Guvernul pune timbru și pe sticla de apă

Un poiect de lege aflat în dezbatere publică ţinteşte apele minerale, pe care le va reglementa separat de legea minelor, sub care erau cuprinse până acum. Viitoarea lege creşte taxele de prospecţiune şi exploatare cu 34%, iar taxa anuală pe suprafaţa de exploatare va fi mărită cu 67%. În plus, producătorii vor fi obligaţi să se reautorizeze, după reguli noi, în termene pe care le acuză că sunt prea scurte pentru a se putea conforma, iar sticlele de apă vor trebui timbrate, precum ţigările şi alcoolul.

Astfel, proiectul prevede ca autoritățile să elaboreze toate normele tehnice într-o perioadă de 30 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial, şi ca acestea să redacteze și instrucțiunile privind procedura de evaluare a caracteristicilor apelor minerale naturale și de izvor în termen de şase luni de la intrarea în vigoare a legii. Producătorii au termen de 18 luni de la intrarea în vigoare a noii legi să se reautorizeze, sau 12 luni de la întocmirea procedurilor, însă procedura de autorizare durează peste aceste termen. Deci, practic, producătorii, vor fi forțați să funcționeze în ilegalitate sau să își oprească total producția până la implementarea acestora, susţin surse din piaţă pentru ECONOMICA.NET.

Sursele citate spun că Agenția Națională pentru Ape Minerale (ANRM) ar trebui fie să micșoreze termenul pentru elaborarea normelor tehnice și instrucțiunilor privind procedura de evaluare a apelor, fie să amâne implementarea reautorizării producătorilor, considerând un termen rezonabil de timp, în caz contrar industria de milioane de euro fiind pusă în pericol.

Conform surselor din piaţa apelor minerale, există neclarități în definirea unor termeni-cheie din cadrul proiectului de lege. Acesta definește sursa de apă subterană ca „una sau mai multe captări ale aceluiași zăcământ hidromineral”, ceea ce atrage o serie de confuzii în ceea ce privește comercializarea apei sub diferite branduri.

La nivel național sunt mulți producători autorizați care exploatează din aceeași pânză freatică, fiind considerată o sursă, ceea ce înseamnă un singur brand. Astfel, este necesară definirea clară a noțiunii de sursă, pentru a putea stabili cărui producător i se va aloca această sursă și pe ce criterii, spun producătorii. Iar dacă din perimetrul considerat sursă nu pot fi comercializate mai multe branduri, se va ajunge la închiderea multor fabrici, ceea ce însemnă un mediu de afaceri destabilizat.

Articol integral pe ECONOMICA.NET

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.