Jocuri de culise în legătură cu privatizarea CFR Marfă
Privatizarea CFR Marfă este un subiect care deși nu pare deosebit de spectaculos, ascunde în spate o miză enormă. Compania era acum cinci ani una din cele mai profitabile pe care le deținea statul român și chiar dacă acum este în pierdere, perspectivele de redresare nu sunt chiar așa de îndepărtate. În aceste condiții, pare că în ultima vreme are loc o luptă surdă în care pe de o parte Guvernul Ponta încearcă să încheie cu succes privatizarea în favoarea omului de afaceri Gruia Stoica iar pe de altă parte, președintele Traian Băsescu încearcă să blocheze procesul. Ultimele evoluții pe acest front arată că Executivul ar intenționa să prelungească miercuri termenul până la care Gruia Stoica trebuie să aducă cele 172 de milioane de euro pe care trebuie să le mai plătească pentru a prelua efectiv controlul CFR Marfă (până în prezent, Stoica a plătit 30,2 milioane de euro: 10 milioane garanție și 20,2 milioane avans). Conform digi24.ro – care publică informația privind intențiile Executivului – pentru a putea plăti ultima sumă, Stoica a trebuit să se împrumute de la trei bănci: Raiffeisen Bank, Banca Transilvania şi OTP Bank. Pentru restul banilor, aproape 172 de milioane de euro, mai avea la dispoziție doar puțin peste o săptămână, dar termenul va fi prelungit de Guvern. Pretextul prelungirii îl constituie avizul Consiliului Concurenței, care trebuie dat într-o asemenea speță. Conform informațiilor Digi 24, Guvernul îi va da lui Gruia Stoica termen până la 10 februarie 2014, pentru ca acesta să aducă banii. În context, merită menționată și o informație vehiculată în mediile jurnalistice: omul de afaceri ar căuta sprijin financiar în Kazahstan, țară cu care are legături de business (dar cu care România are un litigiu legat de cumpărarea de către KazMunaiGaz a acțiunilor Rompetrol, firma care a „privatizat” fosta Petromidia). De altfel, cancan.ro publica vineri o serie de fotografii făcute la Ambasada Kazahstanului, unde Gruia Stoica ar fi mers cu o zi înainte de expirarea termnului în care a trebuit să aducă cele 20,2 milioane de euro necesare pentru plata avansului. Pe de altă parte, un joc interesant se desfășoară și la nivelul Consiliului Concurenței, instituție asupra căreia Traian Băsescu exercită indirect o influență destul de mare și care este chemată să-și dea avizul pentru ca CFR Marfă să poată ajunge efectiv în proprietatea lui Stoica. Este cunoscută poziția lui Băsescu în legătură cu subiectul (președintele nu este deloc încântat de privatizarea făcută de Guvernul Ponta și a declarat de mai multe ori că Stoica nu are banii necesari), iar în această cheie ar trebui citită și încetineala cu care Consiliul Concurenței se mișcă în acordarea avizului. Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei și fost consilier prezidențial al luI Băsescu, a arătat că nu există o obligație ca graficul de plăţi să fie condiţionat de avizul privind concentrarea economică pe care urmează să-l dea instituția pe care o conduce. „Dacă e o analiză normală, simplă, durează 45 de zile, dacă e complexă şi cinci luni. În medie durează două luni de când primim notificarea și o lună de când e completă”, a explicat Bogdan Chiriţoiu. Și tot aici merită amintită și demisia din Consiliul Concurenței a lui Mircea Valentin, care deținea și funcția de vicepreședinte (Băsescu a semnat deja decretul de revocare, necesar după demisia lui Mircea Valentin). Acum, în Consiliul Concurenței membrii sunt următorii: Bogdan Chirițoiu (președintele Consiliului, numit de Traian Băsescu), Otilian Neagoe (vicepreședinte, numit la propunerea PSD), Dan Ionescu (numit la propunerea Guvernului Boc), Bujor-Bogdan Teodoriu (numit în perioada interimatului lui Crin Antonescu, dar care n-a făcut decât să semneze decretul de numire, care fusese pregătit pentru Traian Băsescu – Teodoriu a fost consilier al acestuia) și Gyerko Laszlo (numit la propunerea UDMR).
Conform Digi24, guvernul Ponta dă un răgaz Grupului Feroviar Român în procesul de privatizare al CFR Marfă. Gruia Stoica, patronul GFR, are patru luni la dispoziţie să adune banii necesari pentru preluarea pachetului majoritar al companiei feroviare de stat – aproape 172 de milioane de euro – după ce a plătit garanţia de 10 milioane de euro, apoi avansul, joi, de 30,2 milioane de euro.