Manipulări electorale prin metode psihologice

În timp ce se pregătea să candideze pentru realegere, în 2012, Barack Obama a adunat o echipă specială de experți pentru a-l ajuta pe drumul către victorie. Nu erau politicieni experimentați, ci… erau psihiatri.

Grupul astfel constituit, cunoscut sub numele de „COBS”, a fost însărcinat să aplice cele mai avansate descoperiri ale științei comportamentale pentru a manipula alegătorii.

De pildă, campania lui Obama a trimis un e-mail susținătorilor, informându-i câți concetățeni care își împărtășeau prenumele au fost înregistrați pentru a vota.

Tactica era parte a unei abordări generale informate pe comportamentul psihic pentru motivarea unui comportament bun, spunându-le oamenilor cât de răspândit era prenumele lor în rândul colegilor.

Cu alte cuvinte, campania lui Obama folosea presiunea colegilor pentru a determina înregistrarea la vot”, arată Sasha Issenberg, jurnalist și autor al cărții „The Victory Lab: The Secret Science of Winning Campaigns”.

Evident, fostul președinte nu era un pionier în domeniu.

Accentuarea de către politicieni a prezenței scăzute la urme inhibă și mai mult dorința electoratului de a ieși la vot. În schimb, concentrarea asupra prezenței mari este „contagioasă”,  pentru că oamenii sunt în mod fundamental ființe sociale și acțiunile lor sunt influențate de comportamentul celorlalți.

Este lesne de imaginat că politicienii implicați în campanii profită la maximum de aceste studii, fiecare după propriul interes.

Un alt tip de maniulare psihologică uimitoare este declanșarea gândurilor inconștiente de pericol de boală.

Un studiu al Universității Cornell a pus în evidență că opțiunile electorale sunt preponderent conservatoare atunci când în imediata apropiere e află o sticlă de dezinfectant pentru mâini. studenții au răspuns la întrebări mai conservator atunci când se aflau lângă o sticlă de dezinfectant pentru mâini. Unul dintre candidații care au dus această idée prea departe a fost

Carl Paladino, pretendent conservator la funcția de guvernator al New York-ului, care, în urmă cu câțiva ani, a infuzat pliantele de campanie cu miros de… gunoi.

În disperare de cauză, alegătorii pot fi făcuți să se simtă prost prin expunerea publică. La începutul lui 2017, o scrisoare într-un plic cu aspect oficial a ajuns în cutiile poștale ale alegătorilor înainte de scrutinul din Los Angeles.

Dar dacă prietenii tăi, vecinii tăi și comunitatea ar ști dacă ai votat sau nu? Prietenii tăi, vecinii tăi și alte persoane pe care le cunoști vor ști cu toții cine a votat și cine nu a votat”, scria în misivă. Această manipulare a făcut ca prezența la scrutinul repsectiv să crească cu cinci procente, suficient pentru a schimba rezultatul alegerilor.

În 2010, un grup de potențiali alegători a primit o scrisoare care îi încuraja să voteze, iar un alt grup a primit aceeași misivă, cu o mică modificare: în colțul din dreapta sus, cercetătorii au inclus o casetă pe care scria: „Este posibil să vă sunăm după alegeri pentru a vorbi despre experiența dumneavoastră de vot”.

Această a doua variant a fost de peste trei ori mai eficientă decât încurajarea tipică de ieșire la vot. Cercetătorii au legat această creștere de ideea că oamenii sunt mai predispuși să facă lucruri atunci când acțiunile lor devin mai observabile pentru ceilalți.

Într-un alt studiu, cercetătorii au demonstrat că oamenii sunt mai pasibili să se îndrepte spre urne atunci când consideră votul ca un aspect „nobil” al caracterului lor.

O modalitate prin care campaniile fac acest lucru este să folosească mai multe substantive și mai puține verbe (alegător în loc de să votezi, de pildă).

Deși alegătorii spun că urăsc reclamele politice, aadevărul este că de fapt ele funcționează.

Psihologii numesc asta „prejudecățile negative”. Jon Krosnick, profesor de științe politice la Universitatea Stanford, explică: „Dacă nu-ți place cel puțin unul dintre cei doi candidați, atunci ești cu adevărat motivat să participi la vot”.

Roxana Istudor

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.