Serviciu  informatii in sistem RSS
RECOMANDĂRI ”ULTIMA ORĂ”
Ultima Oră

File de istorie: Repere din economia românească – Automobilul Dacia

Publicat: luni, 12 martie 2018

Povestea Dacia, principalul producător de automobile din România, a început odată cu construcția Uzinei de Autoturisme de la Mioveni (județul Argeș) în 1966, având la bază un acord între autoritățile române și producătorul francez de automobile, Renault, ce prevedea asamblarea unui model Renault sub marca Dacia. Construcția uzinei s-a încheiat într-un timp record de doar un an și jumătate.

La 1 iulie 1968, au început testele la cele 217 stații de lucru din uzină, iar două zile mai târziu, la 3 august, s-a testat primul motopropulsor.

Inaugurarea Uzinei a avut loc la 20 august 1968, când a început producția modelului Dacia 1100, un model sub licența Renault R8. Conform contractului, Renault furniza toate părțile componente ale modelului, urmând ca lucrătorii de la Dacia să le asambleze. Din 1968 și până în 1972, aproximativ 44.000 de autoturisme Dacia 1100 au fost produse, în 1970 apărând o ușoară modificare estetică la partea frontală.

După Dacia 1100, a urmat Dacia 1300, care a intrat în producție în august 1969, un model sub licența R12, fiind prezentată la saloanele auto de la București și Paris.

Între 1970 și 1980, Dacia a dezvoltat o întreagă gamă de modele. Astfel, în 1970 au apărut versiuni ale Daciei 1300 berline, în 1973 a fost lansat modelul break, iar în 1975 — modelul Dacia 1302 (gen papuc, fabricat în 2.000 de exemplare, până în 1982).

După expirarea licenței Renault, în 1979, Dacia a început un program propriu de dezvoltare. Între 1972 și 1997, constructorul român a realizat opt modele, mai jos, modelul 1410.

 

Ultimul model ieșit pe poarta uzinei în această perioadă— Dacia Nova — nu are  nicio legătură cu modelul inițial, preluat de la Renault. Nova, lansat în 1995, a fost primul model Dacia proiectat și fabricat integral în România.

În 1998, anul în care s-au aniversat trei decenii de la producerea primului automobil Dacia, de pe porțile uzinei a ieșit autoturismul cu numărul 2.000.000. În același an întreprinderea a obținut Certificatul de Atestare a Implementării Sistemului Calității ISO 9001.

 

La 2 iulie 1999 s-a semnat contractul de privatizare a societății și Dacia a devenit o marcă a Grupului Renault, având ca principală misiune susținerea dezvoltării Grupului pe piețele emergente.

În 2000 a avut loc lansarea modelului Dacia SuperNova, prima concretizare a colaborării franco-române, un autoturism echipat cu motor și cutie de viteze Renault.

În aprilie 2003 a fost lansat modelul Dacia Solenza (benzină), iar din septembrie 2003 Dacia Solenza (diesel).

Relansată, în 2004, cu modelul Logan, Dacia a devenit în ultimii ani un actor de notorietate pe piața auto europeană. Dacia a știut să câștige încrederea clienților datorită valorilor sale: generozitate, care se traduce prin cel mai bun raport preț/spațiu interior de pe piață, fiabilitate și robustețe.

În 2005, Dacia a fost aleasă mașina anului în Serbia și Muntenegru și a primit premiul Autobest, fiind cea mai bine vândută mașină din Europa Centrală și de Est, depășind modele cu tradiție, ca Skoda Octavia, Renault Megane sau Opel Astra. Dacia a vândut, în 2005, 164.406 mașini la nivel mondial, dintre care 134.887 Dacii Logan, 8.354 Dacii Solenza și 21.185 vehicule comerciale. Producția de automobile a atins un maxim istoric de 172.000 unități.

Dacia a primit certificarea ISO 14001 pentru mediu și a produs automobilul cu numărul 2.500.000.

