O pictură murală înfățișând globul pământesc acoperit cu un sac de gunoi este semnalul de alarmă tras de Asociația Mai Mult Verde privind impactul poluării cu plastic

O pictură murală înfățișând globul pământesc acoperit cu un sac de gunoi, realizată pe un zid de 280 de metri pătrați în comuna Șimian din județul Mehedinți, reprezintă semnalul de alarmă privind impactul poluării cu plastic, tras de asociația Mai Mult Verde și Lidl România, cu sprijinul partenerilor locali: Asociația Mod of Life și Semrom Oltenia.

Demersul face parte din proiectul „Cu Apele Curate”, inițiat în 2019 ca un apel la implicare în combaterea și prevenirea poluării cu plastic a apelor, adresat membrilor comunităților și autorităților publice din localitățile dunărene.

Tot în comuna Șimian, Asociația Mai Mult Verde a amplasat un container sub forma unui pește uriaș cu scopul de a colecta deșeurile din plastic, evitând ca acestea să ajungă în apele Dunării. De curând, a avut loc și o acțiune de ecologizare a zonei, în cadrul căreia au fost distribuite bidoane de apă reutilizabile și scrumiere portabile pescarilor aflați pe malul Dunării și șoferilor de TIR care staționează adesea în parcarea din apropierea containerului-pește.

Inspirată de naturile statice flamande, această variantă a ospățului vine ca o critică a felului în care societatea contemporană consumă natura. Globul pământesc, adesea folosit ca simbol al căutării și cunoașterii, ia aici forma unui sac de gunoi din plastic. Ca alternativă, alături sunt legume și fructe, împrăștiate pe lângă glob. Roadele pământului invadează ambientul ca un martor al trecerii timpului și al imuabilității plasticului care rămâne acolo mult timp după ce obiectul nu mai este de folos”, spune artista Wanda Hutira, realizatoarea muralului.  

Pictura realizată pe zidul fabricii de cereale Semrom Oltenia reprezintă un demers de revitalizare a spațiului de lângă Dunăre prin artă stradală. Prin intermediul acesteia, Asociația Mai Mult Verde dorește să transmită un mesaj puternic pe tema protecției mediului și totodată să coaguleze comunitatea locală în jurul problemei comune a poluării cu plastic.

Muralul iese ușor în evidență și deja a devenit subiect de discuție și dezbatere între persoanele care tranzitează comuna, fabrica fiind amplasată exact la intrarea în Șimian. În timp, pictura va putea deveni o carte de vizită a comunei.

„Mesajul acestei picturi murale ne vizează pe toți și este extrem de important să fim atenți la impactul pe care îl poate avea poluarea asupra sănătății noastre. Știm ce înseamnă un pământ fertil și ce poate să ne ofere în fiecare sezon, tocmai de aceea cunoaștem importanța protejării mediului. Sperăm ca acest apel să trezească simțul civic din fiecare cetățean și să aducă puțină responsabilitate”, a declarat Marian Zamfir, director Semrom Oltenia.

De asemenea,  în cadrul proiectului Cu Apele Curate, Asociația Mai Mult Verde a organizat în orașul Drobeta-Turnu Severin acțiuni de igienizare pe malurile și pe luciul apei, ateliere de reutilizare creativă și proiecții cu filme tematice. Mai mult decât atât, în luna iulie a acestui an a avut loc o acțiune pilot de testare a plasei Trash Catcher, cu scopul de a colecta deșeurile plutitoare, realizată în parteneriat cu organizația belgiană Waste Free Oceans.

În ceea ce privește acțiunile viitoare, Asociația Mai Mult Verde și-a propus să amplaseze în orașul Drobeta-Turnu Severin țâșnitori stradale cu sistem de filtrare a apei și să continue acțiunile de colectare a deșeurilor plutitoare cu ajutorul plasei Trash Catcher.

