Omagiu frumuseții
Binecunoscutul șlagăr al lui Eugen Doga ”Orice femeie e frumoasă” (într-atât de popular încât un cunoscut manelist și l-a însuțit fără jenă!) a dat titlul unui remarcabil concert desfășurat pe scena Sălii Palatului, arhiplină cu un public entuziast.
Două au fost țintele predilecte ale spectacolului organizat de Asociația TAO Cultural (producător Octavian Dobrotă), mai bine zis două omagieri: compozitorul Eugen Doga, care împlinise 87 de ani cu doar câteva zile înainte, și Femeia, sărbătorită la început de martie și elogiată, atât prin prezențele artistice, cât și prin cântece, pentru gingășie, frumusețe, tandrețe, înțelegere…
Evident, compozitorul a avut multe creații în repertoriul serii, chiar dacă un accident suferit la repetiții, în ziua concertului, l-a împiedicat să fie pe scenă, în fața pianului, așa cum era prevăzut.
Această absență neprevăzută aproape a trecut neobservată, datorită unui scenariu echilibrat, acompaniamentului impecabil și succesiunii rapide de momente muzicale atrăgătoare, totul pus în pagină de o echipă valoroasă: compozitorul Andrei Kerestely (inginer de sunet), Paul Tuță (regia și producția scenotehnică), Laurențiu Porumbel (grafica).
În prim-plan s-a situat acompaniamentul orchestrei simfonice și al Corului Național Român (al Fundației ”Constantin Silvestri”), sub bagheta lui Iosif Ion Prunner, care au beneficiat de colaborarea cu doi profesioniști de elită, Marius Sireteanu (orchestrații) și Gabriel Niță (aranjor). Așa cum scria colega noastră Oana Georgescu în cartea dedicată dirijorului, Iosif Ion Prunner reprezintă a treia generație ”într-un veac în Templul Muzicii, Ateneul Român”, după bunicul Joseph și tatăl Iosif jr.
Concertul a avut-o ca protagonistă pe soprana Iana Novac, elegantă inclusiv sub raport muzical, forma sa vocală fiind cuceritoare.
Și-a dovedit plurivalența, în postură de compozitoare, actriță (a recitat în deschiderea spectacolului, pe un fond muzical asigurat de excelentul pianist Ștefan Doniga, care a mai oferit un moment Chopin ceva mai târziu), textieră, cu versuri proprii la două cântece.
Este vorba de ”Je suis malade” (Bolnavă de iubire), piesă lansată în 1973 de Serge Lama și Alice Dona, respectiv ”You raise me up” (Tu mă înalți). După cum se știe, această piesă iconică a fost lansată cu circa un deceniu în urmă, provocând mari dispute în privința paternității între norvegieni, irlandezi și islandezi, cele mai cunoscute versiuni, recompensate cu cinci ”Discuri de platină”, fiind cele ale lui Josh Groban și ale grupului WestLife. Iana Novac a impresionat prin versiunile inspirate conferite unor titluri de mare circulație, cum ar fi ”Don t cry for me, Argentina” de Andrew Lloyd Webber, ”Canto della terra” (piesă lansată de Andrea Bocelli în 1999), canțoneta ”Mamma” și, inevitabil, ”Je t aime”, șlagărul lansat de Lara Fabian, o incandescentă declarație de dragoste.
Dintre creațiile compozitorului omagiat, Eugen Doga, ea s-a oprit, înafara piesei titulare a concertului, la ”Căsuța părintească”, ”Ochiul tău iubit” – pe versuri de Mihai Eminescu (din ciclul ”Dialogurile dragostei”, pe versuri eminesciene și de Veronica Micle) și, firește, la celebrul vals ”Dulcea și tandra mea fiară”, din banda sonoră a filmului omonim, inspirat de nuvela ”O dramă la vânătoare” de Cehov (valsul ilustrează scena nunții).