Tot în 2005 a fost inaugurat centrul logistic ILN Mioveni (International Logistics Network).

Dacia Logan MCV a fost lansată în octombrie 2006 la Salonul de la Paris. Logan MCV a ajuns pe piața occidentală în ianuarie 2007, presa vestică numindu-l ”cel mai ieftin model cu șapte locuri care poate fi cumpărat”. Pentru prima dată în istorie, exporturile Dacia au depășit pragul de 100.000 unități, mai exact 128.411 unități, iar producția totală a trecut de 200.000 unități. În câteva țări, cum ar fi Rusia și Ucraina, Logan este vândut sub sigla Renault.

La Salonul Auto de la București din octombrie 2007 a fost lansat modelul Logan Pick-Up. În aceeași lună a fost fabricat autoturismul Dacia cu numărul 3.000.000.

A urmat Salonul Auto de la Geneva, din iunie 2008, unde a fost prezentat noul model Dacia Sandero, urmat de lansarea noului Logan (iulie) și a Logan-ului MCV la Salonul Auto de la Paris (octombrie). Exporturile au ajuns în acel an la 172.886 unități, iar vânzările totale la 257.854 unități. În 17 iunie 2009, a avut loc lansarea versiunii Stepway pentru Dacia Sandero.

Dacia a lansat, la 18 martie 2010, modelul Duster, vehiculul cu numărul 500.000 fiind fabricat în decembrie 2013. A urmat Dacia Lodgy care a fost prezentată la Salonul Auto de la Geneva din martie 2012. De altfel, modelul a fost ales ”Mașina Anului 2011” în România și Croația, a obținut trofeele ”SUV-ul Anului 2011” în România, ”Autobest 2011”, ”Cel mai 4×4 al anului 2012” în Franța, ”Argus” (la categoria vehicule de familie) în Franța, precum și titlul de ”Campion la Valoarea Reziduală 2011” în Germania.

La 5 martie 2013, producătorul de la Mioveni a prezentat, în premieră mondială, la Salonul Auto de la Geneva, noua Dacia Logan MCV, precum și seria limitată Duster Aventure.

Noul Logan MCV, lansat în 2006, a venit cu un exterior modern, specific modelelor break, dar și cu dotări în serie, încă de la primul nivel de echipare: sistemul de control al stabilității ESP, direcția asistată, airbaguri laterale (pentru toate piețele unde se comercializează motoare Euro5) și bancheta spate rabatabilă 1/3-2/3 (în toate țările de comercializare). Lansarea în România a avut loc la 28 mai 2013.

Seria Limitată Duster Aventure, cu un look robust și original, este echipat cu o rampă de proiectoare, cu un sistem de navigație Garmin și păstrează toate atributele care au contribuit la succesul modelului 4X4.

Noul model Duster prezentat la 19 septembrie 2013, la Salonul Auto de la Frankfurt, este versiunea restilizată a SUV-ului lansat de Dacia în 2010, și are un exterior mai modern și un interior schimbat semnificativ. Noua Dacia Duster aduce mai multe echipamente la același preț, printre care Dacia MEDIA NAV, regulator-limitator de viteză, asistență la parcarea cu spatele și sistem de control al traiectoriei (ASR-ESP) disponibil în serie. O noutate este și noul motor pe benzină 1.2 TCe 125 CP, cu un consum de carburant de numai 6,0 l/100 km și cu emisii reduse de CO2. În România lansarea a avut la 17 octombrie 2013, prețul pentru modelul de intrare (versiunea Acces) fiind de 10.900 euro, cu TVA inclus, iar cel mai bine echipat model din gamă (Laureate 4 x 4 Diesel, 110 CP) va fi vândut cu 17.000 de euro, cu toate taxele incluse.

În 2014, Dacia a marcat un nou hotar de producţie, Uzina de Vehicule de la Mioveni celebrând fabricarea a 5.000.000 de vehicule.

