Justiţia germană permite oraşelor să interzică accesul automobilelor diesel

Un tribunal din oraşul german Leipzig a decis marţi că interzicerea accesului autovehiculelor diesel în centrul oraşelor este legală, în anumite condiţii, o decizie care va afecta valoarea de revânzare a aproximativ 12 milioane de vehicule de pe cea mai mare piaţă auto, transmit Reuters şi AFP.

Deşi decizia Tribunalului administrativ federal din Leipzig vizează în mod direct doar două oraşe (Dusseldorf şi Stuttgart), care de acum vor putea pune în practică astfel de interdicţii, hotărârea curţii deschide calea pentru ca şi alte oraşe din Germania să introducă restricţii pentru utilizarea automobilelor diesel. Acest lucru ar putea avea consecinţe pentru industria auto din Germania, care până acum s-a bazat pe vehiculele cu motoare diesel.

Sunt vizate în principal aproximativ 9,4 milioane vehicule diesel care respectă normele mai vechi, Euro 5 şi Euro 4, care sunt înmatriculate în Germania.

Chiar dacă şi alte ţări analizează posibilitatea introducerii unor restricţii pentru automobilele diesel, hotărârea Tribunalului administrativ federal din Leipzig este o lovitură serioasă pentru industria auto germană. Numai posibilitatea unei astfel de interdicţii a dus la scăderea vânzărilor de automobile diesel în ţara care a inventat această tehnologie. Cota de piaţă a automobilelor diesel a coborât de la 48% în 2015 la aproximativ 39% în 2017.

Acest dosar are implicaţii şi dincolo de Germania. Autorităţile din Paris, Madrid, Mexico City şi Atena au anunţat că intenţionează să interzică accesul automobilelor diesel în centrul oraşelor începând din 2025, în timp ce primarul din Copenhaga ar vrea să interzică accesul automobilelor diesel încă de anul viitor.

Germania: Oraşele nu vor să introducă transportul gratuit

Oraşele germane, care trebuie să testeze o serie de măsuri pentru a reduce poluarea, nu doresc să introducă transportul gratuit în comun, aşa cum a propus recent guvernul federal, a anunţat luni primarul Berlinului, scrie AFP.

„Niciun oraş nu a propus transportul în comun complet gratuit”, a declarat Ashok Sridharan la finalul unei reuniuni de concertare a poziţiilor a cinci oraşe-pilot şi Ministerului Mediului, potrivit agenţiei germane dpa.

Întrebat dacă vreunul dintre cele cinci oraşe ar putea în cele din urmă să lanseze un astfel de test, edilul a răspuns: „Cred că mai degrabă este nerealist”.

Un alt responsabil municipal, Christian Specht, din oraşul Mannheim, a calificat drept o „iluzie” acest proiect de gratuitate totală a transportului cu autobuzul, tramvaiul şi metroul.

Cele cinci oraşe trebuie să prezinte propuneri concrete Ministerului federal al Mediului până la jumătatea lunii martie.

Presat de Bruxelles să adopte măsuri drastice pentru a reduce poluarea în oraşe, Berlinul a lăsat recent să se înţeleagă, într-un e-mail, că ar putea introduce gratuitatea transportului în comun utilizat zilnic de milioane de persoane în Germania.

Această măsură ar urma să fie testată în cinci oraşe din ţară, printre care fosta capitală Bonn (300.000 de locuitori) şi Essen, oraş industrial din Bazinul Ruhr cu aproape 600.000 de locuitori.

Guvernul a minimizat însă imediat dimensiunea propunerii sale care ar avea consecinţe multiple, mai ales financiare şi logistice, pentru oraşele obligate astfel să gestioneze o creştere semnificativă a numărului de călători.

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.