Festivalul național ”Crizantema de aur” – Triumful romanței

În toamna lui 2020, an când n-au avut loc competiții de muzică ușoară tradiționale, la Brăila sau la Amara, din cauza pandemiei tot mai agresive, la Târgoviște, așa cum am scris la vremea respectivă, organizatorii reușeau un miracol, învingând, prin inteligență managerială, toate opreliștile.

Ediția a 53-a, foarte mult comprimată, a avut atunci doar secțiunile de concurs, Creație și Interpretare, cu numai una din cele două perechi de prezentatori, a respectat toate reglementările în vigoare și s-a transmis în direct la Etno TV.

Miracolul de care vorbeam s-a confirmat chiar în ultimele minute ale serii finale, când a sosit alerta că în oraș se atinsese pragul de 3 infectați la mia de locuitori. Dacă acest lucru s-ar fi întâmplat cu câteva ore mai devreme, festivalul ar fi fost anulat!

Protecția divină, de care amintea atât de frumos directoarea artistică a manifestării, reputata interpretă Alina Mavrodin Vasiliu, s-a pogorât și asupra ediției 2021 – festivalul s-a încheiat sâmbătă seara, iar peste mai puțin de 2 zile, de luni, au intrat în vigoare noile restricții, care probabil ar fi pus sub semnul întrebării desfășurarea ediției a 54-a!

E bine de știut însă că organizatorii au dat dovadă de fermitate și prudență maxime – toată lumea a purtat mască, în teatrul ”Tony Bulandra” (și de această dată gazdă super-ospitalieră) nu s-a intrat decât cu certificat verde sau test Covid la zi, inclusiv membrii juriului au fost distanțați, iar în sală n-au putut intra decât spectatori la 30% din capacitatea sălii, care și așa nu este foarte încăpătoare.

Regretul este cu atât mai mare cu cât Alina Mavrodin Vasiliu, director executiv al Centrului cultural pentru UNESCO ”Cetatea Romanței”, ne spunea că a trebuit să refuze sute de cereri de bilete din întreaga țară, din partea unor agenții de turism care deja pregătiseră autocarele ce urmau să-i transporte pe iubitorii romanței.

Singurii care au reușit să ajungă au fost câțiva vajnici ploieșteni, între care vechea prietenă a festivalului, Anda Stroe, care ne-a și trimis fotografii excepționale, ce însoțesc articolul de față. În asemenea circumstanțe se impune degrabă renovarea și readucerea în circuit a Casei de cultură a sindicatelor, cu o capacitate net superioară, pentru că interesul pentru festivalul ”Crizantema de aur” a depășit de mult granițele Târgoviștei, ale județului Dâmbovița și chiar ale țării, dovadă că el a devenit în ultima vreme o manifestare internațională, chiar în acest an venind artiști din Canada, Republica Moldova (inclusiv în juriu) și din Ucraina.

Poate pentru unii nu este clar ce înseamnă ediția a 54-a și e momentul să precizăm că avem de-a face cu cel mai longeviv festival de gen din țară, desfășurat neîntrerupt din 1968!

La prima ediție președinte de onoare al juriului a fost acad. Victor Eftimiu. În acest interval au fost conflicte politice (să nu uităm august 1968, cu invadarea Cehoslovaciei de către trupele tratatului de la Varșovia, cu excepția României), cutremure, inundații, revoluții, dar festivalul nu s-a întrerupt, chemându-ne sub blândele (cel puțin anul acesta) culori ale toamnei, în octombrie, pe Bulevardul Castanilor (acum se numește Carol I, deși mai potrivit era Crizantemelor…) din vechea Cetate de Scaun. Pe același bulevard, pe care se găsește și Teatrul ”Tony Bulandra”, în 1968 s-a semnat actul de naștere a festivalului.

Și iată că în acea vilă de patrimoniu ființează azi ”Casa Romanței”, un muzeu extraordinar al acestui gen muzical, unde custodele Andrei Vasiliu își primește vizitatorii conducându-i prin camerele unde pot fi admirate exponate rare – partituri, discuri, instrumente muzicale, manuscrise, costume, cărți, nemaivorbind de fotografiile mari ale tuturor slujitorilor romanței, de-a lungul timpului, panouri speciale fiind consacrate lui Anton Pann și altor personalități legate de istoria de peste două secole a acestui atât de îndrăgit și de românesc gen muzical. Lor li s-a adăugat acum un exponat valoros, donat de Paul Surugiu-Fuego – o listă olografă a romanțelor cântate de ea, scrisă de Ileana Sărăroiu. În acest spațiu au loc adesea simpozioane, dar și recitaluri muzicale, pianul de concert permițând, de pildă, ca repetițiile pentru festival să aibă loc chiar aici, ”Casa Romanței” meritându-și din plin numele.