Ultimul reper de acest gen sărbătorit la Dacia a avut loc în martie 2011, când automobilul cu numărul 4.000.000 părăsea fabrica din Mioveni. În ambele cazuri, este vorba despre un Dacia Duster, iar ambele exemplare au nimerit la clienţi din România.

Investițiile totale realizate de Renault la Dacia, de peste 1,6 miliarde euro, au contribuit la poziționarea Dacia ca una dintre cele mai importante companii din economia românească, cu o contribuție semnificativă la produsul intern brut și la exporturile țării. Calitatea produselor Dacia este recunoscută la nivel internațional. Succesul Dacia se explică prin faptul că autovehiculele produse la Mioveni oferă un raport preț/ calitate/ prestații/ fiabilitate imbatabil. Peste 90% din producția Uzinei Vehicule de la Mioveni este exportată în 41 de țări de pe patru continente, ultimele piețe de desfacere pentru Dacia fiind Marea Britanie, Irlanda și Danemarca (2013).

În iulie 2013, producătorul auto român a lansat pe piața din Marea Britanie Duster Black Edition, versiunea îmbunătățită a SUV-ului care se vinde de la prețul de 17.575 lire sterline. Modelul Duster Black Edition celebrează ediția din 2013 a Festivalului Vitezei de la Goodwood și concurează cu noul SUV low-cost al Nissan.

În 2016, vânzările de autoturisme noi Dacia la nivel mondial au crescut cu 6,1%, la un nivel record de 542.542 de unităţi, de la 511.501 unităţi în 2015, potrivit datelor publicate  de proprietarul mărcii, grupul francez Renault

Producția Dacia în România scade însă constant de cinci ani încoace, puțin câte puțin. În 2017 a atins minimul ultimilor cinci ani. Chiar dacă atunci când comparăm cifrele din 2017 cu cele din 2016 scăderea este de numai 2%, cifrele arată mai îngrijorător când privim unități de timp mai mari. Spre exemplu, față de anul record de producție al Dacia în România, 2013, scăderea este de 8,3%. Iată producția Dacia realizată în România, în ultimii șase ani.

  • 2017: 313.883 unități
  • 2016: 320.457 unități
  • 2015: 339.204 unități
  • 2014: 338.593 unități
  • 2013: 342.620 unități
  • 2012: 307.150 unități

Practic, până în 2013, inclusiv, Dacia bătea în fiecare an record după record de producție la Mioveni. Din 2014 a început scăderea, puțin câte puțin, astfel că cifrele comparate de la an la an nu sunt îngrijorătoare. Pentru 2017 vs. 2016 avem o scădere de 2%

.

Pentru 2017, Dacia  anunță că a vândut peste 655.000 de vehicule în lume, ceea ce reprezintâ un nou record pentru marca din Groupe Renault.

De menţionat însă că anul trecut a fost primul în care mai puţin de jumătate dintre maşinile Dacia au fost produse la Mioveni, restul fiind produse în Maroc (uzinele Tanger şi Casablanca).

Franţa a fost cea mai mare piaţă pentru Dacia şi alte trei pieţe au depăşit 50.000 de unităţi: Germania, Italia si Spania.

Vânzările Dacia s-au ridicat în 2017 la 655.235 unități, cu 12,2% mai mult față de nivelul atins în 2016.

În 2016 Dacia vănduse 584.000 de maşini, dintre care 320.000 produse la Mioveni. Anul trecut 312.000 dintre maşinile Dacia au fost produse în Argeş, ceea ce îmseamnă, pentru prima oară, sub 50% din total.

Cu 43.262 vehicule comercializate (+11,3% față de nivelul înregistrat în 2016) și o cotă de 29% din vânzările de vehicule noi,Dacia s-a impus și în 2017 drept lider detașat pe piața din România.

Reluat în 2017, Programul Rabla și-a dovedit o dată în plus eficacitatea. Din totalul vehiculelor vândute prin intermediul acestui program, 47% au fost livrate de Dacia.

