FESTIVALUL INTERNAȚIONAL „GEORGE ENESCU” 2019 – OEDIPE pe scena ONB

Mari  ansambluri,  mari  muzicieni, ENESCU în  repertoriu, săli  pline,  mulţi,  foarte  mulţi  tineri – un  REGAL care  poate  concura  orice  alt eveniment  de  gen. REVERENŢA NOASTRĂ pentru  MIHAI  CONSTANTINESCU  şi   echipa  domniei sale, pentru că  o  astfel   de  UZINĂ nu  poate  fi  strunită  decât de un manager talentat, experimentat.

Sigur,  nu  putea  lipsi  OEDIPE! Pe   scena  ONB, o  producţie 2015, semnată de   regizoarea VALENTINA CARRASCO (Argentina) şi colegii ei.

În  sală – deasemenea, studenţi, elevi, melomani de toate vârstele, critici muzicali  care vorbeau despre celebra producţie din 1968 (JEAN  RÂNZESCU,  DAVID  OHANEZIAN), despre  variantele  semnate de CĂTĂLINA BUZOIANU (1996), ANDREI ŞERBAN (1996), PETRIKA   IONESCU(2003), ANDA TĂBĂCARU(2011).

GONG! GONG !  GONG!  Nici  nu  poate   fi  altfel: orchestra sună magistral,  sub  bagheta  lui   TIBERIU  SOARE, leit motivele parcă sunt desenate,luminează   povestea, pătrund  în  suflet. Intervenţiile fagoţilor, registrul grav al  corzilor, ţesăturile polifonice strânse, balansul clar, limpede, între comentariul cameral şi  cel  amplu  orchestral – nu  trec neobservate, fac din când în când loc, din  nou, strategiei  leit motivelor – tocmai pentru a nu se uita  nimic.

Da, prin orchestra OPEREI, corul   OPEREI condus de Daniel Jinga, (ca  întotdeaunasuperprofesionist)- MUZICA LUI ENESCU, DĂRUITĂ publicului, SALVEAZĂ SPECTACOLUL! Şi, bineînţeles, CREAŢIA lui ŞTEFAN IGNAT- în OEDIPE, rolul  vieţii lui, vârf  de  carieră, trecut prin destule colaborări regizorale: voce puternică, un  dramatism bine dozat, nuanţa de tragism cu rafinament inoculată discursului. Dar, să nu-l uităm  nici pe  HORIA   SANDU-  impozantul  TIREZIAS…. De  fapt,  întreaga echipă de solişti, care, într-un fel   sau altul s-a străduit.

DA, acesta-i adevărul,  MUZICA A SALVAT SPECTACOLUL!

Aduceti-vă aminte cum povestea ENESCU despre anii de nelinişte pe care i-a  trăit, până a  scris ultima notă a partiturii, ”o partitură imensă”, cum cântărea fiecare cuvânt din libretul lui Edmond Fleg, cum se gândea la tragediile lui  SOFOCLE. Luni și ani de nelinişte până în ziua premierei – 13  martie 1936,  OPERA GARNIER din  PARIS. Şi, nu  întâmplător HONEGGER a  declarat  OEDIPE ”CULMEA  ARTEI  LIRICE”.

Ce să facem, probabil că asta este soarta acestei capodopere, CREAŢIA LUI   ENESCU să nu aibă întotdeauna tălmăcirea firească. Sau, să intre din  nefericire în  atenţia unor producători care  nu  o  înţeleg – care,  pur  şi  simplu, deturnează sensurile…  Şi nu-i  de  vină regizoarea, (se  pare  că a  mai  abordat OEDIPE), sunt răspunzători cei  care nu  s-au  asigurat că proiectul ei nu se depărtează la ani  lumină de gândurile enesciene.

Aşa că într-o amestecătură greu de digerat, de  la proiecţii gigant (mare, munte), din  care au dispărut ritualurile (naşterea, dansurile, încoronarea etc), a fost sufocat momentul  SFINX-ului, un ansamblu static asista la rotirea ghirlandelor de cearșafuri albe, negre, totul era în nuanţe de gri, se rostogoleau alte proiecţii  sexi, nu  mai conta când  e TEBA, când  e CORINTUL…

Ce  mai, la ţărm sunt  turişti sau   emigranţi care îşi fac selfie-uri cu  telefoanele, apare  şi  un  vas de  croazieră…O   fi fost vreo reclamă pentru CARAIBE ?

Doar un singur tablou inspirat – dacă se poate spune aşa –  toată suflarea se strânge, toată lumea stă cu faţa la pământ, pare să se pregătească de priveghi!!!

Nu  cred   că  nu se  va  găsi   acel regizor  român  care să construiascăun OEDIPE plin   de   MAGIE, de  EMOŢIE  ….

SMARANDA  OŢEANU-BUNEA

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.