Și ediția a 54-a s-a desfășurat sub patronajul Comisiei Naționale a României pentru UNESCO, reprezentată de secretarul general Madlen Șerban. De altfel, organizatorii au inițiat încă din 2016 procedura de înscriere a romanței în lista reprezentativă UNESCO (Organizația Națiunilor Unite pentru Educație, Știință și Cultură aniversează 65 de ani de la înființare) a Patrimoniului Cultural Imaterial al Umanității. Să sperăm că Ministerul Culturii va urgența acest demers, dar până una-alta, așa cum spunea scriitorul Teodor Vasiliu, președinte al Centrului cultural pentru UNESCO ”Cetatea Romanței”, festivalul ”Crizantema de aur” își binemerită locul în orice patrimoniu, prin longevitate, soliditatea organizării, respectul față de identitatea națională și tradițiile muzicale românești! În acest sens, la actuala ediție a fost adus un omagiu ”Corifeilor romanței” – Gherase Dendrino, Ionel Fernic (la 120 de ani de la naștere), Henry Mălineanu, Camelia Dăscălescu și Temistocle Popa (un veac de la naștere), dar a fost cinstit și ”Patrimoniul poetic al romanței”, fiind evocați poeți pe versurile cărora au fost compuse romanțe nemuritoare – Vasile Alecsandri (200 de ani de la naștere), George Coșbuc (155), Octavian Goga (140). Toți trei sunt prezenți, cu partiturile romanțelor respective, în remarcabilului volum semnat de venerabilul interpret Gheorghe Sărac, ”Dorurile mele”, lansat pe scenă la actuala ediție. Și în 2021 organizatorii au fost la înălțime, surmontând dificultățile inerente unei perioade de criză – Primăria și Consiliul local Târgoviște, Consiliul județean Dâmbovița, Centrul județean de cultură Dâmbovița, Teatrul ”Tony Bulandra” (manager Mihai Constantin Ranin), în colaborare cu UCMR și Uniunea muzicienilor din Moldova.

Co-producător a fost TVR3, care a transmis în direct festivalul (ca și TVR Craiova), producătoare dr. Maria Tănase Marin, iar parteneri media – revista ”Actualitatea Muzicală”, Radio România (gala laureaților a fost transmisă în direct de Radio România ”Antena satelor”), Uniunea ziariștilor profesioniști din România și cotidianul ”Ultima oră”. În decorul imaginat de scenograful Bogdan Dobtre soliștii au fost acompaniați de valoroasele orchestre ”Romanța” (dirijor Lucian Vlădescu) și ”Dor românesc” (dirijor Ștefan Cigu), toată desfășurarea impresionantă de forțe artistice, cu multe zeci de participanți, fiind coordonată cu măiestrie și mână fermă de directoarea artistică a manifestării, Alina Mavrodin Vasiliu, ale cărei merite nu le vom lăuda niciodată suficient, fiindcă ea ”arde” cu o pasiune neostoită pentru romanță și pentru acest festival, ale cărui reușite i se datorează în bună măsură, inclusiv atragerea mai multor sponsori ca oricând. Înafara celor două concursuri, Creație și Interpretare, au fost programate concertele ”Izvoarele romanței”, ”Tinerețea romanței” (acesta a fost de altfel leit-motivul ediției 2021) și ”Te iubim, romanță!”. Să nu uităm că există un program național de concerte ”Tinerețea romanței” 2021, continuator al programelor similare din anii trecuți – ”Romanța ne unește”, ”Comori ale romanței” și ”Izvoare ale romanței”, cu concerte în toate marile orașe, în zonele istorice ale României și ale Republicii Moldova.

Înainte de a trece la analiza cronolgică a celor trei seri mirifice de muzică, se cuvine să vă faceți o idee despre ambianța aparte cu care orașul și-a primit oaspeții – trei afișe diferite, în foyer tone de mere de Voinești aflate la dispoziția publicului – gratuit, ca și programul de sală, o adevărată bijuterie tipografică. Și tot în foyer a putut fi admirată expoziția de pictură a lui Paul Surugiu-Fuego, intitulată ”Crizantema de aur”, una din lucrări, realizată în foiță de aur, fiind oferită de artist la gală câștigătoarei Trofeului de Interpretare, Cristina Bugnar din Bistrița.