În urmă cu câțiva ani, o textieră a adaptat versuri acestui vals, n-am spune o inițativă foarte benefică, ceea ce n-a împiedicat să avem câteva versiuni minunate, înafară de cea a Ianei Novac fiind a Paulei Seling. Fostul președinte american Ronald Reagan, mare meloman, îl considera cel mai frumos vals al secolului trecut.
Despre Eugen Doga, laureat al revistei ”Actualitatea Muzicală” în urmă cu doi ani, la Opera Națională din București, nu se știu suficient de multe în raport cu celebritatea sa internațională. S-a născut la Mocra, în Transnistria, drept care a vorbit perfect românește abia la 22 de ani! A fost violoncelist, profesor, este academician și locuiește la Chișinău pe strada Mihai Eminescu (care se întretaie cu cea purtând numele Veronicăi Micle, idee pe care edilii Capitalei noastre n-au avut-o…).
Celebritatea mondială i-au adus-o în primul rând cele 200 de filme pentru care a scris muzica, în frunte cu ”Anna Pavlova”, ”Lăutarii”, ”Șatra”, ”Maria Mirabela”, purtând recunoștință veșnică colaboratorilor cu care a împărțit aceste succese, regizorii Emil Loteanu și Ion Popescu Gopo și poetul Grigore Vieru. Lucrările sale au figurat în banda sonoră a festivităților de deschidere sau de închidere ale Jocurilor Olimpice, iar UNESCO a inclus valsul său între cele patru capodopere muzicale ale secolului trecut.
De altfel, ”History Rundown” a inclus valsurile ”Gramofon” și ”Dulcea și tandra mea fiară” între primele 80 de creații muzicale din toate timpurile. Despre acest romantic incurabil, regretatul academician Nicolae Dabija spunea că ”Arta sa este o ripostă dată zeilor”.
În preziua concertului, când încă era în mare formă, Eugen Doga a luat parte la Biblioteca Metroplitană, în prezența soției (aflată pntru prima dată la București) și a fiicei, la lansarea a două cărți dedicate lui, în prefața uneia din ele declarând: ”Viața e ca o gamă în do major. Misiunea noastră este să fim fericiți!”.
Neuitându-și originea (a venit din Republica Moldova, absolvind la București cursurile Liceului de muzică și ale Universității Naționale de Muzică), Iana Novac a oferit alte două creații ale unor compozitori basarabeni, Ion Aldea Teodorovici (”Inimă de mamă”) și Constantin Rusnac – ”Nunta de argint” (Nani-na), aceasta în duet cu talentata ei fetiță Erika. Și cum tatăl, tenorul Octavian Dobrotă, se afla în culise, era normal să-l invite la această sărbătoare a iubirii pentru a cânta împreună ”Inimi rostind iubire”, din musicalul ”Romeo și Julieta” de Gerard Presgurvic.
Zona nostalgică a fost completată cu melodia ”Voila”, cântată în duet cu tânăra Carla Burada și lansată cândva de franțuzoaica Francoise Hardy (notabilă această preocupare de a investiga topurile de altădată), și de duetul cu colega din trupa ASIA, Sorana Darclee, în piesa ”Îngeri”, aparținând acesteia din urmă. Puțină lume a știut, în acea seară, că Sorana își pierduse mama cu o zi înainte…Repriza romantică l-a pus în valoare pe pianistul Ștefan Doniga, muzician care a cântat pe șase continente și care anul trecut a făcut înconjurul pământului într-un turneu, împreună cu partenera sa de scenă.
Tocmai când spectatorii își doreau și melodii mai ritmate, protagonista a invitat-o alături de ea pe frumoasa solistă de muzică populară Emilia Dorobanțu, absolventă a Universității Naționale de Muzică din București. Cele două au interpretat împreună marele șlagăr ”Of, inimioară!” de Edmond Deda, cu care Luminița Dobrescu câștiga în 1969 la Brașov primul ”Cerb de aur” pentru culorile României.
Recapitulând, Iana Novac i-a avut ca invitați, pentru câte o piesă, pe tenorul Octavian Dobrotă, pe fetița ei Erika, pe pianistul Ștefan Doniga, pe Sorana Darclee, pe Carla Burada și pe Emilia Dorobanțu, ceea ce, firește, a conferit culoare concertului, dar ”greii” de pe afiș au fost Eugen Doga, Monica Anghel și Ovidiu Lipan ”Țăndărică”.
