Eterna și fascinanta Românie: Colegiul Medicilor îl amenință pe ministrul Bodog cu judecata pentru că nu oprește chestionarea pacienților despre mita din spitale
Colegiul Medicilor îl amenință pe ministrul Sănătății Florian Bodog cu trimiterea în fața instanței în cazul în care nu pune capăt programului informatic prin care sunt chestionați pacienții privind mita din spitale.
O anchetă a jurnalistului Cătălin Tolontan citată de România Curată scoate la iveală faptul că doctorii se simt lezaţi de informaţiile date de pacienţi despre cum au fost trataţi în spitale şi ameninţă cu instanţa. “Întrebarea despre mita din spitale nu foloseşte nimănui”, spune şeful Colegiului Medicilor.
Iata ce scrie Tolo.ro:
În vara lui 2016, ministrul Vlad Voiculescu testează un nou mecanism de evaluare a satisfacției pacienților din spitalele publice.
De proiect se ocupă Ștefan Voinea, consilierul ministrului.
”Eram, în 2015, în Colegiul etic al spitalului din Craiova. Și am văzut cifrele. Reieșea că, aproape unanim, pacienții sunt mulțumiți de ceea ce se întîmplă în spitale, de felul în care sunt tratați”, își amintește el.
97,5% era gradul de satisfacție al pacientului român.
În ce fel se ajungea la această cifră?
FORMULARE INTRODUSE DE SECRETARA MANAGERULUI
Omul completa, la externare, un formular despre felul în care a fost tratat. De cele mai multe ori o făcea în fața asistentelor.
”Și, oricum, formularul ajungea, în general, la secretara managerului, care îl introducea în sistem. Când spitalul vede calificative mici la adresa sa este tentat să nu le introducă în sistem”, explică fostul consilier al ministrului Voiculescu.
Pe de-o parte, reținere în a scrie adevărul din cauza condițiilor completării formularului. Pe de altă parte, posibilitatea de intervenție la nivelul spitalului asupra datelor în momentul culegerii.
”În Statele Unite au existat studii care au arătat aceeași situație. Datele de acest gen trebuie obținute prin excluderea spitalelor din proces. Acesta este standardul normal”,susține Marina Popescu, șefa think tank-ului independent Median Research Centre.
”IDEEA E SĂ DEPISTEZI CE FAC MANAGERII BUNI ȘI SĂ EXTINZI”
Trei principii susține Voinea că au stat la baza softului gândit de echipa șefului său, Vlad Voiculescu:
- ”Să fim cît mai puțini intruzivi în ceea ce decide pacientul să răspundă”.
- ”Să deconectăm spitalul de la proces ca să nu mai poată influența rezultatele”.
- ”Să găsim exemplele de spitale bune, remarcate de pacienți și să le popularizăm”.
”Am gândit mecanismul nu ca pe unul care să pedepsească, ci care să ne permită să reperăm managementul unde pacienții se simt bine tratați. Scopul final e să extindem buna practică, nu să arătăm pe cineva cu degetul”Ștefan Voinea, consilier al fostului ministrul Vlad Voiculescu
CITEȘTE ȘI:
Raport SAR: Cum răspunde oferta guvernului la problemele sănătății. Concluzii și recomandări (IV)
9 ÎNTREBĂRI
În vara lui 2016, procedura este testată pe 5 spitale.
Noul flux este următorul: în momentul internării, pacientul își scrie, pe fișa de observație, contactul: telefon și e-mail.
De acolo, datele ajung în SIUI, sistemul integrat al Casei de Sănătate. Anonimizate, adică fără nume, contactul pacientului merge către STS, care îi trimite un sms.
În prima săptămînă după externare pacientul primește acest sms.
”Ministerul Sănătății te invită să evaluezi anonim internarea ta recentă…”.
Dacă omul este de acord, fie intră pe link-ul indicat, fie continuă să răspundă pe sms, care pentru el este gratuit.
Dacă nu e de acord, comunicarea se întrerupe.
”Am conceput un formular scurt, cu 9 întrebări. Vechiul formular avea 7 sau 8 pagini și era extrem de greu de completat de către pacient”, spune Ștefan Voinea.
NUMĂRUL UNDE OAMENII POT RECLAMA MITA: 0800.806.806.
După test, sistemul primește verde.
Guvernul Cioloș aprobă Ordinul de ministru.
În decembrie 2016, noul mecanism de feed-back începe să funcționeze în aproximativ 30 de spitale și rata de satisfacție măsurată scade imediat la 70%.
Ultima întrebare a formularului este cea care stârnește reacții în spitale.
349de spitale publice ar trebui să aplice sistemul de feed-back de la pacient
Oamenii sunt chestionați: ”Ți s-au solicitat bani sau atenţii de către medici sau asistente?”.
Dacă răspund ”Da”, ei sunt întrebați dacă vor să reclame acest lucru organelor de cercetare.
În cazul în care acceptă să ofere cazul concret, le este expediat prin sms contactul liniei anticorupție pe care compartimentul de integritate din Ministerul Sănătății a dezvoltat-o împreună cu Direcția Generală Anticorupție din Ministerul de Interne.
Practic, le rămâne încă un timp de gândire ca să reflecteze dacă vor să povestească situația. Și doar ei inițiază dialogul, dacă vor, sunând la 0800.806.806.