Prezentator la circa 20 de ediții mai vechi și bun cunoscător al fenomenului, Teodor Vasiliu a și fost premiat de ”Actualitatea Muzicală” pentru monumentala sa ”Istorie a Crizantemei de aur”, așa încât avem toate motivele să-l credem când afirmă că a fost cel mai puternic și echilibrat concurs de Creație din 1968 încoace!

Ceea ce a făcut plăcută, dar și dificilă sarcina juriului, dar, cu mici excepții, palmaresul a fost judicios. Și, atenție, este la ora actuală singurul concurs de creație din țară! Primii patru membri ai juriului au fost desemnați de UCMR, ei fiind Viorel Gavrilă, vice-președinte al UCMR-ADA (președintele juriului), Mircea Drăgan, Adrian Romcescu și Nicolae Caragia.

Un gând cald din inimă a fost îndreptat de către toți cei prezenți către Jolt Kerestely, care a fost președinte al juriului la ultimele ediții și care are probleme de sănătate. Suntem siguri că le va trece cu bine și anul viitor va fi din nou la Târgoviște! Trei membri ai juriului au reprezentat Uniunea Muzicienilor din Moldova, în frunte chiar cu muzicologul Svetlana Bivol, președinte al Uniunii și directoare a Filarmonicii Naționale ”Serghei Lunchevici” din Chișinău. Filarmonica, afectată serios anul trecut de un incendiu (să sperăm că va reveni cât mai repede în casa ei!), i-a dat și pe jurații Marian Stârcea (director artistic al instituției, cunoscut compozitor) și Petre Neamțu (dirijor al orchestrei ”Folclor” a Filarmonicii). Al optulea component al juriului  a fost poetul George Coandă, membru al Uniunii Scriitorilor și vice-președinte al Centrului cultural pentru UNESCO ”Cetatea Romanței” din Târgoviște.

La Gala laureaților, distincțiile au fost înmânate de Alina Mavrodin Vasiliu și președinții juriilor alături de primarul municipiului Târgoviște, jurist Daniel Cristian Stan și de președintele Consiliului județean Dâmbovița, doctor în economie Corneliu Ștefan, cei doi fiind mari susținători ai festivalului, ce reprezintă o marcă înregistrată și o mândrie pentru localnici . Derulând palmaresul în ordine inversă, observăm că, surprinzător, doar distincția cea mai mică, Premiul special ”Henry Mălineanu”, a revenit uneia dintre cele mai interesante lucrări din concurs, apreciată ca atare de Eugen Doga și de Paul Surugiu-Fuego.

Autorul, Dumitru Caulea, a absolvit canto clasic la UNMB, este compozitor, interpret și dirijor în Ucraina, la Cernăuți, fiind președintele Societății muzicienilor români ”Armonia” din Ucraina. Are la activ multe premii internaționale pe tărâmul muzicii clasice, ușoare și populare, debutând la ”Crizantema de aur” cu o superbă romanță pe cunoscutele versuri eminesciene. ”Revedere” a prilejuit un încântător dialog vocal între soprana Rodica Anghelescu și autorul melodiei.

Un alt premiu special, ”Tinerețea romanței”, a readus pe podium nume obișnuite cu premiile la acest festival – compozitorul Marcel Iorga din Vaslui, textiera Carmen Aldea Vlad (membră a UCMR) și solista Liliana Cornilă, ambele constănțence, cei trei figurând pe genericul piesei ”Romanța sfântă a iubirii”.

Compozitorul Bela Andrasi de la Lupeni, jud. Hunedoara, a debutat anul trecut la ”Crizantemă” și iată că acum a intrat în posesia Premiului special ”Cetatea romanței” cu melodia ”O mie de cuvinte”. El a împărțit succesul cu colaboratoarea sa permanentă, poeta Camelia Florescu, și cu excelenta solistă Alina Huțu. Familiarizat cu premiile, inclusiv la acest festival, Viorel Covaci, membru UCMR, își vede din nou numele, absolut meritat, în palmaresul concursului, de această dată cucerind Premiul special ”Romanța ne unește” cu frumoasa lucrare ”Azi regret, dar e târziu”, pe versuri de Dan Ioan Panțoiu (plăcută revenire, pe vremuri a semnat texte la numeroase șlagăre de muzică ușoară, lansate îndeosebi de Mirabela Dauer), cu o interpretare impecabilă a fostului absolvent al UNMB, Marius Bălan.