Misiunea noastră de a transforma natura în prietenul nostru cel mai bun este în continuă desfășurare. Ne dorim să ajutăm mediul înconjurător să respire, fără să fie acoperit de deșeuri și plastic. Și, cel mai important, ne-am propus să le insuflăm și cetățenilor ideea că, dacă ne dorim să trăim sănătos, totul pornește de la fiecare dintre noi. Având deja experiența realizării unor picturi murale extraordinare în Galați și Zimnicea, ne-am propus să nu ne oprim aici și să marcăm intrarea în comuna Șimian printr-o uriașă pictură murală. Aceasta are scopul de a ne reaminti că este absolut necesar să fim responsabili și atenți cu natura, deoarece ea este cea care ne oferă elemente atât de necesare, precum aer curat, apă și roade delicioase”, spune Doru Mitrana, Președinte al Asociației Mai Mult Verde.

Aceasta este a treia pictură murală din cadrul proiectului Cu Apele Curate, celelalte două fiind realizate în Zimnicea și Galați de artiștii Alexandru Baciu, respectiv IRLO. Picturile fac parte din categoria activităților de informare și conștientizare, folosind arta stradală pentru atingerea scopului general al proiectului – combaterea și prevenirea poluării cu plastic a apelor.

Cu Apele Curate este un program susținut de Lidl România, ce contribuie la obiectivele strategiei REset Plastic a Grupului Schwarz, din care retailerul face parte. Strategia REset Plastic cuprinde cinci zone de acțiune – de la evitarea folosirii plasticului în ambalaje și regândirea design-ului acestora, la reciclare și acțiuni de ecologizare, până la inovare și educare în domeniu.

Asociația Mai Mult Verde implementează începând cu anul 2008 proiecte de protecția mediului în acord cu misiunea sa de a construi o cultură a responsabilității și voluntariatului pentru mediu în România. Unul dintre domeniile prioritare de acțiune îl constituie combaterea poluării cu plastic, asociația implementând în acest sens, de-a lungul anilor, o serie de proiecte și campanii educative sub sloganuri precum “Există viață după colectare” sau “Deșeurile nu sunt gunoaie”.

În cadrul acțiunilor organizate de MaiMultVerde, voluntarii au colectat peste 350 tone de plastic din zone naturale precum păduri, albii de râu sau trasee turistice. Proiectele au vizat și autoritățile publice centrale și locale, prin activități specifice de advocacy menite să contribuie la îmbunătățirea politicilor publice în domeniu (www.maimultverde.ro).

Lidl, parte a grupului Schwarz, cu sediul central în Neckarsulm, este una dintre companiile de top de pe piața de retail alimentar din Europa. Lidl este prezent în 32 de țări din întreaga lume și în prezent operează aproximativ 10.800 de magazine și peste 160 de centre logistice în 29 de țări la nivel mondial.

Lidl este o companie care acționează sustenabil în toate domeniile de activitate. Aceasta este metoda companiei de a-și îndeplini promisiunea cu privire la calitate și, în același timp, de a asigura un viitor mai bun pentru societate și mediu. Compania se implică activ în soluționarea nevoilor din comunitățile din care face parte, concentrându-se pe 5 piloni de activitate: sortimentul de produse, mediul, societatea, angajații și partenerii de afaceri.

Despre REset Plastic

Grupul Schwarz, cu cele două companii ale sale, Lidl și Kaufland, este unul dintre cei mai mari jucători de pe piața internațională de retail. Compania este conștientă de responsabilitatea sa către mediu și, de aceea, ia măsuri concrete în acest sens.

Prin REset Plastic, Grupul a dezvoltat o strategie integrată, aplicată la nivel internațional, ce este compusă din cinci arii de acțiune: de la evitarea folosirii plasticului în ambalaje și regândirea design-ului acestora, la reciclare și acțiuni de ecologizare, până la inovare și educare în domeniu. Prin acest demers, viziunea unei lumi cu mai puțin plastic poate deveni realitate.

 

 

 

Comments

comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.