File de istorie: Repere din economia românească – Producătorul de încălțăminte ”Guban”
Blaziu Guban, de la care a pornit istoria uneia dintre cele mai rezistente mărci românești, s-a născut la 4 noiembrie 1904, în comuna Urbediu din județul Bihor, fiind ulterior adoptat de o familie din Oradea. Cu doar primele clase făcute, a lucrat ca îngrijitor la porci, apoi, în timpul Primului Război Mondial s-a angajat la o fabrică de ghete din Oradea, urmărind cu mare atenție combinarea substanțelor și a materialelor. De aici și până la inventarea primei creme de ghete românești nu a fost decât un pas.

Astfel, istoria Guban a început cu pași mici în 1935, cu un singur angajat și o cremă de pantofi. Doi ani mai târziu, la 15 septembrie 1937, avându-i ca parteneri pe Kaldory și Kovacs, societatea ”Guban” a fost înregistrată la Registrul Comerțului cu numele de Uzinele Chimice ”Guban” Timișoara, în 1940, primind caracterul de fabrică.
La început numele era legat doar de crema de ghete, însă ulterior s-a trecut la producția de ceară și alte soluții pentru lipit ghete. Pentru a-și putea vinde crema de ghete Blaziu Guban a încheiat un contract cu fabrica Mecher, care îi livra cutii de tablă inscripționate ”Guban”.
Cât timp s-a aflat în fruntea societății, Blaziu Guban a dorit să contribuie la dezvoltarea acestei industrii, încercând să oprească importurile de produse străine, dar și să aducă inovații în procesele de producție din acea perioadă, alături de angajații săi.
Dorința sa era aceea de a produce calitate pentru români și să aducă un suflu nou asemeni tendințelor propuse de târgurile din Occident. A început să călătorească la târguri de mostre ce aveau loc la Budapesta, Viena, Zurich, Basel, Paris și Praga, unde a expus produsele ”Guban” și de unde s-a inspirat pentru noi modele de încălțăminte.
Guban a fost singura fabrică din România, care nu a fost naționalizată în 1948, însă în 1952, Blaziu Guban a fost nevoit să doneze statului român atât brandul, cât și fabrica, în schimbul promisiunii de a-și păstra pe viață funcția de conducere a fabricii.
Totodată, a avut loc schimbarea numelui, din Uzina Chimică ”Guban” Timișoara, în Întreprinderea Industrială de Stat Fabrica de Produse Chimice și Încălțăminte ”Bela Breiner” Timișoara. Fabrica avea, în 1959, un număr de 475 de angajați dintre care 394 muncitori.
Numele companiei a suferit din nou modificări, în 1963, de această dată numindu-se Fabrica de Încălțăminte și Mase Plastice ”Victoria”. Producția s-a diversificat, întreprinderea ajungând să dețină unități și secții de: mase plastice, confecții, imprimerie, tâmplărie, accesorii metalice, blănărie, încălțăminte, o magazie de piele artificială și un laborator. După ?90, mai multe linii de producție au fost desființate, printre care și cea de cremă de pantofi.
Însă, secția de încălțăminte a rămas mereu o prioritate, care propunea ”Arta Guban” pentru femei, bărbați și copii, atât pentru consumul intern, cât și pentru export.
Prima pereche de pantofi Guban a fost lansată pe piața românească în 1959. Lucrați manual, pantofii care purtau această marcă au devenit rapid elita încălțămintei românești, cea mai mare parte a producției fiind destinată exportului.
Blaziu Guban a murit în 1978, iar fiul său, Tiberiu Guban, absolvent al Facultății de Chimie Industrială din Timișoara, care i-a fost și ucenic, i-a urmat la conducere până în 1992, când s-a pensionat. Cât timp a lucrat în fabrică, Tiberiu Guban a obținut 25 de brevete de invenție, iar în 1956 a început producția de serie a pielii artificiale. La acea vreme, Tiberiu a reușit să facă imitație de piele de șarpe și de crocodil. În prezent, trăiește la Timișoara, oraș al cărui cetățean de onoare este din 2012.
Întreprinderea din Timișoara a fost privatizată în 1995 ca societate pe acțiuni, pentru ca, în prezent, pachetul majoritar din acțiunile companiei să fie deținut de fondul de investiții american New Century Holdings, reprezentat în România prin NCH Advisors. De la preluarea fabricii au fost investiți peste 250.000 de euro în procesul de modernizare a liniei de producție și distribuție.
Începând cu 2013, Guban trece printr-un proces de reinventare. Un prim pas pentru înnoirea liniei de producție a fost împărțirea creațiilor în două colecții: Clasic Guban Timișoara și Guban No. 1. Dacă gama Clasic Guban Timișoara poate fi găsită în toate cele 134 de magazine partenere, în 63 dintre orașele României, gama Guban No. 1 are un caracter exclusivist fiind disponibilă doar în magazinul Guban din Băneasa Shopping City, primul din București, deschis în urma unei investiții de 100.000 de euro, dar și pe site-ul companiei. Compania deține un magazin propriu și în Timișoara.
În ceea ce privește noile creații, pantofii Guban, îmbină, pe de o parte, tradiția artizanatului românesc cu materiile prime italienești și, de cealaltă parte, adaptează tendințele internaționale la specificul pieței autohtone. Totodată, pantofii Guban creați la cele mai înalte standarde sunt concepuți conform caracteristicilor antropologice, necesităților și gustului specific românesc, toate acestea reprezentând atuuri în confruntarea cu branduri străine celebre, care nu corespund întotdeauna nevoilor româncelor.
Fabrica Guban exportă pantofi pentru piețele din Polonia și Canada, iar din 2013 participă la Târgul Internațional de Încălțăminte MICAM de la Milano, devenind furnizor și pentru magazine din Italia, Elveția și Slovenia.
În prezent, piața locală de încălțăminte de damă, incluzând și importurile de încălțăminte este evaluată la 18 milioane de perechi de pantofi pentru toate categoriile de vârstă. În ceea ce privește obiceiul de consum al femeilor din România, o femeie cumpără în medie patru perechi de pantofi pe an, cu două perechi mai puțin decât media europeană.
2016 – Anul demolării vechii fabrici
Vechea fabrică Guban, situată pe bulevardul Eroilor de la Tisa din Timişoara, a fost demolată în 2016, activitatea continuând într-o hală amenajată în corpul de clădire ridicat în timpul regimului comunist.
Guban i-a încălţat pe Sophia Lorren sau Harry Truman
Detalii pe guban.ro,
sau Guban Romania
Sursa: AGERPRES