La borna 23
Cum trece vremea! Parcă mai ieri o mână de entuziaşti grupaţi în jurul Luminiţei Vartolomei se prezenta pentru un examen profesional la Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor, găzduită pe atunci, la începutul anului 1990, de clădirea Ateneului. Se înfiinţa revista „Actualitatea Muzicală”, cu periodicitate bilunară şi tipărită pe hârtie de ziar. Din cei de atunci, cei doi redactori de azi au rezistat „intemperiilor” şi tentaţiilor de a se „transfera” la publicaţii unde ar fi câştigat mult mai bine; dar pasiunea a primat, ca şi dragostea pentru valorile adevărate ale muzicii. Între timp, ne-am transformat într-o elegantă revista color şi chiar că nu ne vine a crede când citim, pe frontispiciu, câte numere au apărut în noua formulă tipografică! Cu sprijin şi îndrumare permanente din partea UCMR, a UCMR-ADA, „Actualitatea Muzicală” se poate mândri nu numai cu apariţia neîntreruptă din acel an 1990, când piaţa publicaţiilor era invadată de sute de noi titluri (bună parte dispărută rapid), dar şi cu faptul că este singura publicaţie muzicală profesionistă din România, în care semnează cele mai apreciate condeie ale genului. În anul 1991 am acordat pentru prima oară premiile redacţiei noastre, aşa că pe 1 iulie 2013 am avut bucuria de a programa a 23-a gala a distincţiilor „AM”. În prezenţa preşedintelui UCMR, Adrian Iorgulescu, „pigmentând” ca de obicei festivitatea cu vorbe de duh, manifestarea a fost una relaxată, dar impregnată cu respectul faţă de valorile autentice. Ca de obicei, ne-am dat întâlnire în Aula Palatului Cantacuzino, pe scena încadrată de roll-up-urile partenerilor noştri, Editura „Litera” (sponsor principal, figurând ca atare şi pe diplome, şi de aceasta dată, Raluca Târnăuceanu oferind celor 13 laureaţi cărţi şi CD-uri de mare valoare) şi Cofetaria „Claus” (pentru prima oară alături de noi, dar Claudiu Adam ne-a promis colaborarea şi pe viitor, dulciurile celebrei cofetarii făcând deliciul celor peste 90 de invitaţi). Parteneri tradiţionali la cocktail-ul care ne-a reunit în jurul mesei de stejar din sufragerie au fost „Veritas-Panciu” (renumitul specialist, ing. Adrian Toma, ne-a permis să turnăm în cupe alesele sale vinuri) şi „Hotelul Marshal Garden” (Ion Antonescu rămâne acelaşi prieten adevărat al artiştilor).
Lista premiilor a fost, la aceasta a 23-a ediţie, ceva mai concentrată, cu 7 premii: 3 la secţiunea clasică, alte 3 la muzică uşoară şi unul la jazz, cu un total, cum spuneam, de 13 laureaţi. La secţiunea Muzica cultă au fost acordate Premiul tinereţii (frumoasei soprane Irina Ioana Baianţ), Premiul pentru interpretare (pianistei Adina Cocirgeanu) şi Premiul pentru muzicologie (maestrului Viorel Cosma, aplaudat la scenă deschisă de cei prezenţi).
Dacă la prima secţiune a existat acest duel al generaţiilor, cu două tinere încadrând un patriarh al muzicologiei româneşti, la muzică uşoară raportul s-a inversat, doi „monştri sacri” încadrând o solistă tânără, aflată pe culmea carierei. Premiul „Discul anului” a revenit unui dublu album de excepţie, recenzat de altfel la timpul cuvenit în paginile revistei: „Un cântec pentru tine” (A Song For You), apărut sub egida Casei Radio, care însă n-a ştiut să aprecieze la adevărata valoare această producţie proprie de mare calitate (ne referim aici şi la mediatizarea insuficientă a spectacolului de lansare a albumului, găzduit la Sala Radio). Discul marchează revenirea în forţă pe piaţa discografică autohtonă a primei câştigătoare din România a „Cerbului de aur”, în 1969, Luminiţa Dobrescu. Aflată într-o formă vocală impecabilă, interpreta reuneşte aici, alături de celebre hit-uri internaţionale, şlagărele pe care le-a lansat până la plecarea din ţara, în 1970, semnate de Edmond Deda, Aurel Giroveanu, George Grigoriu, Cornel Fugaru… Alături de artistă, reţinută, din păcate, de probleme profesionale în Italia, au fost premiaţi Ionel Tudor şi Andrei Tudor, doi muzicieni cu un rol decisiv în realizarea atât a albumului (orchestraţii, înregistrări, mixaje), cât şi a spectacolului de lansare, în fruntea orchestrei de acompaniament. Întâmplător (sau poate nu), concertul în cauză a fost prezentat, alături de colega sa de la remarcabila (şi premiată “AM”, la rândul ei!) emisiune de pe TVR2, „Atenţie… se cântă!”, actriţa Alexandra Velniciuc, de un alt laureat al ediţiei 2013, Horia Moculescu, desemnat „Compozitorul anului”. La fel de bine putea primi premiul, aflat in „nomenclatorul” nostru, “O viaţa dedicată cântecului”, dar am dorit să subliniem prezenta activă a lui Horia Moculescu în actualitatea genului, atât prin promovarea constantă a tuturor interpreţilor de valoare, cât şi prin creaţiile remarcabile, dintre care s-a distins melodia „Tăcerile de fier” (doar premiul I la festivalul de la Mamaia în 2012, deşi, aşa cum am scris, merita detaşat Trofeul). După zeci de trofee şi distincţii internaţionale de primă mărime (practic, de la trofeul „Aurelian Andreescu” al începuturilor, a triumfat pretutindeni, la Mamaia, la „Cerbul de aur”, culminând cu acel loc 3 de la Eurovision), Paula Seling, în egală măsură pianistă, compozitoare şi textieră înzestrată, a dobândit premiul „Interpreta anului”. Recitalul din acest an de pe scena festivalului internaţional „George Grigoriu” de la Brăila a probat convingător forţa talentului său. În fine, „Premiul muzicii de jazz” a fost anunţat de realizatorul paginii de specialitate din revista noastră, Florian Lungu şi a fost înmânat celor 6 componenţi (Raluca Stoica, András Zoltán, Elena Moroşanu, Mircea Mutulescu, Ana-Cristina Leonte, Bogdan Tudor) ai valoroasei formaţii Jazzapella.
Cu valoroasele amintiri de la Editura „Litera” sub braţ, laureaţii s-au supus cu plăcere blitz-urilor fotografilor pe treptele Palatului Cantacuzino, după care cu toţii am socializat ceasuri bune, degustând bunătăţile oferite de sponsorii noştri „Veritas-Panciu”, „Cofetaria Claus”, „Hotel Marshal Garden”.
Octavian URSULESCU