Impactul sistemelor audio din magazine asupra comportamentului clienților

ELKO Romania, companie membră a grupului ELKO specializată în distribuția unei game largi de echipamente și soluții IT, recomandă managerilor din retail să acorde o atenţie cât mai mare proiectării, instalării și modului în care sunt exploatate sistemele audio din magazine. Plecând de la un studiu științific publicat pe blog-ul Axis Communications, subliniem importanța acestei componente tehnologice, făcând totodată câteva recomandări de echipamente ce pot îmbunătăți eficiența și flexibilitatea, simplificând în același timp modalitatea de utilizare.

Într-o piață unde magazinele de retail sunt nevoite să concureze cu mediul online, crearea unei experiențe cât mai plăcute pentru clienți este esențială. Iar pentru a contrasta și concura cu experiența cumpărăturilor strict digitale, magazinele care sunt prezente atât online, cât și fizic, încearcă să creeze o experiență unitară pentru clienții care trec din mediul digital în cel fizic.

O componentă esențială a afacerilor care urmăresc să contureze mediul retail prin muzică este bagajul de cunoștințe științifice legate de modul în care sunt influențate emoțiile clienților. Magazinele care folosesc instrumentele adecvate devin în mod automat spații în care clienții își doresc să petreacă timpl.

Vocea mărcii

Toată lumea știe că muzica poate avea multe efecte asupra minții omului. Spre deosebire de elementele vizuale, precum caractere sau culori, muzica este însă mult mai dificil de analizat. Cum decidem dacă un anumit tip de muzică este potrivit pentru o anumită marcă? Cum se poate defini sunetul caracteristic unei mărci?

Dacă elementele vizuale reprezintă fața unui magazin, atunci muzica reprezintă vocea sa. Muzica este cu mult mai mult decât un simplu conținut de divertisment pentru clienți – este tonul și sufletul mărcii, care este astfel prezentată clienților.

Adaptând muzica la personalitatea afacerii, se pot obține creșteri de profit și o identitate de marcă mai bine definită, dar procedeul nu este deloc ușor. Având abilitatea de a îmbogăți un spațiu prin sunet, muzica introduce noi idei și consolidează noțiunile și așteptările deja existente pentru mediul în care este redată. Tendințele și gusturile muzicale evoluează însă neîntrerupt, așa că poate fi dificil de determinat tipul de muzică ce rezonează cel mai bine cu clienții.

Alegerea corectă

Așadar, cum se alege muzica potrivită pentru o marcă?

Cel mai bine este dacă muzica din mediul retail este tratată în același mod în care este tratată identitatea vizuală. Ea trebuie integrată de la început, pentru a construi simultan o identitate vizuală și una sonoră, care să contribuie la formarea unei mărci puternice, coerente. Clienții care pătrund în magazin o fac ca rezultat a anunțurilor publicitare și a mesajelor de pe rețelele sociale. Același gen de emoție trebuie recreat și cu ajutorul muzicii. Elementele vizuale, promoțiile și muzica trebuie să colaboreze.

Acesta este unul dintre cele mai importante aspecte legate de utilizarea muzicii pentru a crea atmosfera adecvată. Cu cât clienții petrec mai mult timp într-un magazin, cu atât șansele de a cumpăra mai multe articole cresc.

Emoții declanșate prin muzică

Volumul sonor și ritmul reprezintă elemente de marketing extrem de importante la nivelul unui magazin. Volumul ridicat îi determină pe oameni să se miște mai rapid, în timp ce muzica în surdină îi determină să petreacă mai mult timp. Ritmul lent al muzicii îi stimulează pe oameni să cheltuiască mai mulți bani, în timp ce ritmul energic generează stare de bine. Un manager se poate folosi de aceste detalii pentru a declanșa diferite răspunsuri comportamentale pe parcursul zilei.

Un restaurant fast-food ar putea avea ca scop creșterea fluxului de clienți în perioada pauzei de masă prin redarea unor ritmuri rapide la volum ridicat. Dar pe perioada după-amiezilor, același restaurant ar putea opta pentru ritmuri medii sau lente, redate la un volum redus, pentru a-i determina pe clienți să stea mai mult timp și să cheltuiască mai mulți bani.

Sfaturi de bază legate de muzica în retail:

  • Mențineți controlul asupra difuzoarelor. Trebuie să știți mereu ce gen de muzică și din ce motiv este redată.
  • Nu alegeți niciodată la întâmplare. Nu amestecați listele. Redați muzica după un plan bine stabilit.
  • Rolul muzicii este acela de a respecta așteptările clienților. Muzica reprezintă vocea mărcii. Folosiți tonul adecvat.
  • Implicați-vă! Nu este de ajuns să folosiți o coloană sonoră. Spre deosebire de un logo, care poate fi folosit timp de mai mulți ani, listele muzicale trebuie reîmprospătate permanent, astfel încât sunetul să fie mereu sincronizat cu valorile emoționale ale mărcii și cu gusturile în continuă schimbare ale clienților.
  • Soundtrack Your Brand (SYB) a publicat câteva rezultate ale unor cercetări cu privire la impactul muzicii din magazine asupra comportamentului clienților. Despre aceasta puteți citi mai multe aici.

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.