Cel mai important Premiu special, ”Ionel Fernic”, a răsplătit una din lucrările cele mai valoroase și mai interesante din concurs, aparținând lui Petre Vârlan, membru UCMR, conf. univ. dr. la Facultatea de Muzică a Universității ”Transilvania” din Brașov, reputat compozitor, dirijor și muzicolog, cu multe premii la activ. El a marcat la ”Crizantemă” o revenire foarte apreciată de juriu cu romanța pe versuri proprii ”Lasă, toamnă!”, interpretată superlativ de studentul său Ciprian Cucu, o voce de mare viitor.

Și iată că am ajuns la podium, unde pe treapta a treia a fost așezată romanța ”Dac-am fi singuri”, pe versuri de Nicolae Iorga.

Autorul, Octavian Coteț, este compozitor de muzică ușoară și de film și a absolvit Academia de muzică, teatru și arte plastice din Chișinău. Pentru interpretare a apelat tot la o basarabeancă, Alina Ureche. Trei au fost artiștii al căror nume a fost pronunțat de cele mai multe ori, în concurs sau recital – Rodica Anghelescu, Bogdan Hrestic (acesta a făcut parte și din grupul vocal ”Dorulețul”) și Camelia Florescu. Dintre ei, cea din urmă se poate mândri cu un procentaj de 100% – o compoziție și trei texte, toate prezente în Gală!

Originară din Craiova, a fost în anii 80 una din vocile importante ale muzicii ușoare, cu premii la festivalurile de la Mamaia și Amara și cu două etape trecute cu brio la concursul TV ”Steaua fără nume”. După aceea, fără a neglija activitatea muzicală (a editat discuri, a susținut concerte, este realizatoare radio), a devenit o foarte apreciată poetă, cu peste 30 de premii la activ. De altfel în această ipostază a fost finalistă anul trecut și acum, de nu mai puțin de trei ori, cum spuneam, dar iată că a explodat de-a dreptul, cu premiul II cucerit la debut în calitate și de compozitoare, și de solistă, căci textul se subînțelege.

Romanța ”Toamnă, nu vreau să te primesc!” chiar că merge la inimă și va intra cu siguranță în repertoriul curent al genului. Ca și Octavian Coteț, Adrian Beldiman a absolvit Academia de muzică, teatru și arte plastice din Chișinău, fiind nu numai compozitor, dar și om de radio și profesor – predă Literatura muzicală universală la Colegiul Național de Coregrafie din Chișinău. În 2020 a fost laureat la sora mai mică din Republica Moldova, ”Crizantema de argint”, iar la Târgoviște a dat lovitura, cum se spune, chiar de la debut, cucerind premiul I cu romanța ”Iubind ca o vindecare” – versuri Camelia Florescu, solistă Silvia Goncear.

Una din plăcutele, marile surprize ale ediției 2021 a fost introducerea Trofeului și la secțiunea de Creație. Dacă piesa câștigătoare fusese deja anunțată la începutul Galei, fiind vorba de romanța ”De-aș fi în inima ta” aparținând timișoreanului Horia Făgărășanu, pe versuri de Cristian Răducioiu, cei care nu urmăriseră concursul cu o seară înainte au fost curioși să constate dacă într-adevăr merita să se afle în vârful ierarhiei.

Autorul este doctor în muzică, lector univ. dr. la Universitatea de Vest din Timișoara, fost dirijor al orchestrei Teatrului de Estradă (iată, am aflat că a existat așa ceva în orașul de pe Bega), în prezent dirijor și orchestrator la festivalul de romanțe ”Roze pe Bega”. Ascensiunea sa a fost oarecum firească, anul trecut cucerind premiul I. Interpretarea fost pe măsură, cei doi soliști, Ana Maria Stănoia și Darius Divian Iordănescu, concurenți și la Interpretare, împletindu-și armonios vocile (a fost o ediție în care compozitorii au optat adesea pentru duete).