Cu peste 16.200 de unităţi comercializate, ceea ce înseamnă aproximativ 40% din vânzările totale ale mărcii, Logan sedan continuă să fie cel mai popular model Dacia în România.

Acest rezultat ar fi putut fi mai bun dacă piața locală nu ar fi suferit în 2017 impactul masiv al importurilor de vehicule de ocazie, în contextul în care România a înregistrat anul trecut un record trist în domeniul înmatriculărilor de mașini uzate, spun cei de la Dacia.

Logan MCV a continuat să fie cel mai vândut model break din România (3.200 unități). Lansată la sfârșitul primului semestru, versiunea Stepway reprezintă deja un sfert din vânzările totale ale modelului Logan MCV.

Sandero domină detașat segmentul B-hatch și, cu peste 8.400 unități livrate, se plasează pe locul al doilea în clasamentul pe modele. Merită semnalat faptul că peste 75% din clienți au optat în 2017 pentru versiunea Sandero Stepway.

Prima generație a modelului Duster a realizat în 2017 un adevărat sprint reușind să obțină, cu aproape 8.300 de unități comercializate, cea mai bună performanță din întreaga sa carieră, înainte de a preda ștafeta noului Duster.

Prezentat la Salonul de la Frankfurt, noul SUV Dacia a fost lansat în luna decembrie pe piața din România. În decurs de numai trei săptămâni au fost vândute 600 de unități, din care primele 100 de exemplare au fost comandate exclusiv online.

Cu peste 950 de unități livrate, din care 40% în versiune Stepway, Lodgy și-a consolidat poziția de lider în segmentul monovolumelor.

Rezultate bune au fost înregistrate și de modelele Dokker și Dokker VAN, acesta din urmă reușind să atingă, cu 3.371 de unități, cea mai bună performanță de la lansarea sa în 2012.

Vânzări pe piețele externe

În total, în afara României au fost vândute anul trecut 611.973 vehicule Dacia, cu 12% mai multe față de anul 2016. Europa domină în clasamentul pe regiuni, peste 460.000 de vehicule vândute de Dacia în 2017 fiind înmatriculate în țările Vechiului Continent.

Cu aproape 120.000 de unități, ceea ce reprezintă cea mai bună performanță înregistrată până în prezent, Franța este prima destinație de export. Dacia se situează pe locul 5 în topul mărcilor cele mai vândute în Hexagon, imediat după Volkswagen.

Germania ocupă a doua treaptă a podiumului, cu vânzări de aproape 65.000 de unități.

Italia se situează pe poziția a treia, cu peste 63.000 de unități, urmată de Spania, unde au fost vândute anul trecut mai mult de 56.000 de vehicule marca Dacia.

În Marea Britanie, Dacia a vândut anul trecut 25.211 unități, ceea ce situează Regatul Unit pe locul opt în clasamentul piețelor externe ale mărcii.

Sursa: AGERPRES; HOTNEWSEconomica.net

Comments

comments

Short URL: https://ultima-ora.ro/?p=93978

Publicat de la data mart. 12 2018. Categorii ALEGEREA NOASTRA, ECONOMIC.

Zona comentariilor

Meteo în țară

20 august 2019, 13:51
 

N
Soare
30°C
4 km/h
Perceput de temperatură: 35°C
Presiunea: 1020 mb
Umiditate: 32%
Vânt: 4 km/h N
Rafale de vânt: 4 km/h
UV-Index: 7
Răsarit: 6:24
Apus: 20:14
Prognoza 21 august 2019
Zi
 

NE
Soare
34°C
Vânt: 7 km/h NE
Rafale de vânt: 11 km/h
max. UV-Index: 7
Noapte
 

N
Senin
19°C
Vânt: 4 km/h N
Rafale de vânt: 11 km/h
max. UV-Index: 7
More forecast...
 

Loto

Horoscop

  • 224.947 vizite
Statistici T5 Ziarul online ”Ultima Oră” rulează pe o versiune ”Advanced Newspaper” realizată de Gabfire Team