Biografia artistică a Monicăi Anghel este una atipică și senzațională, ea cucerind un prim premiu la 14 ani, într-un concurs desfășurat în Capitală, pentru a se consacra la numai 15, încălcând discret regulamentul (era prea tânără pentru a fi finalistă, mai ales că a cântat atunci piesa…”Vin la mama de mă cere” de Laurențiu Profeta!), la Festivalul de la Mamaia, unde a intrat în palmares cu una din distincțiile cele mai importante.
Este cu siguranță cel mai titrat artist din perimetrul muzicii ușoare românești, cu nu mai puțin de 11 trofee internaționale! Unul dintre acestea a fost ”Cerbul de aur” cucerit la Brașov în 1996, la ediția în care Christina Aguilera n-a reușit, pe drept cuvânt, să intre în palmares. Simbolic, am spune, a ales exact cele două piese cu care a triumfat nu numai la Brașov, ci și la alte mari competiții.
Este vorba de ”Dau viața mea pentru o iubire” de Marius Țeicu, laureată inițial la Mamaia 94 și care i-a adus compozitorului o mare satisfacție: după exact două decenii de la victoria Monicăi Anghel, o albaneză reușea și ea să câștige, cu aceeași piesă, ”Cerbul de aur”!
La al doilea mare șlagăr multi-laureat internațional, ”Spune-mi”, de Cornel Fugaru, spectatorii au avut bucuria de a asista la un incendiar duet Iana Novac – Monica Anghel, aceasta din urmă uimind prin silueta ei uluitoare.
Un alt invitat de onoare a fost freneticul percuționist Ovidiu Lipan ”Țăndărică”, a cărui viață ar putea fi subiect de roman! Provenit dintr-o familie modestă din Iași, este cooptat la numai 14 ani în cunoscuta formație Roșu și Negru, pentru a cunoaște apoi celebritatea în gruparea pop-rock nr. 1, Phoenix. Cu aceasta participă la faimosul episod al fugii din țară orchestrate în 1977 de Nicolae Covaci, cu membrii formației ascunși în boxele difuzoarelor transportate cu un microbuz!
Ovidiu Lipan este nu doar instrumentist de elită, dar și implicat în numeroase proiecte originale ambițioase. După ce i-a invitat pe Iana Novac și pe Octavian Dobrotă în concertul său ”Spirit of Romania”, găzduit de cea mai mare sală din Washington, capitala SUA, cei doi i-au întors invitația. Cine poate uita tema muzicală a serialului TV ce ne-a încântat pe vremuri, ”Linia maritimă Onedin”, aparținând compozitorului armean Aram Haciaturian? Din baletul acestuia din 1942, ”Gayane”, celebră a devenit mișcarea din actul final, dansul kurzilor, consacrată sub numele de ”Dansul săbiilor”.
Cea de-a doua lucrare propusă, alături de orchestră, de virtuozul baterist a fost ”Harem”, inspirată de un cunoscut fado al Amaliei Rodrigues, ”Cancao do măr”, și consacrat îndeosebi de versiunea propusă de Sarah Brightman. Și dacă tot era…încălzit (mai ales că a venit într-un costum elegant, nicidecum în ținuta sport a bateriștilor), Ovidiu Lipan ”Țăndărică” a rămas la tobe și la piesa următoare, ”Of, inimioară!”, în care s-a simțit în largul lui.
Parcurgând acest articol ați putut constata cât de judicios și de echilibrat a fost alcătuit programul, alternând inspirat cele 20 de lucrări muzicale în care a predominat pop-opera, dar am avut și muzică ușoară, și recitare, și duete de efect, și secvențe instrumentale.
Iana Novac și invitații săi au fost la înălțime, ca și orchestra simfonică și corul, sub bagheta lui Iosif Ion Prunner.
Octavian URSULESCU