Chiar și melodiile care n-au fost incluse în palmares au reținut atenția, confirmând cele afirmate mai sus, că a fost o competiție extrem de puternică, așa încât în oricare din ani ar fi cucerit cu siguranță un premiu. Este vorba de ”Ce-a mai rămas din toate câte-au fost” de Maricel Maxim (Iași, fost câștigător al concursului), ”Te-aștept, nu-ntârzia” – muzică și versuri Marin Voican Ghioroiu, ”Romanța dorului de-acasă” de bucureșteanul Stelian Coman (fost component al grupurilor vocale Choralis și Cantabile), ”O eternă femeie” de Marcel Morărescu (Târgoviște), ”Romanța bătrânului compozitor” de Mircea Aurel Ciugudean (Timișoara), unele dintre ele dezavantajate și de interpretări mai puțin reușite.

 

Un emoționant moment muzical-poetic a fost susținut de Cristina Munteanu (harpă) împreună cu actorii Miruna Ionescu și Silviu Biriș, care au recitat poezii de Mihai Eminescu, George Coșbuc și Adrian Păunescu. De altfel cei doi, alături de colega lor, frumoasa Alexandra Velniciuc, au fost admirabilii amfitrioni ai celor trei seri de festival, confirmând și în acest plan stabilitatea și inspirația organizatorilor, care de multă vreme au menținut colaboratorii care au dat deplină satisfacție, aici intrând firește și cele două orchestre, cu dirijorii lor, membri ai juriilor, vedete.  Concursul de Creație a beneficiat și la actuala ediție de acompaniamentul rafinat al orchestrei ”Romanța”, alcătuită din instrumentiști de clasă, sub bagheta experimentatului Lucian Vlădescu, în prezent dirijor la Teatrul ”Al. Davila” din Pitești.

Juriul concursului de Interpretare l-a avut în fruntea sa, ca președinte de onoare, pe renumitul compozitor din Republica Moldova Eugen Doga – academician, Artist al poporului, Maestru emerit al artei. Alături de el, la…doua scaune distanță, au luat loc în loja juriului Alina Mavrodin Vasiliu, Paul Surugiu Fuego,Matilda Pascal Cojocărița (director artistic al ansamnlului folcloric profesionist ”Dor românesc” din Bistrița), Daniela Vlădescu – manager al Teatrului Național de Operă și Balet ”Oleg Danovski” din Constanța, Antoniu Zamfir managerul Operei Române din Craiova, artistul liric Mihai Irimia – director artistic al Operei din Brașov, Ileana Vieru (Radio România ”Antena satelor”). Preselecțiile regionale, desfășurate evident online, și atelierele de romanțe coordonate de directoarea artistică a festivalului au trimis în finală 13 concurenți bine pregătiți, a căror departajare n-a fost deloc ușoară.

Obligativitatea ca una din cele două romanțe cântate de fiecare solist să fi fost premiată în secțiunea de Creație a festivalului ni se pare absolut salutară, impunând fnaliștilor cunoașterea (firească, am zice, e o istorie a manifestării și a genului) melodiilor lansate pe această scenă în perioada mai recentă, altminteri am fi ascultat la nesfârșit cele câteva zeci de romanțe clasice, dând ascultătorului impresia că altceva nu mai există în romanța românească! Firește, ”la baionetă” a fost lupta pentru Trofeu, triumfând în cele din urmă Cristina Bugnar (Bistrița), 28 de ani, care a cântat ”Ce știți voi, strunelor?” de Paraschiv Oprea și celebra ”Car frumos cu patru boi”, pe versuri de Vasile Militaru. În vârstă de doar 20 de ani, Anișoara Bragari Moroșanu de la Chișinău se află evident la ânceputul unei frumoase cariere. I s-a acordat premiul I în urma interpretării conferite melodiilor ”Îmi cântă o vioară dorul” de Titel Popovici și ”Țiganca (Rița)” de Ionel Fernic. Ceilalți laureați – Darius Divian Iordănescu, 45 de ani, Timișoara (premiul II), Liliana Neciu, 44, Cluj-Napoca (III), Anișoara Popescu, 26, Craiova (Premiul special ”Ioana Radu”), Elena Dragomir, 36, Târgoviște (”Tinerețea romanței”), Petruț Richard Dorobanțu, 26, Pucioasa (”Cetatea romanței”), Valentin Borșu, 36, din Canada (”Romanța ne unește”). Finala concursului de interpretare s-a desfășurat în acompaniamentul orchestrei ”Dor românesc”, conduse de Ștefan Cigu, care după aceea a fost alături de doi interpreți de valoare, Alexandru Pugna și Cristian Fodor, în concertul ”La izvoarele romanței”.

