevazut cum vei evalua rezultatele.

Ai prevazut, insa, si faptul ca e posibil ca elevilor tai sa nu le pese de agenda ta si sa isi doreasca altceva? Ai prevazut problemele de comportament si te-ai gandit la ce tehnici vei folosi (altele decat amenintarea, ascultatul ca si pedeapsa, test la toata clasa, jignirile si revarsarile de nervi si injurii)?

A fost decizia ta sa intri in sistemul de educatie. Elevul nu este responsabil pentru salariul tau, pentru problemele tale de acasa, pentru relatiile deficitare cu colegii tai, pentru creditele tale. Daca ai intrat in sistemul de educatie este bine sa te astepti la situatii conflictuale cu colegii, parintii si ELEVII si sa te EDUCI, sa inveti cum le poti aborda!

In momentul in care accepti realist situatia, iti este mai usor sa te adaptezi la ea. Pregateste-te, instruieste-te, educa-te cu privire la metodele existente si eficiente de cresterea motivatiei la elev, de managementul comportamentului acestuia la clasa. Ceea ce se intampla in clasa este responsabilitatea profesorului! Nu fi un simplu spectator care spera sa nu se intample o catastrofa! Anticipeaza si fa-ti un plan!

 3.      Folosesti metode non-pozitive si ineficiente. In momentul in care te enervezi ca lucrurile nu merg cu iti doresti la clasa ce faci? Iti reversi nervii peste elevi? Daca faci aceste lucruri, cu ce te comporti diferit de elevii pe care ii critici?

A da note pe comportament, a asculta la nervi, a jigni copiii, a lovi elevii, este ILEGAL conform Legii educatiei. Stii si tu asta! Faptul ca nu sti ce sa faci nu este o scuza pentru a folosi ceea ce este ilegal. In plus, elevii vor pierde respectul pentru tine si nu vor avea incredere. Daca este sa alegi intre a forta un elev sa cunoasca materia ta (ceea ce oricum nu reusesti), straduieste-te sa intreti o relatie pozitiva cu acesta! Ulterior, elevul va invata de dragul tau.


Atentie! 
Nu face tot ce le place elevilor! Invata sa stabilesti limite si reguli clare. RECOMPENSEAZA des elevii si aplica consecinte logice pentru incalcarea regulilor. Curand elevii vor sti care sunt limitele si le vor respecta. Ciudat, te vor respecta si pe tine!Elevilor le place o materie daca le place profesorul!

Daca ai elevi cu probleme de comportament, nu scoate in evidenta problemele acestora. Surprinde momentul cand se comporta pozitiv si LAUDA COMPORTAMENTUL respectiv. Vei fi surprins sa vezi ca vor incerca sa il repete! Sa nu te miri prea tare ca acestia repeta comportamentele pentru care sunt criticati! Nu fac decat sa dea curs la comenzile tale! Whatever you pay attention to, it grows (la ce dai atentie, creste).

4.      Consideri ca treaba ta este doar sa predai. Daca ai ales sa fii profesor, ai ales sa ghidezi elevi. Treaba unui profesor nu este doar de a preda informatii, ci de a ajuta, sprijini si ghida dezvoltarea elevului. Poti detine informatii extraordinare din domeniul tau, insa a fi profesor inseamna a STI SA TRANSMITI informatiile eleveului.

Cunosc profesori cu o minte sclipitoare, frustrati care isi urla nemultumirea de la catedra precum personajele lui Caragiale. Ce folos?

5.      Pretinzi respect. Ai auzit adesea, probabil, ca respectul se castiga. Nu este nimic diferit in cazul elevilor. Acestia vor respecta mai mult profesorii care ii respecta si ii vor respinge pe cei care se impun.

Principiul 3 al mecanicii (principiul actiunii si reactiunii)din fizica se aplica in relatia cu elevii. „Cand un corp/PERSOANA acționeaza asupra altui corp/PERSOANA cu forta (numită forta de actiune), cel de-al doilea corp acționeaza si el asupra primului cu o alta forta (numită forta de reactiune) de aceeași marime si de aceeasi directie, dar de sens contrar”.

In alte cuvinte, cu cat incerci sa-i impui ceva eleveului cu atat mai mult acesta se va opune. Acum intelegi de ce situatia din scoli este asa cum este?