În afară de concurs, Alina Mavrodin Vasiliu a mai programat două concerte diametral opuse. În a doua seară de festival a avut loc o adevărată paradă a laureaților din anii trecuți, îndeosebi la Interpretare, dar și la Creație, demonstrând convingător viabilitatea acestei manifestări de mare tradiție. Astfel, au fost aplaudate primele clasate din 2020, Alina Huțu din Botoșani (Trofeul) și Cristina Beldean Moșuțan din Dej (Premiul I), cei clasați pe primele două poziții în 2019, Samuel Barani din Bistrița (Trofeu) și Ana-Maria Donose din Iași (premiul I) și s-au reîntâlnit rivalele din 2018, Nicoleta Vasile din Târgoviște (Trofeu) și Alina Ureche de la Chișinău (premiul I).

Foarte plăcută revederea și cu alți laureați – Cristina Dan din Târgoviște (premiul I în 2005) sau Zorina Bălan din Craiova (Trofeu în 2016). Rodica Anghelescu are și ea în palmares un premiu I la Interpretare în 2012, dar a fost invitată să dea viață romanței de Sabin Păutza distinse cu premiul II la Creație în 2020, ”Copil sărman”, așa cum Marius Bălan a reamintit romanța lui Marcel Morărescu distinsă cu un Premiu special la Creație la aceeași ediție, iar Bogdan Hrestic, premiul I la Interpretare în 2003, a fost cel desemnat să interpreteze melodia clasată pe cea mai înaltă treaptă anul trecut, ”Pe aceeași ulicioară” de Mircea Ciugudean. Invitat special al acestui concert a fost Iuri Țiple din Ucraina (de fapt din Maramureșul istoric…), dar stabilit la Târgoviște, artist liric, solist al Centrului județean de cultură Dâmbovița.

Din acest concert al tinereții nu putea lipsi fostul ”Boboc de crizantemă” de la Chișinău. Andreea Tican are acum 15 ani și o voce minunată, ideală pentru romanță. Seara a fost încheiată magistral de grupul vocal ”Dorulețul” din Târgoviște, condus de Mihail Vlădăreanu, lector. univ. dr. la Facultatea de Arte a Universității ”Valahia”, dirijor al corului Catedralei Mitropolitane din Târgoviște, cu îndemnul reluat în cor de toți spectatorii din sală (și sigur și de cei din fața televizoarelor!) ”Cântați romanțele!” de Alexandru Mateeaș. În acest concert atât de special au mai fost interpretate romanțe de Titel Popovici, Dan Mizrahy, Paraschiv Oprea, Emanuel Ionescu, Constantin Bardan, Ioan Tomescu, Gherase Dendrino.

 

Regalul de muzică adevărată a atins momentul culminant, foarte bine gândit, în ultima parte a festivalului, după cele două gale ale laureaților. În acompaniamentul orchestrei ”Dor românesc”, sub bagheta (mai bine zis vioara!) lui Ștefan Cigu, s-au înlănțuit într-o paradă a vedetelor genului câteva dintre vocile de aur cu care ne mândrim, ridicând pur și simplu sala în picioare. Matilda Pascal Cojocărița a evoluat…în familie, alături de soțul dirijor, de fiul acestuia, Horațiu Cigu, și de fiul ei, Alin Pascal, cu care a uimit într-un tulburător duet, în melodia ”Mama”.

A mai cântat piese de Ionel Fernic și Constanrin Bardan, confirmând statutul de excelentă interpretă a romanței. Dâmbovițean de felul lui (județ în care a pus pe picioare o fermă agricolă!), Vlad Miriță n-a uitat că ne-a reprezentat cândva la Eurovision și a dăruit melomanilor mai în vârstă două romanțe-bijuterii din repertoriul de aur al genului, ”Țiganca” de Ionel Fernic și ”Smaranda” de Dumitru Mihăilescu Toscani. Nici nu ne închipuim o ediție a ”Crizantemei de aur” fără soprana Daniela Vlădescu! A optat la rându-i pentru două titluri-fetiș ale solistului de romanțe, ”Romanța crizantemelor” de Vladimir Gold și celebra ”N-ai să știi niciodată”. Lorand Cristian, posesor al unei voci de mare calitate, a câștigat Trofeul la Interpretare în 1989 și este actualmente solist al Operei din Brașov.

A interpretat la rându-i o romanță faimoasă, ”Trubadurul” de Ionel Băjescu Oardă, dar și o compoziție a mentorului său pe tărâmul romanței, compozitorul Dan Mizrahy (foarte cântat la actuala ediție), ”Eu te iubesc, romanță!”. Artistă a Poporului în Republica Moldova, Silvia Goncear a triumfat la ”Crizantema de aur” în 2007 și este de fiecare dată un oaspete drag în echipa de prieteni ce trece Prutul la fiecare ediție. A optat pentru romanța lui Henry Mălineanu ”Ai și venit la mine, toamnă!” și a emoționat cu sensibila melodie ”Fă-ne, Doamne, iar copii!”.

Și a venit momentul atât de așteptat de toată lumea, când Alina Mavrodin Vasiliu a lepădat haina de director artistic și s-a înveșmântat în cea care-i stă atât de bine, de admirabilă tălmăcitoare, cu har, pasiune, vibrație și talent actoricesc, a romanței. Ea se identifică, se contopește pur și simplu cu fiecare notă, cu fiecare cuvânt, pentru că este evident că nu doar cântă, ci trăiește intens povestea din fiecare cântec. Am regretat doar că, modestă și generoasă, a ales să interpreteze doar două melodii, dar acestea au făcut parte din romanțele pe care le promovează în toate aparițiile sale (cea mai recentă – în emisiunea lui Paul Surugiu-Fuego ”Drag de România mea” de la TVR2),  lansate și premiate la ”Crizantema de aur”.

De această dată s-a oprit la ”Dragă toamnă” de Vasile Veselovski (ce cântec sublim!) și la ”Anii vin, anii trec…” de Paraschiv Oprea, cântece cu care se identifică plenar. Paul Surugiu-Fuego a fost, indiscutabil, unul din eroii ediției 2021 – expoziție de tablouri (cu o lucrare dăruită câștigătoarei Trofeului de Interpretare), interviu în direct la TVR3 în pauza de schimbare a orchestrelor, manuscris al Ilenei Sărăroiu dăruit ”Casei Romanței”…Și nu cumva era să uităm ceva? Un recital cu adevărat fabulos, în care a demonstrat că poate cânta la superlativ nu numai muzică ușoară și populară, ci și romanțe – ”Inimă!” de Temistocle Popa, ”Să nu ne despărțim” de Gherase Dendrino, ”Să-mi cânți cobzar” – deși, glumind, ne așteptam și la compoziția sa ”Ți-am adus un măr”, pe versuri de Grigore Vieru, măr pe care să-l aleagă dintre miile de fructe ce alcătuiau decorul din foyer!

Actor cu diplomă, Artist al Poporului din Republica Moldova încă de la 37 de ani, el a recitat cu patos dramatica poezie ”Actorul”, a lui Aurel Storin, și, pentru ca bucuria noastră să fie totală la final, a invitat-o alături de el pe buna sa prietenă Alina Mavrodin Vasiliu și ne-au istorisit împreună cum, pe vremuri, ”În chioșc fanfara cânta”, neuitatul cântec al lui Aurel Giroveanu.

Aceste două recitaluri au încheiat apoteotic a 54-a ediție a unui festival care am fi dorit să nu se mai termine…dar s-a terminat și timpul de transmisie în direct la TVR3 (și așa depășit), așa încât telespectatorii n-au putut vedea entuziasmantul final, cu toți interpreții în scenă, cântând împreună cu orchestra, cu juriile, cu spectatorii acest adevărat imn al ”Crizantemei de aur” care a devenit ”Ciobănaș cu 300 de oi”.

Chiar că a fost o ediție binecuvântată, în care totul a decurs perfect și toți au plecat fericiți acasă, premiați sau nu, însă conștienți că au fost părtași la un eveniment unic, la o sărbătoare a muzicii și a sufletului românesc.

Octavian URSULESCU

Comments

comments

One thought on “Festivalul național ”Crizantema de aur” – Triumful romanței

  • 29 octombrie 2021 la 12:55
    Permalink

    Un articol minunat, ce descrie perfect încântătoarea ediție a Festivalului Național de romanțe „Crizantema de aur”!
    Mulțumim pentru toate momentele trăite împreună, pentru cântece, bucurie și prietenie!
    Romanța ne unește!

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.