Indiferent cat de mult iti doresti sa fii respectat si indiferent cat de mult vei incerca sa depui eforturi in aceasta directie, unii oameni/elevi nu te vor respecta. Insa, iti cresc considerabil sansele daca ii respecti si apreciezi tu primul pe acestia. Vor fi atrasi de tine ca de un magnet.

Si ce e mai frumos ca peste ani sa afli ca ai avut o influenta asupra dezvoltarii ca profesionist si om a fostilor tai elevi?

6.      Nu ceri ajutor. Dupa cum am spus, profesia cadrului didactic este extrem de solicitanta. Nu esti singurul care simti ca uneori scapi situatia de sub control. Indiferent de situatia cu care te confrunti, sunt o gramada de alte persoane in aceasi situatie. Unele dintre acestea reusesc sa faca fata fara sa se consume atat de mult ca si celelalte. Invata si preia ceea ce este bun de la acestea.

 

Daca deja esti prea obosit si simti ca nu mai faci fata,CERE AJUTORUL. Citeste la inceput informatii, cauta raspunsuri la problemele cu care te confrunti si ulterior solicita ajutorul unui specialist pe problema respectiva. Daca ai nevoie, sunt aici si te ajut cu mare drag.

 

Profesorii au o oportunitate minunata. Pot pune caramizi care sa contruiasca o persoana minunata. E adevarat, rezultatele lor se vor vedea mai tarziu si nu sunt reflectate in portofoliile si diplomele de participare la cursurile creditate pe care se straduiesc sa le indese in dosarele de evaluare.

Aceste rezultate se vor vedea cand fostii elevi, ajunsi la maturitate, vor spune: ii multumesc profesorului meu ca a crezut in mine si m-a incurajat. De dragul lui am invatat matematica, chimie, fizica, geogragie, romana!

FII UN PROFESOR DE SUCCES!

P.S. am sa revin cu articole pe diverse probleme cu care te confrunti la clasa si am sa iti ofer solutii pragmatice pe care sa le incerci pentru a-ti usura munca!

Cred in tine si in ceea ce faci!

Cu drag,

Simona CIFF

Comments

comments

Short URL: https://ultima-ora.ro/?p=7360

Publicat de la data iun. 5 2013. Categorii PSIHOLOGIE.

Zona comentariilor

Meteo în țară

23 iunie 2018, 9:01
 

V
Predominant înnourat
16°C
11 km/h
Perceput de temperatură: 15°C
Presiunea: 1010 mb
Umiditate: 72%
Vânt: 11 km/h V
Rafale de vânt: 11 km/h
UV-Index: 1
Răsarit: 5:31
Apus: 21:04
Prognoza 24 iunie 2018
Zi
 

SSE
Parţial însorit
24°C
Vânt: 4 km/h SSE
Rafale de vânt: 11 km/h
max. UV-Index: 10
Noapte
 

NNV
Predominant senin
14°C
Vânt: 0 km/h NNV
Rafale de vânt: 11 km/h
max. UV-Index: 10
More forecast...
 

RSS De la ANM:

  • Tipul mesajului : Atentionare nowcasting
    COD : GALBEN Ziua/luna/anul : 23-06-2018 Ora : 7 Nr. mesajului : 1 Intre orele : 07:00 si 11:00 In zona : Județul Mehedinţi: Drobeta-Turnu Severin, Șimian, Vânju Mare, Gogoșu, Jiana, Pătulele, Cujmir, Breznița-Ocol, Bălăcița, Tâmna, Salcia, Devesel, Oprișor, Gârla Mare, Gruia, Punghina, Malovăț, Bâcleș, Prunișor, Dârvari, Hinova, Burila Mare, Vânători, Vlădaia, Pădina, Obârșia de […]
  • Informare meteorologica
    Ziua/luna/anul : 21-06-2018 Ora : 14 : 00 Nr. mesajului : 1 Intervalul : 22 iunie, ora 16 – 23 iunie, ora 10 Zonele afectate : conform textului Fenomene : perioade scurte de timp cu instabilitate atmosferică accentuată Mesaj : INFORMARE METEOROLOGICĂInterval de valabilitate: 22 iunie, ora 16 – 23 iunie, ora 10Fenomene vizate: perioade […]

Loto

Horoscop

  • 108.030 vizite
Statistici T5 Ziarul online ”Ultima Oră” rulează pe o versiune ”Advanced Newspaper” realizată de Gabfire Team